Juridiske aspekter ved (web-)kameraovervåg~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-01-03 12:54

Jeg kan se, at det tidligere i gruppen har været diskuteret hvorvidt man må
foretage videoovervågning. Nogle påpegede, at man ikke må overvåge
offentlige steder.

Men gælder dette af en eller anden grund ikke webkameraer (tvivler på
det)... Grunden til mit spørgsmål er, at der jo findes mange webkameraer
rundt omkring, bl.a. www.vintertrafik.dk har links til nogle på div. danske
veje. Herudover er der en del andre i DK, der bare er sat op "for sjov".
Bryder disse dansk lov?

Hvis jeg skal sætte et webkamera op til overvågning herhjemme, skal jeg så
sikre mig, at kameraer ikke opfanger offentlige områder? Er der andre ting,
man skal overveje for ikke at bryde loven i den sammenhæng?

Vh, Lars.

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-01-03 13:16

Scripsit "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com>

> [...]
> div. danske veje. Herudover er der en del andre i DK, der bare er
> sat op "for sjov". Bryder disse dansk lov?

Ja, hvis man kan genkende enkeltpersoner på billedet.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Casper Mønster

Dato : 04-01-03 22:31

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
> [...]

ting,
> man skal overveje for ikke at bryde loven i den sammenhæng?

Det er også noget jeg har underet mig over, men er det ikke noget om det
bliver optaget eller ej.
Sådan er det jo med VHF, du nå gerne høre det, men du må ikke fortælde det
andre, eller optage det.

/Casper

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 06-01-03 10:12

> Det er også noget jeg har underet mig over, men er det ikke noget om det
> bliver optaget eller ej.

Et webcam "optager" jo også. resultatet bliver typisk lagt på en webside.

Vh, Lars.