Spor af iskrystaller?
Fra : Jens Olsen

Dato : 01-01-03 17:38

Hej alle kloge hoveder i nyhedsgruppen

Her er en absolut betydningsløs sag I kan grunde på sådan en
nytårsdag.

Da jeg og min makker i går gik op på stranden efter nytårsdykker i
Øresund kunne vi konstatere, at der i overfladen hvor vi havde dykket
strakte sig et spor af små nåleformede iskrystaller. Der var kun
iskrystaller i overfladen hvor vi havde dykket. Hvorfor nu det???

Selv kunne vi ikke komme med en rigtig god forklaring. Kan I? Det er
vel ikke ligefrem sådan at vi nedkøler vandet hvor vi dykker? Jo, lige
omkring førstetrinet selvfølgelig; men er det virkelig der
iskrystallerne kommer fra? Eller er det mon fugten i udåndingsluften
der fryser til is på vej mod vandoverfladen? Nogle andre og bedre bud?

Nåh ja, og så godt nytår forresten.

Jens Olsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-01-03 18:53

Jens Olsen <jenspolsen@hotmail.com> wrote:
> strakte sig et spor af små nåleformede iskrystaller. Der var kun
> iskrystaller i overfladen hvor vi havde dykket. Hvorfor nu det???
De små luftbobler fungere som flyvinger. Der vil være undertryk i
slipstrømmen hvorfor der skal lavere temperatur til at danne is ved den
givne temperatur, i slipstrømmen. Det samme ske formentlig i
slipstrømmen af de partikler i hvirvler op.

vh Flemming Rubini

Fra : Adam Rubin

Dato : 02-01-03 11:58

"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> givne temperatur, i slipstrømmen. Det samme ske formentlig i
> slipstrømmen af de partikler i hvirvler op.

Jeg tror ikke på det med reduktion af trykket på bagsiden af boblerne. Jeg
tror dog det er rigtigt, at det skyldes udåndingsboblerne, der virker som
nukliationscentre for dannelse af iskrystaller i det underafkølede vand. På
dansk betyder det, at vand ikke nødvendigvis fryser selv om det er under 0
grader (lavere for saltvand) der skal en forurening (partikel, ell. ligende)
til at starte væksten af iskrystaller (nukliationscenter).

Godt nytår
Adam

Fra : Mads Madsen

Dato : 02-01-03 12:46

Adam Rubin wrote:
> [...]
> saltvand) der skal en forurening (partikel, ell. ligende) til at
> starte væksten af iskrystaller (nukliationscenter).

Det kan bare ikke passe i det her tilfælde. Jeg var nemlig med på samme dyk
og vandet var oppe på hele 2 grader i følge min Vyper. Måske måler den
forkert? Hvilken temperatur have du Jens?

> Godt nytår
> Adam

Også godt nytår herfra

Mads Madsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-01-03 15:05

Mads Madsen <fotograf@REMOVEmadsmadsen.dk> wrote:

> Det kan bare ikke passe i det her tilfælde. Jeg var nemlig med på samme dyk
> og vandet var oppe på hele 2 grader i følge min Vyper. Måske måler den
> forkert? Hvilken temperatur have du Jens?
Hvad var lufttemperaturen?

Kunne man i øvrigt forestille sig et mikroskopisk tyndt lag af ferskvand
i overfladen?

vh Flemming Rubini

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-01-03 16:15

"Mads Madsen" <fotograf@REMOVEmadsmadsen.dk> wrote in message news:<3gBFJSlsCHA.468@gud.bends.dk>...

> Det kan bare ikke passe i det her tilfælde. Jeg var nemlig med på samme dyk
> og vandet var oppe på hele 2 grader i følge min Vyper. Måske måler den
> forkert? Hvilken temperatur have du Jens?

Jeps, også ifølge min Suunto var vandet 2 grader. På den anden side; i
temperaturindtevallet 0-4 grader er det koldeste vand vel det
letteste, så vandet helt i overfladen kunne måske nok være koldere.
Men er det ikke kun helt stille vand der kan underafkøles? Og der var
da lidt små pjattebølger den dag. Vil bølgerne selvom de er små ikke
også lave en opblanding af overfladevandet, således at der ikke kan
dannes et koldere lag i de øverste centimeter?

Nå, men nu er det snart til at holde styr på overfladelaget. Med de
temperaturer vi har i øjeblikket bliver det vel snart helt stift!

Jens Olsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-01-03 15:00

Adam Rubin <adamrubin@get2net.dk> wrote:

> [...]
> grader (lavere for saltvand) der skal en forurening (partikel, ell. ligende)
> til at starte væksten af iskrystaller (nukliationscenter).

Agglutinationen i blodbanen som effekt af bobler i blodet har jeg altid
ment skyldtes at luftboblerne virker som nucleationscenters.

Virkningen skulle være som jeg har tænkt det, at væskespændingen i
boblen gør at den virker som partikel. Men man kunne selvfølgelig også
forestille sig, at vandet i boblens væg udveksles uendeligt hurtigt med
omgivelserne og der derfor ikke er nogen trykforskel.

Du har belæg for sidstnævnte kan jeg desværre forstå

Kender du eksempler på nukliation som virker på gasbobler som partikler,
eller skal der være fast stof til stede jvf. øl-/champagneglasset der
bruser over pga. bobeldannelse omkring stoffibre fra tørringen af
glasset og ikke pga. ru inderside, som man ellers kunne tro, derfor
skyller man...

vh Flemming Rubini

Fra : Adam Rubin

Dato : 06-01-03 13:34

> [...]
> omgivelserne og der derfor ikke er nogen trykforskel.
>
> Du har belæg for sidstnævnte kan jeg desværre forstå

Ups er jeg lige pludselig gjort til ekspert i noget?!? Det jeg sagde var
blot, at jeg ikke troede trykforskellen gav isdannelsen fordi
temperaturforskellen må være meget lille - tror jeg nok. Jeg vil da
ummiddelbart mene at du har ret i, at boblerne i blodet fører til klumpning,
samt at trykket i en bobbel er lavere end det omgivende tryk (Omgivende tryk
= indre tryk + overfladespænding).

> [...]
> bruser over pga. bobeldannelse omkring stoffibre fra tørringen af
> glasset og ikke pga. ru inderside, som man ellers kunne tro, derfor

Igen jeg ved ikke noget, men gætter på, at gasbobler virker som partikler i
denne sammenhæng

....altid sit ølglas i rent vand...

Adam

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-01-03 19:08

> Hej alle kloge hoveder i nyhedsgruppen

Alle? det kan vist kun dreje sig om et par stykker.

> [...]
> strakte sig et spor af små nåleformede iskrystaller. Der var kun
> iskrystaller i overfladen hvor vi havde dykket. Hvorfor nu det???

Mon ikke det er en kombination af fugten i udåndnings luften og underafkølet
vand.

Henrik Manley