Bedste pærer til det udvendige lys?
Fra : Søren Rohde

Dato : 01-01-03 11:41

Hej alle - og godt nytår!

Jeg er den lykkelige ejer af et gammelt hus, hvor lyset udenfor klares af
nogle sorte støbejerns(lignende) stander- og væglamper. Der er flere
forskellige slags pærer i dem, lige fra almindelige 60w pærer over
sparepærer til de mere hyggelige kultrådspærer.

Problemet er netop hvad jeg skal vælge, for 60W pæren er for nøgen at se på,
mens sparepærerne er for blege i lyset. Og kultrådspæren er smuk at se på,
men giver ikke meget lys (kan ikke se hvor mange watt den er på).

Jeg skal selvfølgelig have lavet det om, så der komer samme type pærer (og
samme farve lys) i alle lamperne.

Men jeg vil gerne høre ideer til hvad jeg skal vælge, så der både kommer et
rimeligt lys men også noget hygge fra lamperne.

Jeg har endda tænkt på at sætte normale 40-60w pærer med klart glas i dem
alle, og så dæmpe dem med en lysdæmper.

På forhånd tak.

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden:
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/

Fra : Aksel

Dato : 01-01-03 12:50

"Søren Rohde" <fam_rohdeHUND@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rimeligt lys men også noget hygge fra lamperne.
>
> Jeg har endda tænkt på at sætte normale 40-60w pærer med klart glas i dem

Det ser bedst ud med kultrådspærer, næstbedst er efter min mening klare
normalpærer, sparepærer er direkte grimt.

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 01-01-03 12:53

Fra : Søren Rohde

Dato : 02-01-03 19:38

"Aksel" <akselj@newmail.dk> skrev ikke noget i en meddelelse

Øh jeg kan ikke se noget svar....

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-03 20:44

Søren Rohde wrote:
> "Aksel" <akselj@newmail.dk> skrev ikke noget i en meddelelse
>
> Øh jeg kan ikke se noget svar....

Næ, der er kun et langt, uklippet citat.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : K Toft

Dato : 04-01-03 00:52

> [...]
> rimeligt lys men også noget hygge fra lamperne.
>
> Jeg har endda tænkt på at sætte normale 40-60w pærer med klart glas i dem

Du har ret i at kultrådspæren er den flotteste. Men da den er på 60 watt og
har en ekstrem kort levetid vil jeg nok foreslå en eksteriørlampe på 33w.
Den ligner lidt en alm. klar pære, men filamentet sidder anderledes og lyset
er knap så skarpt.