Lame + Foobar = VBR?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-01-03 01:06

Jeg undrer mig over at mine mp3-filer i Foobar vises som encode'et med
VBR. Jeg har brugt Lame til at lave dem med, med følgende parametre:

lame -h -b 320 -m s -o lydspor.wav

Det giver mig imidlertid en VBR-fil (siger Foobar), hvilket jeg jo
ikke forstår, da CBR er standard i Lame. Det kan omgås ved at tilføje
"-v", men det har jeg jo tydeligvis ikke forsøgt.

Både Foobar og Winamp viser ellers ingen tegn på at filen skulle være
VBR - de viser begge en konstant bitrate på 320kbps.

Jeg tænkte at man måske kunne tvinge Lame til at bruge CBR med:

lame -h -b 320 -m s --cbr -o lydspor.wav

Men det virker heller ikke. Hvad er der galt? Er det en bug i Foobar
eller er det Lame der skaber problemer? Eller er det simpelthen bare
mig der ikke fatter en meter?

Jeg kan ikke finde noget sted i Winamp, hvor man direkte kan aflæse om
filen har VBR eller CBR. Foobar finder tilsyneladende denne oplysning
i et tag kaldet "extrainfo" - hvor den så får det fra ved jeg ikke.

PS: Det skal siges at langt fra alle mp3-filer vises som VBR. Af de
jeg ikke selv har lavet, vises hovedparten korrekt som CBR.

CBR: Costant BitRate
VBR: Variable BitRate

--
Lars Stokholm

Fra : Peter G

Dato : 02-01-03 15:59

Lars Stokholm <stokholm@diku.dk> wrote:

>Jeg undrer mig over at mine mp3-filer i Foobar vises som encode'et med
>VBR. Jeg har brugt Lame til at lave dem med, med følgende parametre:

SVJV er det en display-bug i Foobar som ikke længere er til stede i
v0.38 test.

De er CBR, hvis du har brugt CBR til at enkode med. Jeg ved ikke hvor
Foobar fik sin fejlagtige "extrainfo" oplysning fra.

Desuden er den rigtige Lame-kommando til 320 CBR "--alt-preset insane"
:)

>Jeg kan ikke finde noget sted i Winamp, hvor man direkte kan aflæse om
>filen har VBR eller CBR. Foobar finder tilsyneladende denne oplysning
>i et tag kaldet "extrainfo" - hvor den så får det fra ved jeg ikke.

Brug Mp3Utility http://www.geocities.com/mp3utility ), Encspot eller
kig i Id3 headeren. Den skulle gerne være korrekt.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål), ja den har så:

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-01-03 16:49

In dk.kultur.musik, Peter G wrote:

>SVJV er det en display-bug i Foobar som ikke længere er til stede i
>v0.38 test.

En bug må det i hvert fald være, i.flg. MP3Utility. Den siger Bitrate
320 kbps. I fald af at der er brugt VBR fortæller den mig det. Og den
er altså ikke enig med Foobar.

Desværre er den der stadigvæk i 0.38 test, som er den jeg bruger.

>De er CBR, hvis du har brugt CBR til at enkode med. Jeg ved ikke hvor
>Foobar fik sin fejlagtige "extrainfo" oplysning fra.
^^^
Får.

>Desuden er den rigtige Lame-kommando til 320 CBR "--alt-preset insane"

Ja, men bruges der Joint Stereo og det er jeg ikke interesseret i. Det
anbefales vist også kun til bitrates lavere end 192 kbps. Så kunne jeg
vel tilføje -m s, men så kan det vist ikke betale sig mere.

>Brug Mp3Utility http://www.geocities.com/mp3utility

Lige det program jeg stod og manglede. Jeg havde set Encspot, men det
lignede ikke lige noget der kunne det jeg skulle bruge det til.

--
Lars Stokholm

Fra : Lars Stokholm

Dato : 03-01-03 22:49

In dk.kultur.musik, Peter G wrote:

>De er CBR, hvis du har brugt CBR til at enkode med. Jeg ved ikke hvor
>Foobar fik sin fejlagtige "extrainfo" oplysning fra.

Yes-yes, det er en bug, jeg har lige spurgt i forum'et, og han svarer:

"Known bug, VBR detection is based on presence of VBR header, which
LAME writes into all files no matter what settings are used."

En underlig måde at gøre det på. Gad vide om han er så stædig at han
ikke vil rette i Foobar, fordi han mener at LAME bærer skylden?

--
Lars Stokholm

Fra : Peter G

Dato : 04-01-03 11:54

Lars Stokholm <stokholm@diku.dk> wrote:

>Yes-yes, det er en bug, jeg har lige spurgt i forum'et, og han svarer:

Så det mr. musikblad.

>En underlig måde at gøre det på. Gad vide om han er så stædig at han
>ikke vil rette i Foobar, fordi han mener at LAME bærer skylden?

Jeg tvivler. Han har den nok bare ikke så højt på sin liste over
prioriteter med det program. At han bruger ordvalget "known bug"
betyder stærkt, at han nok skal ordne problemet på en eller anden måde
på et eller andet tidspunkt. Dog har han fået et par ekstra forslag
ang. fil-info (vis tagtype og Vorbis-vendor) som han har taget til sig,
så det kan være han ordner det på een gang indenfor en snarlig fremtid.

Dog vil jeg personligt jeg f.eks. mene det er en mere alvorlig fejl, at
man risikerer at få blæst ørene ud ved Mp3-filer med alvorlige
synkronfejl, grundet en fejl/mangel i den interne Mp3-dekoder.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 04-01-03 15:44

In dk.kultur.musik, Peter G wrote:

>Så det mr. musikblad.

>Jeg tvivler.

[...]

Ja, du har nok ret.

>Dog vil jeg personligt jeg f.eks. mene det er en mere alvorlig fejl, at
>man risikerer at få blæst ørene ud ved Mp3-filer med alvorlige
>synkronfejl, grundet en fejl/mangel i den interne Mp3-dekoder.

Jeg fik aldrig læst den tråd, men det vil jeg så gøre nu.

--
Lars Stokholm