Jf. dit, jf. dat - formelt spørgsmål
Fra : Henrik

Dato : 01-01-03 15:23

Hej,

Når man nu henviser til to §§, f.eks. jf. § 1, jf. § 2 - hvad skriver man så
først og sidst? Der er vist ikke nogen klar tommelfingerregel, men jeg
sidder med et konkret eksempel i en juridisk opgave:

X har (ikke) pligt til at besvare spørgsmålet, jf. §§ 169-172, jf. § 305.

§§ 169-172 er vidneudelukkelses- og -fritagelsesgrunde, § 305 bestemmer, at
disse regler også finder anvendelse ved partsafhøring...

Det er den rækkefølge jeg ville skrive §§ i - men er det rigtigt?

Et andet eksempel er, at retten kan give tilladelse til fremsættelse af nye
påstande og anbringender i ankeinstansen, bl.a. hvis det er undskyldeligt,
jf. § 383, stk. 2, jf. § 383, stk. 1.

Her har vi miséren igen... Håber en kan komme med en god forklaring, så jeg
er helt med på den her fra nu af og til evig tid - og jeg vil i den
anledning gerne opfordre til, at man kun svarer på spørgsmålet, hvis man
vitterlig har forstand på det. Så: ingen gætterier, tak.

VH

Henrik

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 01-01-03 21:43

On 01/01/03 15:22, in article 3e12f9c0$0$134$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"Henrik" <hku@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> sidder med et konkret eksempel i en juridisk opgave:
>
> X har (ikke) pligt til at besvare spørgsmålet, jf. §§ 169-172, jf. § 305.

Jeg ville vende det om. Det er § 305 der direkte vedrører forholdet, så den
ville jeg sætte først. Det er vist også den skrivemåde man oftest ser
anvendt.

/kristian