ELkontakter i trævæg
Fra : Henrik Ibsen

Dato : 02-01-03 11:38

Hejsa
Jeg er ved at bygge et lille træhus, og er iøjeblikket igang med den
indvendige beklædning af vægge. Som forberedelse til når elektrikeren
kommer, har jeg trukket nogle fleksible rør til ledninger (med snor i). På
væggene skal jeg have profilbrædder med fer og not (dem man også bruger på
lofter).
Jeg har nu hørt at jeg bare skal angive på bræddevæggen hvor ledningsrørene
ender, og elektrikeren vil så bore et 57 mm. hul, fange enden af røret, og
kunne montere kontakter direkte på brædderne (brædderne er 19 mm). Er der
nogen der kan verificere at det er rigtigt? Jeg har nemlig altid troet at
man skulle have en dåse bag kontakten som kontakten monteres på og som
ledningsrøret "løber ind i".
Mvh
Henrik

Fra : Kenneth T

Dato : 02-01-03 13:16

> [...]
> væggene skal jeg have profilbrædder med fer og not (dem man også bruger på

Nu har du vel husket at sætte rørne fast med f.eks. kabelclips, det er
nemlig ikke nemt at trække noget igennem hvis et rør kan gi` sig.

> [...]
> nogen der kan verificere at det er rigtigt? Jeg har nemlig altid troet at
> man skulle have en dåse bag kontakten som kontakten monteres på og som

Man kan bruge en "Forfra-dåse", det kræver selvfølgelig at vægen er dyb nok.
http://www.lk.dk/Branche-info/kundeservice/katalog/html/104D0143.html
Man borer et hul, trækker røret frem, montere dåsen, trækker ledninger og
montere derefter f.eks. afbryderen.

-
MVH.
Kenneth T

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 02-01-03 14:39

OK -tak for det Kenneth, som jeg kan udlede af svaret behøver jeg altså ikke
foretage mig yderligere end at angive på beklædningen hvorunder kabelrøret
befinder sig.
Med hensyn til det med kabelclips, kan jeg sige at jeg ikke har brugt nogen
form for fastgørelse men det kan jo være at elektrikeren kan "trylle"

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 03-01-03 21:44

Henrik Ibsen wrote:

> [...]
> væggene skal jeg have profilbrædder med fer og not (dem man også bruger på

Prøv at spørge i den mest relevante gruppe:

dk.teknik.el
- Giver sandsynligvis det bedste svar.

Find oversigt over dk-grupperne via linket herunder.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/