Gratis gaver???
Fra : USH

Dato : 02-01-03 21:20

I et nyligt inddroppet kuponhæfte skriver Det Svenske Millionlotteri (hedder
det vist...) at man hvis man køber deres vare inden 10 dage kan få en ekstra
brun obligation og et smart tredelt grydesæt for kr 0.
Jeg har hørt rygter om at man ikke må gøre gratis gaver betinget af om
forbrugeren køber eller ej, og at det derfor er muligt, med loven på sin
side, at kontakte firmaet og sige at man vil ha den gratis gave uden at købe
deres vare. Er det rigtigt, og hvor står det?

Med venlig hilsen
Ulrik

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-01-03 02:59

USH skrev:

> [...]
>side, at kontakte firmaet og sige at man vil ha den gratis gave uden at købe
>deres vare. Er det rigtigt, og hvor står det?

Se http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929 (§6 om tilgift).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-01-03 03:04

Lasse Hedegaard skrev:

>Se http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929 (§6 om tilgift).

Det skal siges, at jeg for et års tid siden påpegede Tiscali, at den
reklame de kørte (få et gratis webcam bla bla bla...) var ulovlig. Jeg
fik dælme tilsendt et webcam, og de stoppede reklamen - sådan!

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : USH

Dato : 03-01-03 20:49

> Se http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929 (§6 om tilgift).

OK:

"Tilgift

§ 6. Erhvervsdrivende må ikke ved salg af varer eller fast ejendom til
forbruger eller ved udførelse af arbejds- eller tjenesteydelser for
forbruger yde tilgift, eller hvad der må sidestilles hermed, medmindre
tilgiften er af ganske ubetydelig værdi. Reklamering med ulovlig tilgift er
ligeledes forbudt."

Men står der nogen steder at firmaet rent faktisk skal give mig gaven
gratis, eller hjælper man dem bare ved at fortælle dem at de er kommet til
at bryde loven?

Ulrik

Fra : Anders Winther

Dato : 14-02-03 12:04

> Se http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20000069929 (§6 om tilgift).

Gælder dette også handel mellem 2 erhversdrivende ?

--
Anders W

Fra : Thore Sorensen

Dato : 14-02-03 14:30

On Fri, 14 Feb 2003 12:03:41 +0100, "Anders Winther"
<aw@trigetangFJERN.dk> wrote:

>"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> wrote in message

>købe

Så må man heller ikke, hvis man er kuponhæfteannoncør?
I givet fald er der sq mange, der overtræder...

For mange år siden fik Damgaard-Nielsen (Ferrari-forhandler - den gang i
Hvidovre) efter sigende en påtale...begrundelsen var, at der lå et par
skindhandsker i handskerummet (værdi 200 ,-?) på en Testarossa til 3,5
mill...havde de ligget i værktøjsboxen havde det været en del af
specialværktøjet...akja, hvor småt kan det blive?

Der er alt for mange mennesker ansat alt for mange steder, der hele
tiden har alt for travlt med at prøve at retfærdiggøre sin egen
stilling/indsats...:( jeg kaster snart op...:(

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Anders Winther

Dato : 14-02-03 14:34

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message

> Så må man heller ikke, hvis man er kuponhæfteannoncør?
> I givet fald er der sq mange, der overtræder...

Hvad nu hvis man giver lodder til en lodtrænking ?

--
Anders

Fra : Dan

Dato : 03-01-03 07:12

> [...]
> side, at kontakte firmaet og sige at man vil ha den gratis gave uden at købe
> deres vare. Er det rigtigt, og hvor står det?

Du behøver faktisk ikke loven!
Jeg har lige nærlæst annoncen, og der står rent faktisk i selve annoncen, at du kan få det tilsendt, selvom du ikke ønsker at købe obligationerne!
Det står ganske vist meget småt, men det står der - lige ved siden af de rubrikker, hvor du skal indtaste navn og addresse.

mvh.,
Dan

Fra : USH

Dato : 03-01-03 20:56

> [...]
> Det står ganske vist meget småt, men det står der - lige ved siden af de
rubrikker, hvor du skal >indtaste navn og addresse.

Søreme om ikke du har ret. Der står følgende:

"Hvis du kun ønsker grydesættet, bedes du sende en check på 42,50 kr. til
dækning af porto."

Der står der bare ikke noget om den brune præmieobligation som også skulle
følge med. Hm.

Ulrik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-03 23:16

USH skrev Fredag den 3. januar 2003 20:56 i dk.videnskab.jura:

> Der står der bare ikke noget om den brune præmieobligation som
> også skulle følge med. Hm.

Det må vel være samme regel der gælder der, men hvis de ikke vil
give sig, så køb, og så fortryd bagefter, og så må man vel kunne
beholde gaven?
Ved postordre som her, er der jo øhe er det sat op til 2 ugers
fortrydelsret,,

Ivar Madsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-01-03 20:52

"Dan" <office@yaws.dk> writes:

> [...]
> selvom du ikke ønsker at købe obligationerne! Det står ganske vist
> meget småt, men det står der - lige ved siden af de rubrikker, hvor

Jeg vil meget hellere vide hvordan man kan få den gratis
præmieobligation, for den må da være dækket af samme lovgivning.

Skal man bare skrive til dem, og bede dem om at sende den?

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : BN

Dato : 03-01-03 10:15

"USH" <tidsrejse@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
købe
> deres vare. Er det rigtigt, og hvor står det?

Hejsa Ulrik

Det er ikke ulovligt, som en anden skriver, at markedsføre sig sådan. Den
gratis gave skal de give, uanset om du køber noget eller ej.

Min tidligere handelsskolelærer fik ofte en grtis gave, udan at blive
tilmeldt. Ofte fik han at vide, at der desværre ikke var flere gaver
tilbage, som sikkert var løgn, mne billigere og nemmere for firmaet.

Hilsen BN