Detonator 4x.xx laver hakker i lyden
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-01-03 03:44

Okay... nu er jeg ved at være træt af det.

Jeg har et GF4 Ti4200 (Asus V8420) og bruger i øjeblikket Detonator 42.01
under WinXP. DirectX 9 er installeret og jeg har de nyeste drivere til min
Fortissimo II lykort.

Hvis jeg fx. har Winamp (eller andre) til at spille (testet med wave og
DirectSound) og starter et videoklip (testet med bl.a WMP, ZoomPlayer,
Quicktime...) så kommer der et meget generende hak på godt et sekund i
lyden.

Problemet viser sig kun med 4x.xx driverene. Jeg kan få det til at gå væk er
ved at bruge < Detonator 4x.xx, slå "hardware acceleration" ned på andet
laveste niveau.

Problemet ligger i overlay-modulet. Når jeg bruger mit TV (secondary
display) som "fullscreen device" fremkommer dette hak i lyden.

Er der andre der har oplevet noget lignende... og evt. løst det?

--
Lars

Fra : Thomas

Dato : 02-01-03 10:01

"Lars Jørgensen" <lagojo@VARMPOST.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> display) som "fullscreen device" fremkommer dette hak i lyden.
>
> Er der andre der har oplevet noget lignende... og evt. >løst det?
Gå i systemoplysninger og check om du har delte IRQ'er mellem dit grafikkort
og lydkort.

Hvis du har det kan det være fejlen, det lyder ihvertfald som om det nok er.
jeg skal ikke kunne sige hvorfor problemet kun er der med de drivers, men
det kan muligvics været et spørgsmål om hvor agrresivt driveren bruger
systemet.

Hvis du har installeret windows XP på standart måde er den installert med
IRQ sharing.
det kan, efter bedste viden, kun ændres hvis du reinstallerer windows XP.

Smid cd'en i drevet og boot.
ved første blå skærm trykker du kontinert på F5 og F9.
bliv ved til et lille vindue kommer frem.
her vælges Standart PC........... jada jada jada...

nu installerer med standart IRQ system, såleds at IRQ ændres hvis du flytter
kort, eller sætter irq'er manuelt i BIOS.

venligst

Thomas

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-01-03 12:42

Thomas skrev:

> [...]
[snip]

> Gå i systemoplysninger og check om du har delte IRQ'er mellem dit
> grafikkort og lydkort.

Lydkort: IRQ 5
Grafikkort: IRQ 11

> [...]
> nok er. jeg skal ikke kunne sige hvorfor problemet kun er der med de
> drivers, men det kan muligvics været et spørgsmål om hvor agrresivt

Ja, det lyder ikke helt forkert. Jeg kunne forestille mig at hele
overlay-delen er lavet om med de nyere 4x.xx drivere.

> Hvis du har installeret windows XP på standart måde er den installert
> med IRQ sharing.
> det kan, efter bedste viden, kun ændres hvis du reinstallerer windows
> XP.

Ja, WinXP bestemmer selv over IRQ'erne. Det har aldrig givet mig problemer.

> Smid cd'en i drevet og boot.
> ved første blå skærm trykker du kontinert på F5 og F9.
> bliv ved til et lille vindue kommer frem.
> her vælges Standart PC........... jada jada jada...

....eller man kan i "Device Manager'en" ændre "Computer" fra at være en "ACPI
PC" til bare at være en "Standart PC".

> nu installerer med standart IRQ system, såleds at IRQ ændres hvis du
> flytter kort, eller sætter irq'er manuelt i BIOS.

Mjae.... men så mister jeg jo nogle funktioner. Nej, jeg tror jeg prøver at
flytte lydkortet engang ved lejliged. Ellers må jeg bare slå overlay-delen
til og fra som jeg har brug for den.

Det er en skam at Nvidia ikke har en adresse at skrive til med sådanne
problemer. Det er nu nok fordi de er bange for at blive bombarderet med
mails

--
Lars