Frosne vandrør
Fra : w e b w o m a n

Dato : 02-01-03 19:26

Hvad hulen stiller man op med frosne vandrør?

Vandet til køkkenet i min og naboens lejlighed er frosset til.
Vi har vand i badeværelset, men altså ikke i køkkenet, hvor rørene ligger
ude i den kolde skunk. Det er nu 3. døgn vi er uden vand i køkkenet og det
går såmænd nok, men jeg tænker mere på, om vi skal bekymre os for
efterfølgende vandskade? Om vi bare kan lade stå til og vente på lunere
vejr.....

Er der noget at gøre?
BØR vi gøre noget?
KAN vi gøre noget?

Mvh. Lisbeth

Fra : Michael Lancaster

Dato : 02-01-03 19:34

der findes elektriske varmekabler der er beregnet til at monteres på
vandrør, spørg din VVS. Ellers skal vandet have lov til at risle.

Fra : Rolli

Dato : 02-01-03 19:57

On Thu, 2 Jan 2003 19:33:56 +0100, "Michael Lancaster"
<Michaellancaster@stofanet.dk> wrote:

>der findes elektriske varmekabler der er beregnet til at monteres på
>vandrør, spørg din VVS. Ellers skal vandet have lov til at risle.

Klip

Hvis dine rør er revnet vil det først vise sig når de tør op igen og
dermed vandskade til følge.
Du kan tage en varmeblæser og varme din rør op med, hvis de ikke er
isoleret. Husk at åbne for hanen først, der hvor du ingen vand har.
Din vvs'er har garanteret et optøningsapperat han kan sætte på rørene,
hvis du ikke vil vente længere og det med varmeblæseren ikke virker
p.g.a. isolering.
Når du har fået liv i vandhanen igen kan du lade den dryppe/løbe så
fryser det ikke så nemt igen. Det er en dyr løsning i længden.
Hvordan er din skunk isoleret? for vandrørenes skyld bør der været
isoleret ned langs taget og ikke på skunkvæggene. Man varmer så
faktisk skunken med op fra omliggende rum.

Rolli

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 02-01-03 19:53

"w e b w o m a n" <anaeitis_nospam @pc.dk> wrote in message
> [...]
> går såmænd nok, men jeg tænker mere på, om vi skal bekymre os for
> efterfølgende vandskade? Om vi bare kan lade stå til og vente på lunere

Da jeg var elektriker, havde vi et lille apparat som kunne optø vandrør
hos kunderne, selvom rørerne var frosset et utilgængeligt sted.
Det tog 10 minutter at få vand på igen, så I kunne jo overveje at kontakte
en elektriker...
Hvis I bor i lejlighed eller ejerlejlighed er det vel ikke jeres udgift?

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail