Andet multimedie
bentjuul 3670
PS7: Hvordan fader man et billede ud?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-01-03 18:08

Jeg har et billede (foto) som jeg gerne vil have til at fade ud i den
ene side og blive til _ingenting_.

Med forløbsværktøjet kan jeg vælge at fade fra transparent til een
eller anden farve, men jeg vil bare have billedet til at tone svagt ud
på en transparent baggrund, så jeg kan gemme det som gif og placere
det på en webside med en hvilken som helst baggrund.

How to?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Digit

Dato : 02-01-03 18:36

"Kurt Hansen" ræsonnerede, og skrev d. 02 jan 2003:

> [...]
> på en transparent baggrund, så jeg kan gemme det som gif og placere
> det på en webside med en hvilken som helst baggrund.

Sørg for at du kun arbejder med ét enkelt lag (eller at dit billede-lag i
det mindste er placeret hierakisk nederst):

1. Layer > Add layermask > Reveal all

2. Klik en énkelt gang på layermasken for at aktivere den (du ønsker at
male i den og ikke billedet).

3. Benyt dig nu af et værktøj som eks. gradient-tool, og træk en cirkulær
gradient (standard baggrund/forgrundsfarve) ud fra vignettens ønskede
center. Du kan også trække en markering og feather denne eller FXs på..
eller bruge en brush.. eller en shape.. etc. Blot husk at 255 hvid (så
meget 'hvid' hvid nu kan blive) "skjuler" hvor 0 sort "lukker igennem".
Niveauer forskellige fra 0 og 255 enten "skjuler" eller "skinner
igennem" alt afhængig af den pågældende intensitet.

4. Save for web > PNG-8/PNG-24. PNG-8 modsvarer 8 bit GIF (men bedre på
alle måder), hvor PNG-24 (24=24 bit=16,7 million farver <=> JPG)
understøtter "JPG farver" samt (!) diverse features (her inkl.
transparency).

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-01-03 21:47

Thu, 2 Jan 2003 17:35:50 +0000 (UTC), skrev Digit:

> [...]

[Klip]

Tak for en pædagogisk indføring i teknikken - det er spændende )

> [...]
>alle måder), hvor PNG-24 (24=24 bit=16,7 million farver <=> JPG)
>understøtter "JPG farver" samt (!) diverse features (her inkl.

Uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få det færdige gif- eller png-image
til at være transparent.

Se http://www.towle.dk/test.html (billede fylder 186 kb).

Jeg har lagt en zip med PSD-filen, så du kan kigge hvis du gider og
har råd til at downloade 453 kb.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-01-03 22:56

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> Thu, 2 Jan 2003 17:35:50 +0000 (UTC), skrev Digit:
>
> Uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få det færdige gif- eller png-image
> til at være transparent.

Men åbner man det i photoshop er det transparent. Så mon ikke det er et
browserspørgsmål?

Fra : Digit

Dato : 03-01-03 17:43

"Kurt Hansen" ræsonnerede, og skrev d. 02 jan 2003:

> Tak for en pædagogisk indføring i teknikken - det er spændende )

Ja, ingen tvivl om det.

> Uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få det færdige gif- eller png-image
> til at være transparent.
>
> Se http://www.towle.dk/test.html (billede fylder 186 kb).

Den er i vinkel (billedet er transparent). Problemet er nok at du bruger
iExplorer.. Check din mail med et screenshot fra en af "anarkist
browserne" :) (red. Opera og Mozilla).

Jeg hentede zip'en på arbejde.. den er go' nok. Der hvor det typisk
fejler er når folk glemmer enten at slette eller "slukke" baggrundslaget.
Jeg lavede faktisk en transparent version i GIF, PNG-8 og PNG-24 af dit
billede.. men glemte desværre at sende skidtet :)

> Jeg har lagt en zip med PSD-filen, så du kan kigge hvis du gider og
> har råd til at downloade 453 kb.

Det er først på måneden..

Fra : Digit

Dato : 03-01-03 18:22

klip

http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html

Fra : hcma

Dato : 02-01-03 20:44

> [...]
> på en transparent baggrund, så jeg kan gemme det som gif og placere
> det på en webside med en hvilken som helst baggrund.

Prøv www.prodic.dk 2-billeder-i-1

m v h
HC