htaccess og InputStream ... ?
Fra : Simon...

Dato : 01-01-03 23:45

Hej,

jeg skal åbne en side på et site der er htaccess beskyttet, normalt i en
browser kan man bare skrive som sådan:

http://login:pass@side.dk

men jeg har prøvet:

url = new URL("http://login:pass@side.dk");
is = url.openStream();

og så kommer den med en fejl der ser sådan her ud:

java.io.IOException: Server returned HTTP response code: 401 for URL:
http://login:pass@side.dk
at
sun.net.www.protocol.http.HttpURLConnection.getInputStream(HttpURLConnection
..java:709)
at java.net.URL.openStream(URL.java:960)
at HegreMain.main(HegreMain.java:268)
Exception in thread "main"

hvad gør man så ?

mange tak og godt nytår !
mvh.Simon

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 02-01-03 02:06

Simon... wrote:

> [...]
> .java:709)
> at java.net.URL.openStream(URL.java:960)

Jævnfør sektion 3.3 i RFC 1738[1] så er brugernavn og adgangskode ikke en
del af HTTP URL skemaet. Umiddelbart tror jeg derfor at du bliver nødt til
selv at udføre autentificeringsprotokollen.

Er der tale om Basic Authentication skemaet beskrevet i sektion 2 i RFC
2617[2] så kan man gøre noget i stil med nedenstående:

URL url = new URL("http://side.dk/");
HttpURLConnection urlCon =
(HttpURLConnection) url.openConnection();
String userAndPassword =
new sun.misc.BASE64Encoder().encode("brugernavn:adgangskode".getBytes());
urlCon.setRequestProperty("Authorization",
"Basic "+userAndPassword);
urlCon.connect();

BufferedReader reader =
new BufferedReader(new InputStreamReader(urlCon.getInputStream()));
String ss = reader.readLine();
while (ss != null) {
System.out.println(ss);
ss = reader.readLine();
}

Er der tale om Digest Access Authentication skemaet beskrevet i sektion 3 i
RFC 2617[2] så er det lidt mere besværligt. Du vil få brug for
java.security.MessageDigest til at lave en MD5 checksum.

Du finder ud af hvilket skema der er tale om ved at aflæse WWW-Authenticate
headeren som serveren returner i forbindelse med en fejl 401. Se sektion
1.2 i RFC 2617[2] for mere information vedrørende dette.

Apache 1.3 og 2.0 understøtter kun Basic Authentication og Digest Access
Authentication så der er ikke andre skemaer du skal tage højde for[3][4].

[1] RFC 1738: Uniform Resource Locators (URL)
http://www.w3.org/Addressing/rfc1738.txt

[2] RFC 2617: HTTP Authentication: Basic and Digest Access Authentication
http://www.ietf.org/rfc/rfc2617.txt

[3] Apache HTTP Server Version 1.3: Apache Core Features
http://httpd.apache.org/docs/mod/core.html#authtype

[4] Apache HTTP Server Version 2.0: Apache Core Features
http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/core.html#authtype

--
Jonas Kongslund <jonas(at)kongslund.dk> http://www.kongslund.dk/
The programmer, like the poet, works only slightly removed from pure

Fra : Finn Nielsen

Dato : 02-01-03 09:27

Jonas Kongslund <gamma@post.tele.dk> writes:

> Jævnfør sektion 3.3 i RFC 1738[1] så er brugernavn og adgangskode ikke en
> del af HTTP URL skemaet. Umiddelbart tror jeg derfor at du bliver nødt til
> selv at udføre autentificeringsprotokollen.

Eller hvis man ikke er bange for jakartas alpha kode (som ikke er helt
ringe), kan man bruge HttpClient
(http://jakarta.apache.org/commons/httpclient/) istedet for
java.net.URLConnection.

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 02-01-03 09:54

Finn Nielsen wrote:

> Eller hvis man ikke er bange for jakartas alpha kode (som ikke er helt
> ringe), kan man bruge HttpClient
> (http://jakarta.apache.org/commons/httpclient/) istedet for
> java.net.URLConnection.

Umiddelbart ser det ud til at HttpClient kun understøtter Basic
Authentication.

<URL:http://jakarta.apache.org/commons/httpclient/features.html>

Fra : Finn Nielsen

Dato : 02-01-03 10:33

Jonas Kongslund <gamma@post.tele.dk> writes:

> Umiddelbart ser det ud til at HttpClient kun understøtter Basic
> Authentication.

Ja, det har du ret i. Men det er vel egentlig også den mest almindelige
når man bruger .htaccess til at beskytte siderne med..

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

Fra : Simon...

Dato : 02-01-03 11:35

tak det vil jeg lige kigge på, må indrømme jeg troede det umiddelbart ville
være lettere. Til gengæld var der også noget om cookies på den side der, så
det er noget jeg absolut skal læse alligevel :)

tak!
mvh.Simon

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 02-01-03 12:00

Simon... wrote:

> tak det vil jeg lige kigge på, må indrømme jeg troede det umiddelbart
> ville være lettere. Til gengæld var der også noget om cookies på den side
> der, så det er noget jeg absolut skal læse alligevel :)

Hvis du har mulighed for at anvende HTTP servlets i stedet for
HttpURLConnections til det du er i gang med, så vil jeg anbefale dig at
bruge javax.servlet.http.HttpSession til sessionshåndtering frem for
direkte at arbejde med cookies. Dermed slipper du for at bekymre dig om
hvorvidt klienten forstår cookies eller ej. I tilfælde af at klienten ikke
forstår cookies, så benytter HttpSession sig af andre metoder såsom URL
rewriting.

Hvis du ikke har mulighed for at anvende HTTP servlets så kan det alligevel
være fordelagtigt at tage et kig nærmere på HttpSessions interface for at
få inspiration til hvordan et sessionshåndteringsinterface bør se ud. Se
<URL:http://java.sun.com/j2ee/sdk_1.3/techdocs/api/javax/servlet/http/HttpSession.html>.

Fra : Finn Nielsen

Dato : 02-01-03 17:47

> [...]

> HttpURLConnections til det du er i gang med, så vil jeg anbefale dig at
> bruge javax.servlet.http.HttpSession til sessionshåndtering frem for

Blander du ikke ting sammen nu? HttpURLConnections bruges til at lave
forbindelser til andre steder (man er selv klienten), Servlets bruges til
at lave ting på serversiden (andre er klienterne).

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 02-01-03 18:53