limning af kåbedele..
Fra : Steffen Larsen

Dato : 02-01-03 14:16

Fra : Hekto

Dato : 02-01-03 14:49

In article <Pine.LNX.4.44L0.0301021408190.14965-100000@ask.diku.dk>,
zool@diku.dk says...
> Hej NG, og god baghjul osv..
>
> Har lige et hurtigt spørgsmål. Min Kåbe på min Yamaha SZR 660 er blevet
> beskadiet i toppen hvorpå sidespejlene og kåbeglas er monteret. Jeg vil nu
> gerne lime det lille stykke sammen igen. Problemet er bare, at jeg ikke
> ved hvilken form for lim jeg skal benytte. Jeg har pillet alle kåbedelene
> af og det tyder på at de er lavet af plast (måske standard ABS?). Jeg vil
> tror at man skal benytte epoxy, men jeg ved det ikke!?

Hvis det er ABS, så 'tagrendelim'.
Epoxy (araldit) duer ikke, da det bliver hårdt og kun binder på
overfladen af plastikken.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Mads Lund

Dato : 02-01-03 14:24

> Nogen forslag eller erfaringer?

Jeg har haft bedst held med tagrendelim, men som du er indepå er plastypen
ganske væsentlig. Man kan desuden få diverse autoriserede rep kits. Måske
var det en mulighed at ringe til et par auto værksteder og hør om de kan
reparere en flænge i en kofanger.

Angående selve reparationen så er det er fordel at slibe revnen spids fra
bagsiden (ca 2 cm på hver side af revnen) samt bore en række 4mm huller ca 1
cm fra revnen. Lav en lille prøvelimning, lim f.eks en strips fast på det
nedslebne område, og lav en trækprøve når limen er tør. Hvis limen binder,
taper du forsiden over med malertape og fylder hullerne og den slebne fuge
op med tagrende limen. Hvis du har en lille stump glasfiber væv kan det med
fordel limes sammen over revnen. når limen er tør fjernes tapen på forsiden
og man kan slibe og male stedet.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jens Jessen

Dato : 02-01-03 15:28

Jeg skrev en artikel om netop det emne i bladet Bike. Kontakt eventuelt
bladet for det nummer på 3312 4654

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-01-03 17:28

On Thu, 2 Jan 2003 14:15:50 +0100, Steffen Larsen <zool@diku.dk>
wrote:

Hej Steffen.

>Nogen forslag eller erfaringer?

Jeg er enig i de foregående betragtninger fra bl.a. Mads.
Tagrendelim er ikke ueffen til mange plastmaterieler.
Men, dele der er knækket på en måde hvor der skal limes kant-til-kant
kan aldrig opnå samme styrke som det engang havde.
I erkendelse heraf limer jeg først, og lægger derefter en forstærkning
af glasfiber på bagsiden.
Bare lige et enkelt lag måtte der dækker området til 1 a 2 cm på begge
sider af bruddet, pladret godt igennem med polyester, plejer at være
tilstrækkeligt - Det har jeg lavet mange gange
Og så vidt jeg husker har jeg beskrevet fremgangsmåden her i DFM
tidligere.
(Lige nu er det bagenden til en VFR750 der er på operationsbordet
)

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 06-01-03 21:38

Hej

Huske at hvis man går igen med at støbe glasfiber på plast at gøre overflade
ru så der noget at få fat i !!

Mvh Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-01-03 22:24

On Mon, 6 Jan 2003 21:38:11 +0100, "SØREN F. NIELSEN "
<sfnielsen@get2net.dk> wrote:

Hej Søren.

>Huske at hvis man går igen med at støbe glasfiber på plast at gøre overflade
>ru så der noget at få fat i !!

Det er jeg enig i.
Groft sandpapir eller en roterende stålbørste plejer at kunne gøre det
,-)

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steffen Larsen

Dato : 02-01-03 18:14

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-01-03 19:43

On Thu, 2 Jan 2003 18:14:21 +0100, Steffen Larsen <zool@diku.dk>
wrote:

Hej Steffen.

>Det er jo bare helt perfekt, da min far er blikkenslager!. Han har en del
>tagrendelim liggende. Jeg tænkte om at jeg istedet for at forstærke det
>med glasfiber på indersiden, bare kunne benytte et stykke tagrende (2mm
>tykt)? Jeg mener: det burde vel kunne lime både på kåben og på
>tagrendestykket, da det er tagrender det er benyttet til!?

Jeg har tidligere overvejet at anvende et lille stykke tagrende til at
lægge på bagsiden for at forstærke.
To faktorer har holdt mig tilbage fra eksperimentet:
1) Jeg har ikke nogen tagrender eller lignende liggende.
2) Jeg har glasfiber ad libitum, og det kender jeg.

Hvis du gør forsøget vil du så ikke lige delagtiggøre os andre i
udfaldet?
Please

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : John Jensen

Dato : 02-01-03 19:50

Jeg er også sikker på et par stykker nedløbsrør limet fast i kåbefronten kan
blive nogle super luft indtag..... =

/ John

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-01-03 20:35

Hej John.
>Jeg er også sikker på et par stykker nedløbsrør limet fast i kåbefronten kan
>blive nogle super luft indtag..... =

Som luftindtag er nedløbsrør vel lidt voldsomme, men de er kanon til
at støbe forlygter omkring

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : N/A

Dato : 03-01-03 08:37

Fra : N/A

Dato : 03-01-03 08:37

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-01-03 08:37

"Hans Paulin" <his@it.dk> writes:

> ...min farvehandler sælger én m2 glasfiber ad gangen - pænt pakket
> sammen i en pose...

Til hvilken pris? De der fancy marinabutikker kan nemlig godt være dyre.

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-01-03 09:31

On 03 Jan 2003 08:36:31 +0100, Mikkel Christensen <mic@rrxnord.dk>
wrote:

Hej Mikkel.

>Til hvilken pris? De der fancy marinabutikker kan nemlig godt være dyre.

Jeg vil på det kraftigste fraråde at anskaffe de glasfiber rep. kit
der forhandles i byggemarkeder o.l.
Det er noget rasende dyrt og noget bras (En undtagelse er Plastic
Padding's glasfiberspartel - det er faktisk godt).
Køb i stedet polyester og glasfibermåtte i en skibshandel eller et
bådeværft.
Både Claus Hanses's eftf i Vordingborggade og AL bådeværft i
Gundsømagle Vig mellem Jyllinge og Roskilde er nogenlunde enige om
prisen på måtte og polyester.
1 Kg Polyester incl. hærder 94 Kr og måtte 44 Kr pr. m2
Det er til at overleve.
Jeg har normalt 1 Kg polyester i et ½ år og det er kun 2. gang jeg
anskaffet måtte i de 3 år jeg har rodet med at reparere kåber.

Nu ligger begge butikker på den, for dig, forkerte side af dammen, men
jeg er til at bestikke

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 03-01-03 10:31

> Nu ligger begge butikker på den, for dig, forkerte side af dammen, men
> jeg er til at bestikke

Ellers er Mathis bådværft i Ålborg storforbruger af glasfiber, og lur mig om
man ikke kommer langt med et par håndbajere og en flad halvtredser

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-01-03 11:54

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> writes:

> Ellers er Mathis bådværft i Ålborg storforbruger af glasfiber, og lur
> mig om man ikke kommer langt med et par håndbajere og en flad
> halvtredser

Yep, dem har jeg også besøgt. Flinke folk
Men hvis nu farvehandleren nede på hjørnet var lige så prisbevidst
så var det jo alt andet lige noget nemmere. Jeg tror lige jeg stikker
hovedet forbi næste gang jeg går forbi.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-01-03 11:55

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> writes:

> Nu ligger begge butikker på den, for dig, forkerte side af dammen, men
> jeg er til at bestikke

Du bliver lige skrevet på de uofficielle supplierliste

A' takker.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-01-03 11:06

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> skrev i en meddelelse

> Til hvilken pris? De der fancy marinabutikker kan nemlig godt være dyre.

Jeg har købt et sæt ved en skibsproviantering på Århus Havn, indeholdende 1
kg polyester, 1 m² glasfibermåtte samt 25 ml hærder - pris kr. 150,-. Navnet
på fabrikanten er: Meripol ApS Glasfiberservice Østre Allé 32, 4200
Slagelse, tlf. 58 52 90 40. Du kan jo ringe og høre hvor nærmeste forhandler
er.

Allan Bojesen
Der også skal lege lidt med glasfiber på Vibekes B.gixxer inden sæsonen.

Fra : Peter Aagaard

Dato : 03-01-03 12:59

> Allan Bojesen
> Der også skal lege lidt med glasfiber på Vibekes B.gixxer inden sæsonen.

Hovsa, er der en der er væltet der, uden at fortælle det ?

Mvh. Peter

Fra : Allan Bojesen

Dato : 03-01-03 15:32

"Peter Aagaard" <peter@yougotit.dk> skrev i en meddelelse

> Hovsa, er der en der er væltet der, uden at fortælle det ?

Sjovt nok du kommer ind på det. Jeg opdagede dem først efter du havde været
ude at prøve den )))))

Nej helt ærlig:
Der er nogle mindre revner i kåbedelene på siderne, og de fulgte helt gratis
med cyklen da vi købte den. Men det er med at få dem lavet så de ikke
udvikler sig. Skulle have gjort det sidste vinter, men............

Allan

Fra : Peter Aagaard

Dato : 04-01-03 01:03

> Sjovt nok du kommer ind på det. Jeg opdagede dem først efter du havde
været
> ude at prøve den )))))

Mindes ikke at jeg havde nogle blå mærker efter den week-end, men jeg vil
alligevel give den skylden for at jeg har mc i dag

> med cyklen da vi købte den. Men det er med at få dem lavet så de ikke
> udvikler sig. Skulle have gjort det sidste vinter, men............

Kender det alt for godt, så kom der lige et Honda projekt eller 2 i vejen,
og så går tiden bare.....

Mvh. Peter
(Der synes et døgn burde være 48 timer)

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-01-03 10:55

Mikkel Christensen wrote:

> Til hvilken pris? De der fancy marinabutikker kan nemlig godt være
> dyre.

....jeg må indrømme, at jeg overhovedet ikke kan huske det - prøv at
tjekke...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 02-01-03 20:28

> /Steffen
> Den stolte ejer af den sjove cykel Yamaha SZR 660

Hej
Jeg synes lige at jeg vil nævne at der ligger en Workshop manual til SZR660
til download på min hjemmeside

se under punktet download.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)