Andet multimedie
bentjuul 3670
Batch - resizing
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-01-03 01:28

Hejsa!

Jeg har et hav af billeder liggende, som jeg ønsker at resize.

Hvordan får jeg Photoshop til at resize billederne således, at den
længste side af billedet bliver X pixels?

Det er altså ikke nok, at billedet bliver X pixels bredt - for hvis
det er 'portrait', så er det jo højden der har den længste side.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : hcma

Dato : 02-01-03 01:55

> [...]
>
> Det er altså ikke nok, at billedet bliver X pixels bredt - for hvis
> det er 'portrait', så er det jo højden der har den længste side.

en af måderne er at samle alle dine "portrait"-billeder i en mappe og så
lave en action der roterer canvas til "landscape" hvorefter alle dine
billeder jo er sat til at være i landscape-udførsel, selv om f.eks. et hoved
ligger ned.
Derefter er det jo bare at køre en ny action med de ønskede mål og når du er
opnået, så på den igen med en 3. action der roterer canvas tilbage til den
ønskede position.
HC

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-01-03 04:15

hcma skrev:

> [...]
>billeder jo er sat til at være i landscape-udførsel, selv om f.eks. et hoved

Ja, det kunne man selvfølgelig - men er der virkelig ikke mulighed for
at lave noget der hedder "længste side skal være X pixels bred"?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : max

Dato : 02-01-03 05:36

> Ja, det kunne man selvfølgelig - men er der virkelig ikke mulighed for
> at lave noget der hedder "længste side skal være X pixels bred"?
>
> Venligst,
> Lasse Hedegaard

Hvis du har en PS med Image Ready er det let..
lige som du plejer i PS, men der er den ekstra
indstilling du søger..... max

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-01-03 13:15

max skrev:

>Hvis du har en PS med Image Ready er det let..
>lige som du plejer i PS, men der er den ekstra
>indstilling du søger..... max

Jeg fandt løsningen i ImageReady - tak

Dog ærgrer det mig, at EXIF-informationer ikke gemmes i det nye
billede - kan man også slippe afsted med det?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-01-03 13:25

Lasse Hedegaard skrev:

>Dog ærgrer det mig, at EXIF-informationer ikke gemmes i det nye
>billede - kan man også slippe afsted med det?

Det ville også være et hit, hvis man kunne holde datoen for den
oprindelige fil (dvs. hvornår fotoet er taget).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : emj

Dato : 02-01-03 15:12

On Thu, 02 Jan 2003 13:24:55 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Det ville også være et hit, hvis man kunne holde datoen for den
>oprindelige fil (dvs. hvornår fotoet er taget).

Det kan det lille geniale program IRFANVIEW, som oven i købet er
ganske gratis.
Med det kan du resize, batchkonvertere osv og gemme med de oprindelige
EXIF.
Hilsen emj

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-01-03 16:02

emj skrev:

>Det kan det lille geniale program IRFANVIEW, som oven i købet er
>ganske gratis.
>Med det kan du resize, batchkonvertere osv og gemme med de oprindelige
>EXIF.

Perfekt, det kan jo lige præcis de ting jeg gerne vil have :)
Takker...

Venligst,
Lasse Hedegaard