SMS til udlandet
Fra : Skægpest

Dato : 02-01-03 20:16

Er der nogen der ved om det er standard at sms'er til udlandet koster
omkring 3 kr som det gør hos tellmore???

Venlig Hilsen
SkægPest

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-01-03 20:22

> Er der nogen der ved om det er standard at sms'er til udlandet koster
> omkring 3 kr som det gør hos tellmore???

Det er vist nok TDC der har mangedoblet priserne, og dermed er alle
selskaber der benytter TDC's net nødt til at følge efter.
Jeg ved ikke med Sonofon, Telia og Orange.

Du kan dog stadig sende gratis SMS til de fleste lande fra nettet, se
oversigt med flere internationale SMS-sendere på
http://www.vindenand.dk/sendsms

--
Michael
Send GRATIS SMS til alle danske og udenlandske mobiltelefoner

Fra : Frank

Dato : 06-01-03 23:01

On Thu, 02 Jan 2003 20:22:05 +0100, Michael Kjærsgård
<webmaster@post10.zzn.com> wrote:

> Det er vist nok TDC der har mangedoblet priserne, og dermed er alle
> selskaber der benytter TDC's net nødt til at følge efter.
> Jeg ved ikke med Sonofon, Telia og Orange.

Men så kan man trøste sig med at det er billige at sende SMS'er hvis
man er i udlandet og sender til en udlands mobiltelefon, end hvis man
render rundt her i dannevang! Ihvertfald med Telmore.

Hilsen
Frank

Fra : Thomas

Dato : 07-01-03 00:02

"Frank" <fr@ebox.dk> wrote in message

> Men så kan man trøste sig med at det er billige at sende SMS'er hvis
> man er i udlandet og sender til en udlands mobiltelefon, end hvis man
> render rundt her i dannevang! Ihvertfald med Telmore.

Hvor har I den information fra? Altså at priserne stiger på SMS til
udlandet? Jeg har ikke modtaget noget info fra Telmore og det fremgår så
vidt jeg kan se heller ikke af deres hjemmeside?!
Priserne er under alle omstændigheder ikke gældende endnu. Har lige checket
min forbrugsside.

Mvh
Thomas Nielsen

Fra : Frank

Dato : 07-01-03 06:51

On Tue, 7 Jan 2003 00:01:41 +0100, "Thomas" <thomas.n@ofir.dk> wrote:

> [...]
> vidt jeg kan se heller ikke af deres hjemmeside?!
> Priserne er under alle omstændigheder ikke gældende endnu. Har lige checket

Det står på www.telmore.dk ->priser (menuen ude til venstre) og der
kan du se at det koster 2,70 kr.

Der står "CITAT FRA TELMORE PRISLISTE"

SMS til udlandet Døgnet rundt, uanset land 2,70 kr.

Det sjove er - som mit forrige indlæg var et oplæg til, at det kun
koster 1,49kr at sende til en f.eks finsk mobiltelefon, hvis man
befinder sig i Finland og roamer med Radiolinja.

Fik det bekræftet af Telmore igår, da jeg selv befinder mig i Finland
fra Tid til anden.

Frank

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 07-01-03 07:56

Desværre har TDC valgt at indføre nye priser på SMS til udlandet. I
princippet er de gældende nu, og for alle service providere, det
forventes at andre operatører følger efter. Men SMS til udlandet kan
endnu ikke taksteres korrekt, så indtil videre er prisen som på en
indlands SMS.

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-01-03 10:50

Telmore - Frank Rasmussen skrev:

> [...]
>forventes at andre operatører følger efter. Men SMS til udlandet kan
>endnu ikke taksteres korrekt, så indtil videre er prisen som på en

Det er lidt tvetydigt (i min hjerne
Er det TDC der ikke kan takstsere, eller er det jer? Og er det jer,
eller er det TDC der så tager indlands-takst?

PS! Jeg har skrevet et par mails til dig.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Fra : Telmore - Frank Rasm~

Dato : 07-01-03 20:02

Det er TDC der ikke kan takstere, og TDC der fortsat takstere os
udenlandske SMS som indenlandske.

Med venlig hilsen

Frank Rasmussen
Telmore A/S

Fra : Thomas

Dato : 07-01-03 16:41

> Det står på www.telmore.dk ->priser (menuen ude til venstre) og der
> kan du se at det koster 2,70 kr.
>
> Der står "CITAT FRA TELMORE PRISLISTE"
>
> SMS til udlandet Døgnet rundt, uanset land 2,70 kr.

OK. Det var da noget af en hårrejsende prisstigning, sådan cirkus
1200-1300%.
Tilfældigvis bestilte jeg en ny telefon med Telia abonnement forleden fordi
jeg har lidt problemer med batteriet på den gamle. Det er jeg da i grunden
glad for nu! Så vidt jeg kan se hæver Telia ikke priserne(??).
Jeg sender dagligt SMS'er til udlandet, og den pris vil jeg nødig
betale...så farvel Telmore er jeg bange for.

Mvh
Thomas

Fra : Frank

Dato : 07-01-03 17:04

On Tue, 7 Jan 2003 16:40:43 +0100, "Thomas" <thomas.n@ofir.dk> wrote:

> Jeg sender dagligt SMS'er til udlandet, og den pris vil jeg nødig
> betale...så farvel Telmore er jeg bange for.

Jeg sender også efterhånden et par stykker og det er da ingen
hemmelighed at jeg selv holder kraftigt øje med om nogle af de andre
selskaber sætter priserne op, men til lokal brug i Danmark får jeg -
med mit forbrug - ikke noget billigere end Telmore.

/Frank

Fra : Thomas

Dato : 07-01-03 17:34

> [...]
> selskaber sætter priserne op, men til lokal brug i Danmark får jeg -
> med mit forbrug - ikke noget billigere end Telmore.

Nej, til brug i Danmark tror jeg også at det bliver svært at finde noget
billigere end Telmore. Jeg bruger dog primært min telefon til SMS'er (hvoraf
vel en fjerdedel er til udlandet) og til at modtage opkald, så med denne
gigantiske prisstigning er Telmore vist ikke nogen god forretning for mig
længere...

mvh
Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-01-03 19:39

"Thomas" <thomas.n@ofir.dk> wrote in

> [...]
> hæver Telia ikke priserne(??). Jeg sender dagligt SMS'er til
> udlandet, og den pris vil jeg nødig betale...så farvel Telmore

Du kan nok forvente at de andre selskaber laver samme nummer. Årsagen
er jo at de udenlandske firmaer har sat prisen op.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 01:14

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> "Thomas" <thomas.n@ofir.dk> wrote in

> Du kan nok forvente at de andre selskaber laver samme nummer. Årsagen
> er jo at de udenlandske firmaer har sat prisen op.

Det lyder nu lidt skummelt i mine ører at hele resten af verdens
mobilselskaber med et har besluttet at sætte prisen op (ellers har vi vist
at gøre med et hidtil ukendt kartel )...så mon ikke der er tale om et TDC
stunt? Ingen af mine udenlandske venner har hørt om prisstigninger i deres
lande.

Mvh
Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-03 15:36

> [...]
> ikke der er tale om et TDC stunt? Ingen af mine udenlandske
> venner har hørt om prisstigninger i deres lande.

Det har vist noget med interconnect afgiften at gøre, men jeg er ikke
sikker på det.

Grunden til at dine venner ikke har hørt om det er fordi det er
prisen for at sende til landet der bliver sat op - altså
modtagelsesprisen, den har intet at gøre med prisen lokalt i landet.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 18:21

> [...]
> prisen for at sende til landet der bliver sat op - altså
> modtagelsesprisen, den har intet at gøre med prisen lokalt i landet.

OK, ja, jeg skal ikke gøre mig klog...men de har altså ikke hørt noget om
øgede priser for at sende sms'er til udlandet - endnu da. Går udfra at TDC
(Telmore osv) også sætter prisen op for at modtage?!

Mvh
Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-03 19:06

> Går udfra at TDC (Telmore osv) også sætter prisen op for at
> modtage?!

Nej, hvorfor skulle de gøre det ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 19:13

> "Thomas" <thomas.n@ofir.dk> wrote in

> Nej, hvorfor skulle de gøre det ?

OK, måske skal jeg bare have en forklaring på hvad "interconnect afgift" er
;)

Mvh
Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-01-03 20:05

> OK, måske skal jeg bare have en forklaring på hvad "interconnect
> afgift" er

Se det kan jeg måske forklare dig, jeg er ikke helt sikker.
Svjh er interconnect en afgift der betales for at slå op hvilket
selskab nummeret hører til hos. Efter nummerportabiliteten blev
indført kan man ikke længere "beregne" det ved at se på nummeret.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 22:28

> [...]
> selskab nummeret hører til hos. Efter nummerportabiliteten blev
> indført kan man ikke længere "beregne" det ved at se på nummeret.

Tak for forklaringen, Henrik!
Det gør det dog ikke mere logisk, at det skulle være dyrere at sende sms'er
til udlandet nu. Man har jo altid kunnet se på landekoden hvilket land den
ryger til.
Måske Frank Rasmussen kan forklare årsagen til den hysteriske stigning?

Mvh
Thomas

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 08-01-03 23:19

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> selskab nummeret hører til hos. Efter nummerportabiliteten blev
> indført kan man ikke længere "beregne" det ved at se på nummeret.

Nej, ikke helt korrekt. "Interconnect" mener "forbindelse mellem". Når du sender
en besked fra net A til net B, så skal net A betale en interconnect-afgift til
net B for at net B tager sig imod beskeden og sender den videre til modtageren i
net B.

Det samme gælder for samtaler.

At der skal være en højere interconnet-afgift for sms til udlandet skyldes måske
kun nogle få operatører som de spanske.

Her i Tyskland koster en besked EUR 0,19 (ca. kr. 1,40) ligeglad om til
udlandet, til samme net eller andet nationalt net.

--
Rainer Schöbe
using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"

Fra : Thomas

Dato : 08-01-03 23:31

"Rainer Schöbe" <rainer.xp20030202.schoebe@imail.de> wrote in message

> [...]
>
> Her i Tyskland koster en besked EUR 0,19 (ca. kr. 1,40) ligeglad om til
> udlandet, til samme net eller andet nationalt net.

OK, der begynder at tegne sig et billede for mig nu.
Mig bekendt er SMS'er i Danmark meget billige sammenlignet med andre lande.
Det er vist ret usædvanligt at SMS'er koster under 75 øre at sende (i hvert
fald i de 4-5 lande jeg kender til), så nu da SMS'er er en klar
konkurrence-parameter i Danmark, så bliver man nu nødt til at
differentiere...og tilsyneladende ser det ud til os der sender til udlandet
skal overtakseres for at finansiere de billige SMS'er i Danmark(???)

Den kan vel også vendes om, sådan at vi tidligere ikke har betalt de
faktiske omkostninger, og nu skal vi betale med tilbagevirkende kraft :-/
Jeg tvivler i hvert fald på at de faktiske omkostninger for at sende til
udlandet er 3 kr!

Mvh
Thomas

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 09-01-03 00:52

Thomas wrote:
> [...]
> at differentiere...og tilsyneladende ser det ud til os der sender til
> udlandet skal overtakseres for at finansiere de billige SMS'er i

Jeg kender ikke til interconnect-afgiften for sms i Danmark. Måske kræver de
danske operatører kun nogle få øre i interconnect-afgift, så nationale beskeder
kan tilbydes for 15 eller 20 øre uden at operatørerne sætter til.

> [...]
> faktiske omkostninger, og nu skal vi betale med tilbagevirkende kraft
> :-/ Jeg tvivler i hvert fald på at de faktiske omkostninger for at

Der er blevet udarbejdet en ny standard for international sms-interconnect. Før
får den "modtagende" operatør ikke en øre for at modtage beskeder og sende den
videre til kunden. Nu er det muligt og der er dyre lande (f. eks. Spanien).

I modsætning til samtaler er der ved beskeder kun én pris til alle lande. I
Tyskland er der mest kun tre priser for opkald til udlandet: Europa, Nordamerika
og øvrige.

--

Fra : Thomas

Dato : 09-01-03 12:38

> [...]
>
> I modsætning til samtaler er der ved beskeder kun én pris til alle lande.
> Tyskland er der mest kun tre priser for opkald til udlandet: Europa,

OK, overskuelige priser skal man ikke kimse ad, selvom jeg nu er tilhænger
af princippet om at man betaler hvad varen koster og ikke skal finansiere
andre produkter.
Det kan virke lidt underligt at man ikke differentierer SMS-priserne til
udlandet, akkurat som man gør med samtalepriser. Jeg mener, hvis Spanien er
dyr, så må det være dyrt at sende SMS'er til Spanien.
Det kan vel ikke være mere administrativt besværligt end ved differentiering
af samtaletakster.

Bedste hilsner,
Thomas

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-01-03 14:32

"Thomas" <thomas.n@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> OK, ja, jeg skal ikke gøre mig klog...men de har altså ikke hørt noget om
> øgede priser for at sende sms'er til udlandet - endnu da. Går udfra at TDC
> (Telmore osv) også sætter prisen op for at modtage?!

I de fleste lande er prisen for en SMS så høj at der "er plads til" at det modtagende
selskab i udlandet skal have noget for SMS'en. (Kun) i Danmark er SMS-prisen
efterhånden blevet så lav, at det er nødvendigt med en prisforhøjelse for SMS til
udlandet.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-01-03 14:29

> [...]

> stunt? Ingen af mine udenlandske venner har hørt om prisstigninger i deres

Jeg har forstået det således at tidligere skulle det udenlandske ikke have noget
for en ankommende SMS til en af dets kunder. Nu vil det modtagende selskab
have penge for at modtage SMS, og der er jo kun kunderne til at betale.

Claus

Fra : klasno

Dato : 30-05-03 21:57

> Hej
En generel kommentar til alle: det er jo sjovt nok sådan, at dem man
sender SMS til IKKE har oplevet nogen prisstigningen for at sende SMS
til Danmark....
Det er også korrekt at det er billigere at sende SMS fra udland til
udland, fra sit danske abonnement (jeg har debitel) .kr1,62pr sms ( fra
Danmark til udland 3,25...!!!!!!!)..jeg er iøvrigt ikke blevet
orienteret mig om prisstigningen!!!
Sååå min telefonregning er pludseligt ekspolderet med en stigning på
1300%. jeg har "kun" sendt 97...:) så det var da noget jeg lagde mærke
til...
Man kunne jo ønske at ens løn steg tilsvarende..:)
Sjovt nok svarer Debitel IKKE på henvendelsen desangående, men beder mig
dokumentere specifikt hvilke SMS'er jeg Ikke har sendt........det var
ikke det jeg spurgte om.....jeg nægter intet, jeg undrer mig kun over at
denne prisstigning kun gælder danskere...... og at men ikke er blevet
orienteret om pristigningen....
Det er vist ikke helt legalt??

Er er nogen der ved om pristigningen er slået igennem hos alle selskaber
nu?

Hilsen Klasno

http://www.kandu.dk/

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 31-05-03 11:46

Hej Klasno!

klasno wrote:

Er det her tråden fra januar-måneden?

> En generel kommentar til alle: det er jo sjovt nok sådan, at dem man
> sender SMS til IKKE har oplevet nogen prisstigningen for at sende SMS
> til Danmark....

Danmark er et lavprissms-land! Afsendernettet skal betale en såkaldt
interconnectionafgift til modtagernettet - ligegyldig om det er nationale eller
internationale net - og det er modtagernettet der fastsætter sin
"modtagelsepris".

I Danmark er denne afgift meget lav, maksimalt 20 øre. Derfor er også den
almindelige (=nationale) sms-pris meget lav. I andre lande (f. eks. Tyskland) er
afgiften meget højere og der koster en almindelig mere (ca. 150 øre).

Når der sendes en besked fra et dansk til et tysk net, skal det danske net
betale mere end 20 øre til det tyske net. Det danske net kan nu selv betale
differencen, opkræve den fra kunden eller sætte den almindelige sms-pris op, så
at alle udgifter dækkes af alle kunder.

Den første alternative er en ønskedrøm, selv om en bestemt prisstrategi kan
medføre det.

Den sidste alternative er ikke fair i mine øjne: Hvorfor skal én der sender
beskeder udelukkende til danske numre subventionere én der sender mange beskeder
til udenlandske numre? Når man selv er i den position at få subventionerne er
det ikke let at give afkald på dem.

Så bliver kun den anden alternative.

Når der sendes en besked fra et tysk til et dansk net, kan det tyske net godt
betale den danske interconnectafgiften ud fra den almindelige sms-pris.

> [...]
> udland, fra sit danske abonnement (jeg har debitel) .kr1,62pr sms (
> fra Danmark til udland 3,25...!!!!!!!)..jeg er iøvrigt ikke blevet

Jeg kender ikke til den danske ret, men i Tyskland må man opsige abonnementet
med det samme. Og da abonnementer gælder i 24 måneder i Tyskland, er providerne
meget forsigtige med prisstigninger!

Desuden er det et svineri, hvis "debitel" ikke har orienteret dig. Men det
passer til "debitel".

> [...]
> til...
> Man kunne jo ønske at ens løn steg tilsvarende..:)

Hvis kun min telefonregning og min løn ville stige med 1300% ...

> [...]
> pristigningen....

> Er er nogen der ved om pristigningen er slået igennem hos alle

Fra mit gamle Mayday-kort bliver fratrukket kun én besked. Dvs. at det koster
kun 75 øre at sende besked til udlandet.

--
Rainer Schöbe (Germany)
using "E-Plus Online GPRS/HSCSD"

Fra : klasno

Dato : 11-06-03 20:51

Hey Rainer!

Jeg foretog for sjov en lille rundspørge til diverse selskaber, og
Sonofon proklamerer at det hos dem ikke er dyrere end normal landstakst.
(kr 0,25)
Tdc sigerKr3,00
Debitel er nu endeligt vågnet op, og fortalte mig, at TDC forlanger 3,25
af dem.(???hvor kom de sidste 0,25 øre fra??..det må så være Debitels
egen fortjeneste)
Telia siger også kr3,00 (de bruger Sonofons net....)

Og jeg SMS'er mest til Rusland, og der koster en sms ca kr0,15 , og
ingen stigninger.
Nu kommer så det sjove... min bror bor i Norge og betaler 0,25 Norske
Kroner for en SMSafsendt her fra Danmark, og til f.eks Tyskland!!
Så jeg svarede TDC, og nævnte dette paradoks, og fik flg svar "du er
velkommen til at gøre hvad du vil, det bestemmer du jo selv...) OK..det
gør jeg så...men måske kan andre benytte denne fremgangsmåde...?

Debitel svarede at taksten er indgået mellem alle teleselskaber i hele
verden, men at man har fået så mange klager, at man overvejer at
nedsætte den igen...
Alt ialt, er der ikke synderlig enighed blandt teleselskaberne (heller
ikke internt) om hvad taksten egentlig er, og hvem der har bestemt den.
Tegn et Sonofon abonnement vil nok være svaret på dette indlæg, men
deres net, har jeg tidl. benyttet via Telia, og der var det umuligt at
sende SMS'er ud af landet, jeg kunne godt modtage fra udlandet, og måtte
pænt betale for SMS'er der ikke kom frem...
såå... (ingen kom frem overhovedet!!!)
Jaa yderlig konklusion må så være at tegne et Norsk abonnement..lyder
helt tosset..men hvis nu det virker...

Som svar på hvem der skal betale forskellem mellem de forskellige landes
takster, : det skal jeg selvfølgelig, men den er da ikke oppe over 3
kroner pr SMS!!!

Hvorfor er SMS så dyre i Tyskland?? jeg læste på et tidspunkt en
redegørelse (har den ikke længere)om hvad det egentlig koster at
formidle en SMS...fortjenesten selv ved en takst på kr 0,25 er enorm!!!
Som et koriosum kan jeg fortælle at jeg kan ringe til Rusland i over 1½
minut for det samme som 1 SMS koster... (1,97pr minut til mobil telefon
eller fastnet, det er ligegyldigt!!)
Dog må jeg så for retfærdighedens skyld nævne at det kan jeg ikke fra en
mobiltelefon, kun fra fastnet telefon!! men om jeg ringer til mobil
eller fastnet i den anden ende er til samme takst!! (jeg kender ikke den
nøjagtige takst fra mobil, men den er høj!! omkring kr15/min. så vidt
jeg ved...)

Med Venlig Hilsen
Ander Svarrer

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 12-06-03 11:33

Hej Klasno!

klasno wrote:
> Jeg foretog for sjov en lille rundspørge til diverse selskaber, og
> Sonofon proklamerer at det hos dem ikke er dyrere end normal
> landstakst. (kr 0,25)

Så betaler Sonofon differencen!

> Tdc sigerKr3,00

Hos Mobiltid er det kr. 3,50.

> Debitel er nu endeligt vågnet op, og fortalte mig, at TDC forlanger
> 3,25 af dem.(???hvor kom de sidste 0,25 øre fra??..det må så være
> Debitels egen fortjeneste)

Jeg tror ikke at TDC forlanger kr. 3,25 eller kr. 3,- af debitel, men noget
omkring kr. 2,50 og resten er debitels fortjeneste.

> Telia siger også kr3,00 (de bruger Sonofons net....)

Telia beregner kr. 3,- ved brug af eget net. Måske tager Sonofon kun kr. 0,25 af
Telia når en Telia kunde sender en besked til udlandet fra Sonofons net, men så
kan (og skulle) Telia tage alligevel mindst kr. 3,-.

> Og jeg SMS'er mest til Rusland, og der koster en sms ca kr0,15 , og
> ingen stigninger.

Kan russerne svare til dig?

> Nu kommer så det sjove... min bror bor i Norge og betaler 0,25 Norske
> Kroner for en SMSafsendt her fra Danmark, og til f.eks Tyskland!!

Når jeg er i Danmark og sender en sms fra mit tyske abonnement til et dansk
eller et tysk nummer, koster det mellem kr. 2,50 og kr. 3,-. Foretrækker de
danske teleselskaber nordmænd frem for tyskerne?

> Debitel svarede at taksten er indgået mellem alle teleselskaber i hele
> verden, men at man har fået så mange klager, at man overvejer at
> nedsætte den igen...

Jeg kunne forestille mig at der er foreskellige takste for foreskellige lande.
Ligesom ved samtalerne koster en besked til Tyskland f. eks. kr. 2,-, en til
Spanien kr. 4,-, en til Norge kr. 0,25 osv.

> [...]
> umuligt at sende SMS'er ud af landet, jeg kunne godt modtage fra
> udlandet, og måtte pænt betale for SMS'er der ikke kom frem...

Det kunne være forklaringen!

Sonofon betaler ikke differencen af egen taske; de betaler heller ikke noget til
de udenlandske selskaber, og nogle af dem lukker for beskeder fra
ikke-betaler-net som Sonofon.

Mit tyske hejmmeoperatør E-Plus havde lukket for beskederne fra TDC Mobil, men
efter prisstigningen ved beskeder til udlandet hos TDC Mobil var det muligt.

At de beskeder der ikke kommer frem bliver beregnet er desværre lovligt (i hvert
tilfælde her i Tyskland). TDC Mobil transporterede beskeden til den tyske
beskedscentrale og har dermed opfyldt sin opgave. Det var jo E-Plus og sin
beskedscentrale der nægtede udlevering.

> Jaa yderlig konklusion må så være at tegne et Norsk abonnement..lyder
> helt tosset..men hvis nu det virker...

Jeg kan ikke forstå at normændene skal betale meget færre end vi tyskere.

> Som svar på hvem der skal betale forskellem mellem de forskellige
> landes takster, : det skal jeg selvfølgelig, men den er da ikke oppe
> over 3 kroner pr SMS!!!

Når landet er så dyrt at sende sms til ...

> [...]
> eller fastnet i den anden ende er til samme takst!! (jeg kender ikke
> den nøjagtige takst fra mobil, men den er høj!! omkring kr15/min. så

Før euro'en blev indført, var det muligt at sende sms til samme net for ca. kr.
0,50 og til andre net til ca. kr. 1,50. Men med euro'en kom nye abonnementer og
nu koster en sms næsten altid kr. 1,50.

Hvorfor er sms så dyre i Tyskland? De tyske operatører har hver betalt mere end
kr. 50.000.000.000,- for en UMTS-licens! Og tyskerne sender beskeder til denne
pris. Hvorfor tage billigere priser? I Tyskland er samtalepriserne meget høje.

Kan du sende en sms til et russisk nummer fra din fastnet telefon? Din
sammenligning hinker.

Men så kan vi se at samtaler til udlandet fra mobiltelefonen er alt for dyre.
Her bliver pengene lavet!

Fra : Lars Wolos

Dato : 14-06-03 15:11

"Rainer Schöbe" <rainer.nyhedsgruppe.schoebe@gmx.de> wrote in message news:bc9kun$gottd$1@ID-60766.news.dfncis.de...

Hej Rainer!

> Telia beregner kr. 3,- ved brug af eget net. Måske tager Sonofon kun kr. 0,25 af
> Telia når en Telia kunde sender en besked til udlandet fra Sonofons net

Det rager ikke Sonofon til hvilket net sms'en bliver sent til, fordi Telia-kunderne
altid benytter Telia-SMSC'et - også når de roamer hos Sonofon.

> Jeg kunne forestille mig at der er foreskellige takste for foreskellige lande.

Se her:
http://telenormobil.no/kundeservice/roaming/roaming.jsp?type=GSM&country=DANMARK

Det koster mindst dkr. 2,87 og sende en sms fra Danmark med et Norsk sim-kort!!!

Lars

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 14-06-03 16:54

Hej Lars!

Lars Wolos wrote:
> [...]
> Telia-kunderne
> altid benytter Telia-SMSC'et - også når de roamer hos Sonofon.

Når der roames på et udenlandsk net, bruges der også hjemmenets SMSC, men prisen
bliver fastsat af roaming-nettet.

Tak for det!

Fra : klasno

Dato : 19-06-03 18:15

"Lars Wolos" skrev d. 14-06-03 15:11 dette indlæg :
> [...]
=DANMARK

> Det koster mindst dkr. 2,87 og sende en sms fra Danmark med et Norsk

Hej
det er til norge fra Danmark,hvis jeg forstår det korrekt? og med
Telenor, det jeg omtalte var fra danmark til et tredie land med et Norsk
abonnement (jeg kan ikke lige på stående fod huske hvilket!!! min bror
har...!!!! men vil prøve at finde ud af det...det er IKKE med Telenor.
Jeg skal prøve at presse min bror til at fremsende en specificeret
regning.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 19-06-03 20:37

Hej igen!

klasno wrote:
> [...]
> min bror har...!!!! men vil prøve at finde ud af det...det er IKKE
> med Telenor. Jeg skal prøve at presse min bror til at fremsende en

Som allerede skrevet kan jeg godt forstille mig at faktureringssystemet ikke
beregner de rigtige (=høje) priser.

Problemet er måske endnu ikke opdaget af operatørerne, da det ikke er så ofte at
der sendes beskeder til et tredje land ved ophold i et fremmed land.

Jeg vil prøve det hele med at sende en besked fra mit tyske abonnement til mit
spanske taletidskort når jeg er i Danmark.

Fra : Lars Wolos

Dato : 20-06-03 17:39

"klasno" <klasno.news@kandu.dk> wrote in message news:3ef1f047$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> det er til norge fra Danmark,hvis jeg forstår det korrekt?

Jep. Med et norsk sim-kort fra Danmark til det norske smsc.

> og med Telenor, det jeg omtalte var fra danmark til et tredie
> land med et Norsk abonnement

No difference! sms'en bliver igen allerførst leveret fra Danmark til det norske
smsc og derfor opstår roamingomkostninger (dkr. 2,87) ved afsendelse
af sms'en fra det danske gsm-net.

Lars

P.S. Jeg har heller aldrig rigtig lært og skrive på dansk

Fra : klasno

Dato : 19-06-03 18:03

Hej
Rainer

Du spørger om jeg får svar fra Rusland..ja det gør jeg!! (der koster en
sms ca kr0,15
Du kommenterr at "når nu det er så dyrt at sende til det land" ..det er
det heller ikke!! Jeg har en god forbindelse hos et teleselskab, der
siger at de spinder guld på SMS- også til udlandet!!!... prøv at regne
ud hvor mange sekunder det tager at sende en sms, og regn så minutprisen
ud..... du vil blive chokeret!!

Du betvivler den Norske takst, jeg har anmodet min bror om at fremsende
beviser...
Er du ansat hos TDC:)...? eller andet mobilselskab siden du forsvarer
priserne så kraftigt..??
I princippet er jeg egentlig ligeglad med hvad priserne er i
Tyskland..og hvad forbrugerne der skal betale for en
licens..(undskyld..)
Det er såmænd mere princippet i en 1300% u-anmeldt prisstigning jeg
klandrer!!
Forestil dig at benzin eller øl steg 1300% eller skatterne...:o...det
vill da vist udløse et ramaskrig...
Jeg ved godt jeg ikke kan gøre noget ved det, andet end at sende e-mails
i stedet for, det er da gratis... endnu...og så sparer jeg også mit
mobil abonnemet ;)

hej

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 19-06-03 20:31

Hej klasno!

klasno wrote:
> [...]
> regne ud hvor mange sekunder det tager at sende en sms, og regn så
> minutprisen ud..... du vil blive chokeret!!

Jeg ved godt at operatørerne tjener meget på sms, men er det ved udgående eller
indgående beskeder. Jeg tror at selskab A tjener når der sendes en besked til en
af dets kunder. Og når der sendes selskab-internt, tjener det det hele.

> Du betvivler den Norske takst, jeg har anmodet min bror om at
> fremsende beviser...

Det er ikke nødvendigt. Men jeg kan svært forestille mig at det koster så lidt
at sende en besked fra Danmark til Rusland med et norsk abonnement. Jeg kan godt
tænke mig at der er noget galt med fakturering når der er tre selskaber/lande
involverede.

> Er du ansat hos TDC:)...? eller andet mobilselskab siden du forsvarer
> priserne så kraftigt..??

Er mit dansk så godt at du tror jeg arbejder i et dansk selskab?

Men du tager ikke fejl: Jeg er ansat hos det tyske mobiloperatør E-Plus.

> I princippet er jeg egentlig ligeglad med hvad priserne er i
> Tyskland..og hvad forbrugerne der skal betale for en
> licens..(undskyld..)

Der var tænkt som en forklaring for at beskeder er meget dyrere i Tyskland end i
Danmark. Du spurgte nemlig om det.

> Det er såmænd mere princippet i en 1300% u-anmeldt prisstigning jeg
> klandrer!!

Og jeg ville bare prøve at foreklare baggrunden.

> Forestil dig at benzin eller øl steg 1300% eller skatterne...:o...det
> vill da vist udløse et ramaskrig...

Det er også et spørgsmål om efterspørgelsen: (Næsten) enhver har brug for benzin
eller øl, skatterne skal også betales af (næsten) alle, men de der skal eller
vil sende beskeder er ikke så talrige.

Jeg forstår dit problem, men jeg kan ikke gøre mere end det jeg gjorde for at
forklare det.

> Jeg ved godt jeg ikke kan gøre noget ved det, andet end at sende
> e-mails i stedet for, det er da gratis... endnu...og så sparer jeg
> også mit mobil abonnemet ;)

.... eller finde et abonnement hvor du får dine ønskepriser, men jeg tror at alle
selskaber i Danmark skal sætte deres priser for beskeder til udlandet op, da
nogle udenlandske operatører beregner de høje priser.

Fra : klasno

Dato : 19-06-03 22:18

"Rainer Schöbe" skrev d. 19-06-03 20:31 dette indlæg :
> Hej klasno!

Jeg ved ikke Explorer gik ned... så muligvis kommer der 2
besvarelser..sorry!!

> [...]
besked til en
> af dets kunder. Og når der sendes selskab-internt, tjener det det

Det er nok korrekt, men tror du ikke at hvis der kommunikeres meget
begge veje at der så tjenes penge?? det tror jeg...
Men 3,25krx60 sekunder det er en minut takst på 195kr. (hæng mig ikke op
på om det tager et sekund men det er vist ikke meget ved siden af??)
Men måske der var penge i at lade SMS beskederne køre via
internettet.... kan du følge mig? 0,25kr for at sende den her, den
modtages, så sendes den via internettet til det pågældende land , og så
ud på GSM-nettet, der: f.eks rusland Kr0,15... samlet priskr0,40...+ en
evt betaling for at sende den via internettet... hmmm lad os da bare
sige kr 1,00...det er stadig meget billigere...det kræver vel 2
telefoner 2 pc'er og lidt software...
Jeg synes jeg hørte et eller andet om en fastnet telefon med SMS?? eller
har jeg drømt det...:? :)

> [...]
selskaber/lande
> involverede.

> Er mit dansk så godt at du tror jeg arbejder i et dansk selskab?
Jeg vil da helt sikkert fortælle dig at jeg faktisk troede du var
dansker!! så hvis du er indfødt Tysker, så hermed et kæmpe kompliment!!
:)

> [...]
E-Plus.

> Der var tænkt som en forklaring for at beskeder er meget dyrere i

jaa OK..men det er jo kun Tyskland...

> Og jeg ville bare prøve at foreklare baggrunden.
jooh men den forklarer dælme ikke stigningen i andre lande...:)

> [...]
for benzin
> eller øl, skatterne skal også betales af (næsten) alle, men de der
Det er nu ikke så få SMS'er der sendes... og når de ikke er så dyre,så
sendes der flere!!
Min kæreste er i Rusland til februar, så du kan vel selv regne ud, at
der er røget en del afsted... det er sket,at der er sendt 25-30 stykker
afsted på en aften, frem og + hvad der kom tilbage også, så der tjenes
både af selskab A og B... Nu bliver der så bare sendt 1 om dagen
istedet, eller slet ikke nogen...
Sonofon har iøvrigt slev roaming aftale med den pågældende operatør, så
det burde fungere, og ikke være påvirket af TDC's pristigning.. Prisen
er ikke steget i Rusland heller....
Du kender sikkert denne: http://www.gsmworld.com/gsmeurope/index.shtml
ganske smart site:)

> [...]
op, da
> nogle udenlandske operatører beregner de høje priser.

hmm du bruger Telmore?? Telmore... deres takst er 2,75 til udlandet...:)
Bortset fra det...den der licens, nu kan jeg ikke lige huske hvad det
var den hed...hvad ialverden skal den bruges til? altmuligt , video osv,
men hvad kommer DET til at koste...????

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 19-06-03 23:42

Hej klasno!

klasno wrote:
> "Rainer Schöbe" skrev d. 19-06-03 20:31 dette indlæg :
>
> Jeg ved ikke Explorer gik ned... så muligvis kommer der 2
> besvarelser..sorry!!

Jeg har den fået kun én gang.

> [...]
> hmmm lad os da bare sige kr 1,00...det er stadig meget
> billigere...det kræver vel 2 telefoner 2 pc'er og lidt software...

Hvis denne metode toges overhånd, sattes priserne for forsendelse over
internettet op.

Det er muligt at du er i den særlige situation at du sender beskeder fra et
lavpris-sms-land (DK) til et andet (RUS). Jeg går nu ud fra at russerne - lige
som danskerne - beregner kun noget omkring 10 øre for at videresende en besked
fra udlandet til en egen kunde. Men der er lande hvor operatørerne beregner (og
tjener) meget mere per sms.

Teleselskaberne har derfor valgt at beregne en pris alt iberegnet der
sandsynligvis ligger meget oppe, så at der er kun nogle få udenlandske
operatører hvis interconnection-priser er endnu højere, men mange af dem hvis
interconnection-priser er (meget) lavere. Konklusionen er at ikke kun de
selskaber der får indgående beskeder, men også dem der sendes beskederne fra
tjener prægtigt.

> Jeg synes jeg hørte et eller andet om en fastnet telefon med SMS??
> eller har jeg drømt det...:? :)

Her i Tyskland [] er der muligheden at sende beskeder fra bestemte fastnet
telefoner.

> Jeg vil da helt sikkert fortælle dig at jeg faktisk troede du var
> dansker!! så hvis du er indfødt Tysker, så hermed et kæmpe
> kompliment!! :)

Jeg har (desværre) ikke noget med Danmark at gøre uden at jeg kommer op til DK
på ferie og interesserer mig for landet.

> Det er nu ikke så få SMS'er der sendes... og når de ikke er så dyre,så
> sendes der flere!!

Jeg tror at de fleste sender beskeder indenrigs.

Er der nogle statistikker hvor mange beskeder der bliver sendt per kunde per
måned - i DK hvor de koster 20-50 øre og i Tyskland hvor de koster 150 øre?

Du har i hvert fald ret med "når de ikke er så dyre,så sendes der flere", men er
også gevinsten højere?

Når jeg sammenligner de danske priser for abonnenmenter med de tyske kan jeg kun
græde! I Tyskland tror de fleste (lovligt) at en samtale kan gøre én fattig. En
ti-minuts-samtale til en anden mobiltelefon kan let koste kr. 66,-. Det er
billigere at ringe fra Danmark med et dansk taletidskort!

> [...]
> stykker afsted på en aften, frem og + hvad der kom tilbage også, så
> der tjenes både af selskab A og B... Nu bliver der så bare sendt 1 om

Jeg kender "fænomenet" fra den tid da Telmore satte prisen for sms til udlandet
op.

> Sonofon har iøvrigt slev roaming aftale med den pågældende operatør,
> så det burde fungere, og ikke være påvirket af TDC's pristigning..

Når der er ingen roaming-aftale er det oftest ikke muligt at overhovedet sende
beskeder til denne operatør.

> Prisen er ikke steget i Rusland heller....

Det er helt sikkert princippet "én pris for alle lande".

> Du kender sikkert denne: http://www.gsmworld.com/gsmeurope/index.shtml
> ganske smart site:)

Yepp!

> hmm du bruger Telmore?? Telmore... deres takst er 2,75 til
> udlandet...:)

270 øre! Men jeg har genfundet mit gamle orange ..ehem.. mobilix Mayday-kort.
Det er gyldigt i et år og det koster kun almindelig takst (75 øre) at sende sms
til udlandet. Telmore er til dataopkald (coolsms.dk beregner kun 20 øre per sms
til udlandet), opkald hjem og indenrigs sms.

> Bortset fra det...den der licens, nu kan jeg ikke lige
> huske hvad det var den hed...hvad ialverden skal den bruges til?
> altmuligt , video osv, men hvad kommer DET til at koste...????

UMTS-teknologien skal være meget, meget billigt at bruge ellers bliver den en
dødfødt.

Fra : klasno

Dato : 27-06-03 15:11

"Rainer Schöbe" skrev d. 19-06-03 23:42 dette indlæg :
> [...]

> til udlandet), opkald hjem og indenrigs sms.

> UMTS-teknologien skal være meget, meget billigt at bruge ellers bliver

Hej igen:)
Priserne hos Sonofon er stadig kr0,25, I enkelte tilfælde er der lidt
højere, det kan du se på deres hjemmeside, www.sonofon.dk. Det højeste
til f.eks Rusland er 1,62, og det lavste er 0,24.
Jeg har fået dette bekræftet både muntligt og skriftligt på e-mail,
endda 2 gange.
Med Venlig Hilsen
Anders

http://www.kandu.dk/

Fra : klasno

Dato : 30-03-04 21:03

Hej
Kom lige i tanke om det her indlæg..
jeg sender stadig sms til kr0,25 med Sonofon.. :)
hilsen Anders