Træpiller
Fra : John Christensen

Dato : 07-03-01 20:05

Hej herfra. det er første gang jeg skriver.
Jeg på tænker at anskaffe et pillefyr. Hvor køber man træpiller og hvad
koster de.
Venlig hilsen John

Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 07-03-01 21:17

Jeg bor på Nordfyn. Jeg køber træpiller hos SAB Skamby (lageret ved
Beldringe flyveplads)
Jeg giver i øjeblikket 85 øre pr. kg løs vægt. + moms ved selv afhent med
en lille trailer.
Jeg købte først HP piller som er mere fri for smuld men jeg gav ca.
1,25+moms pr.kg leveret hos mig i 40 kg sække ved køb af 3 tons.

Hilsen
Niels Peter

John Christensen skriver:

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 08-03-01 07:19

"Niels Peter Nielsen" <np@tv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg købte først HP piller som er mere fri for smuld men jeg gav ca.
> 1,25+moms pr.kg leveret hos mig i 40 kg sække ved køb af 3 tons.

Det ligner til forveksling de priser jeg har fået oplyst fra KFK (som ejer
70% af aktierne i Hp briketter A/S).

Og i øvrigt synes jeg at det ser ud til at priserne på markedet varirer
meget lidt. Enkelte leverandører er lidt billigere med varen, men så kommer
der lidt mere fragt oven i. Så i sidste ende er det stort set lige meget
hvor mna køber træpillerne, medmindre man kan aftage store mængder (f.eks.
30 ton aftippet). Men det er for mig urealistisk da det vil svare til 4-5
års forbrug, og hvad koster en silo der kan opbevare dette...

--
/Tommy Bøgeskov

Fra : Flemming

Dato : 09-03-01 00:15

Hvor mange kwh er der i en kg træpiller ?
mvh Fl

http://www.kandu.dk/

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 09-03-01 07:22

"Flemming" <Flemming.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange kwh er der i en kg træpiller ?
> mvh Fl

Typisk analyse af HP træpiller
Brændværdi (øvre) 4584 kcal/kg ~ 19,2 MJ/kg
Brændværdi (effektiv) 4240 kcal/kg ~ 17,7 MJ/kg

Jeg kan ikke lige huske omregningen til kWh, men til sammenligning oplyses
mange steder at 1 L fyringsolie ~ 2-2,1 kg træpiller.

--
/Tommy Bøgeskov

Fra : Flemming

Dato : 09-03-01 12:43

Er der en der kan omsætte kcal til kwh ?
mvh FL

http://www.kandu.dk/

Fra : Gert Espersen

Dato : 09-03-01 13:08

Hej

kcal > kwh * 1.163000e-03

kwh > kcal / 8.598452e+02

Se iøvrigt

http://www.chemie.fu-berlin.de/chemistry/general/units_en.html

http://www.lexscripta.com/calculators/

V.h.

-Gert..

Fra : Flemming

Dato : 09-03-01 14:08

Hej Gert
Kan du bekræftige at det er ca 5,3 Kwh ?
mvh Fl

http://www.kandu.dk/

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 09-03-01 20:11

"Tommy Bøgeskov" wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke lige huske omregningen til kWh, men til sammenligning oplyses
> mange steder at 1 L fyringsolie ~ 2-2,1 kg træpiller.

1 W = 1 J/s
1 kWh = 1000 * 3600 s * 1 J/s = 3,6 MJ

Så det bliver ca. 4,92 - 5,33 kWh/kg træpiller.

--Johan