Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop - transparent ?
Fra : Mikkel

Dato : 02-01-03 12:17

Hej

Hvorledes fjerner jeg hvid baggrund i et image i PS6 ?

Billedet er et TIFF (optimized color), og når det er gjort transparent så
skal det printes til distiller og forblive transparent så det kan bruges
til stempel.

(er jeg den eneste der snildt kan lave noget i PaintshopPro, men ikke kan
finde ud af Photoshop ?)

MVH og på forhånd tak

Fra : B N

Dato : 02-01-03 13:10

"Mikkel" <mikkel@ingenmail.dk> wrote in message
> [...]
> skal det printes til distiller og forblive transparent så det kan bruges

I din værktøjsmenu holder du dit viskelæder nede, så fremkommer der et par
valgmuligheder, du vælger det viskelæder hvor der er en lille stjerne ved,
når du bruger det skulle din baggrund gerne blive transparent.
Når du gemmer dit billede skal du lave en "gem som", efter du har valgt navn
og trykket gem, kommer der en menu frem, hvor du kan lave nogle TIFF
indstillinger der skal du krydse af at gennemsigtighed skal gemmes.

Hvis dette ikke skulle gøre det er det fordi funktionen ikke er slået til,
dette gøres på flg. måde:

<Rediger><Indstillinger><Arkivere dokumenter> sæt kryds i "Aktiver
avancerede TIFF-lagringsindstillinger.

B N

Fra : Mikkel

Dato : 03-01-03 04:21

"B N" <iq159@tanke.dk> wrote in

Hej BN

> [...]
> par valgmuligheder, du vælger det viskelæder hvor der er en lille
> stjerne ved, når du bruger det skulle din baggrund gerne blive

Ja på total stupid måde, hvor lukkede områder ikke modificeres, f.eks inde
i bogstaverne A - B - O - P - Q - Æ - Ø - Å

Jeg savner en funktion (som i PSP) hvor alt hvid (eller en hvilken anden
farve) med et snuptag sættes til transp.

> [...]
> efter du har valgt navn og trykket gem, kommer der en menu frem, hvor
> du kan lave nogle TIFF indstillinger der skal du krydse af at

Af en eller anden årsag gemmes transp som sort farve.

> Hvis dette ikke skulle gøre det er det fordi funktionen ikke er slået
> til, dette gøres på flg. måde:

Tak for det. Jeg har altid undret mig over at PhotoShop ikke beherskede
TIFF kompressioner osv. - men nu er dette muligt.

MVH

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-01-03 12:54

> Jeg savner en funktion (som i PSP) hvor alt hvid (eller en hvilken anden
> farve) med et snuptag sættes til transp.

Vælg en stump hvid ud et sted, og anvend undermenuen similar under select
til t vælge alt hvidt ud.
Herefter kan du slette alt det valgte.

/Per

Fra : B N

Dato : 03-01-03 12:54

> [...]
>
> Jeg savner en funktion (som i PSP) hvor alt hvid (eller en hvilken anden
> farve) med et snuptag sættes til transp.

Når du har valgt dit viskelæder er der nogle indstillingsmuligheder, hvis
disse ikke er der, findes de under <Vindue><Vis indstillinger>. Der kan du
afkrydse om det skal være sammenhængende, hvis den er afkrydset (mener den
er som standard), fjerner du det, så skulle den være hjemme.

B N

Fra : Digit

Dato : 02-01-03 17:14

"Mikkel" ræsonnerede, og skrev d. 02 jan 2003:

> Hvorledes fjerner jeg hvid baggrund i et image i PS6 ?

Zillions...
Prøv at søge på 'fjerne baggrund' eller bare inde fra Google groups.

> Billedet er et TIFF (optimized color), og når det er gjort transparent
> så skal det printes til distiller og forblive transparent så det kan
> bruges til stempel.

Stempel?

Hvis du ikke har lagt mærke til det, så understøtter Photoshop v6 PDF
(med understøttelse af både vector nfo samt transparency).

> (er jeg den eneste der snildt kan lave noget i PaintshopPro, men ikke
> kan finde ud af Photoshop ?)

Hvis du havde regnet med at trykke på et par knapper for straks at
overvære programmet operere på egen hånd.. ja det er ikke tilfældet (er
de virkelig så langt fremme hos Jasc?) ;)

Hvorfor ikke blot lave det i Paintshop så?

> MVH og på forhånd tak

UR welcome

--
/Digit

»Vejret skifter. Skygger falder.
Ny duft i blæsten - forfald.
Kokain, Uzier, , kør forbi og
skyd løs.
Døden er kasserer. Alle betaler«
Sørgesangene

Fra : Mikkel

Dato : 03-01-03 04:35

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> wrote in

> Hvis du ikke har lagt mærke til det, så understøtter Photoshop v6 PDF
> (med understøttelse af både vector nfo samt transparency).

Tjae - de pfd'er som distiller (ver 1.4) laver - er ikke transp.

Laver jeg dem i PaintShopPro - ja så ER de transp.

Nogen der ved hvordan man ser om en pdf er transp (uden at stemple) ?

> Hvis du havde regnet med at trykke på et par knapper for straks at
> overvære programmet operere på egen hånd.. ja det er ikke tilfældet (er
> de virkelig så langt fremme hos Jasc?) ;)

Ja - det er på mange måder et bedre stykke SW.
Adobe har aldrig kunnet lave et rimeligt brugerinterface.

> Hvorfor ikke blot lave det i Paintshop så?

Jo det ender det altid med

MVH

Fra : Digit

Dato : 03-01-03 17:33

"Mikkel" ræsonnerede, og skrev d. 03 jan 2003:

> Tjae - de pfd'er som distiller (ver 1.4) laver - er ikke transp.

Måske ikke, men fortæl mig hvorfor du agter at køre en Photoshop genereret
PDF (med transparency) igennem distiller?

Som jeg kender distiller plejer man at jorde ps kode igennem den med
henblik på optimering/konvertering..

Fra : Mikkel

Dato : 04-01-03 13:46

> [...]
> genereret PDF (med transparency) igennem distiller?
>
> Som jeg kender distiller plejer man at jorde ps kode igennem den med

PDF filen skal være transparent for at kunne bruges til stempel - altså
lægge PDF layers ovenpå hinanden.

MVH

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 04-01-03 01:42

Hejsa Mikkel

Når jeg skal lave transperante billeder i PS7 så makerer jeg det der skal
gøres gennemsigtig med tryllestaven, derefter går jeg i hjælp og der vælger
jeg "ekport Transparant image" så kommer der en guide op som du kan følge,
næsten på samme måde som i PSP

Hilsen Sanne

Håber dette kunne hjælpe lidt

Fra : Mikkel

Dato : 04-01-03 15:03

"Sanne Schmidt" <sannefjern@spamsilver-heart.dk> wrote in

> [...]
> der vælger jeg "ekport Transparant image" så kommer der en guide op
> som du kan følge, næsten på samme måde som i PSP

Hmm - tryllestaven markerer IKKE lukkede bogstaver.

Min tif fil med stemplet er uploadet her:

eller: dk.binaer
sub: dk.edb.grafik: Mikkel

...det burde være ret enkelt (i hvert tilfælde i mange andre
grafikprogrammer) at fjerne hvid og gøre transparent - men PhotoShop - gud
fader bevare os

MVH

Fra : Madsen

Dato : 04-01-03 15:16

Mikkel skrev:

> ..det burde være ret enkelt (i hvert tilfælde i mange andre
> grafikprogrammer) at fjerne hvid og gøre transparent - men
> PhotoShop - gud fader bevare os

Det er det da også, men som med alle mulige andre programmer skal
man selvfølgelig vide hvordan man gør. Åben billedet i Photoshop og
gå op i Image > Mode og skift til RGB Color.
Dobbeltklik så på laget i lagpaletten og derefter OK så baggrunds-
laget bliver lavet om til et almindeligt lag. Du kan ikke gøre et
baggrundslag gennemsigtigt i Photoshop.

Vælg tryllestaven og klik på et hvidt område i billedet. Gå derefter
op i Select og vælg Similar. Tryk på Delete-tasten og gem som PDF
med flueben i Save Transparency.

Madsen.

Fra : Mikkel

Dato : 04-01-03 23:08

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Det er det da også, men som med alle mulige andre programmer skal
> man selvfølgelig vide hvordan man gør.

Jeps

> Åben billedet i Photoshop og
> gå op i Image > Mode og skift til RGB Color.

Ja der var jeg nået til.

> Dobbeltklik så på laget i lagpaletten og derefter OK så baggrunds-
> laget bliver lavet om til et almindeligt lag.

Og det er lige præcis dette jeg skulle have gjort, men ikke vidste.
Tak hr. Madsen - nu er PDF filen transp.

MVH