Hva lyserbest
Fra : Tigergutt1

Dato : 31-12-02 17:04

Hva lyser best av en halogen 50W6V pære kontra en halogen 50W12V pære. Når
pærene ellers er like.?

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-12-02 17:07

> Hva lyser best av en halogen 50W6V pære kontra en halogen 50W12V pære. Når
> pærene ellers er like.?

Hvad er tungest 1 kg bly eller et kilo fjer?

Watt er et udtryk for hvor meget energi der bliver afsat i pæren, så de
lyser lige kraftigt.

Henrik Manley

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-12-02 17:23

Henrik Manley <m@nley.dk> wrote:

> Hvad er tungest 1 kg bly eller et kilo fjer?
>
> Watt er et udtryk for hvor meget energi der bliver afsat i pæren, så de
> lyser lige kraftigt.
Du skal kigge efter data hos producenten af pærerne.

Selvfølgelig vil en pære på størrelse med en bondegård på 50W12V giver
mere lys end en pandelampe på 50W12V.

Man måler lysmængde i lumen, eller candela.

Godt Nytår!

vh Flemming Rubini

Fra : JHR

Dato : 01-01-03 08:03

Sådan noget sludder.
50 Watt 12 volt Betyder blot at den bruger 50 Watt ved 12 Volt rent
energergimæssigt. Hvilke procentdel af denne mængde energi der bruges til
rent faktisk at skabe lys oplyses der ikke om. F.eks vil en sparepære skabe
væsentlig mere lys ud af 10 Watt end en traditionel pære vil gøre.

Jeppe.
"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-01-03 13:29

JHR <j_have@post3.tele.dk> wrote:

> Sådan noget sludder.
Den tone passer sig bedre over i dk.mudderkastning.

Måske du lige skulle slå lumen og/eller candela op?

vh Flemming Rubini

PS.
Forestil dig at tråden i pæren er lavet af et stykke ståltråd, og ikke
af Wolfram eller andet til pære dertil indrettede tråde.
Vi forudsætter at tråden kan gløde ganske lidt ved en spændingsforskel
på 12 volt, og at den afsatte effekt er 50 watt. Men blev du oplyst?
En fabriksfremstillet pære på fx 6 volt og 50 watt vil derfor kunne give
dig meget mere lys for pengene.

Sammenligningen mellem en pære på størrelse med en bondegård og en
pandelampe, er drilsk derved, og ikke helt godt skrevet i øvrigt, - at
de to pære sagtens ville kunne afgive den samme lysmængde, såfremt de
var designet til det. Eksemplet viser at man også skal hensyn til
hvilket formål opgaven har.
Eller kort, du kan være interesseret i mange lumen på et bestemt sted,
eller færre fordelt ud i en breddere lyskegle.

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-01-03 15:34

> Den tone passer sig bedre over i dk.mudderkastning.
>
> Måske du lige skulle slå lumen og/eller candela op?
>
> vh Flemming Rubini

Hvis spørgsmålet var om den ene eller anden type pære (Halogen, Xenon osv.)
gav mest lys så kunne man bruge lumen/candela til noget. Spørgsmålet var om
man fik mest lys ud af 50 watt ved 6 eller 12 volt. Selvfølgelig får man det
samme lys ud af den samme effekt. Som Jesper Juul skrev er 12 volt bedst i
praksis.

--
Henrik Manley, ondt i hovedet på trods af jeg huskede at få skoene af.
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-01-03 17:14

> [...]
> praksis.
>
> --
> Henrik Manley, ondt i hovedet på trods af jeg huskede at få skoene af.
Spørgsmålet kan stadig ikke besvares, ud fra de givne oplysninger,
hvilket var min pointe, når man rent praktisk står med to pærer og skal
vurdere deres lysmængde. Lysmængde er noget meget subjektivt noget.

Men, jeg kan godt se, at det måske kan være en større hjælpe at lede ham
i retning af at overveje at vælge 12 volt systemer, hvilket dog han ikke
har bedt om rådgivning i men dog et meget praktisk skub.

Nåh, jeg har ikke mere tid. Godt nytårsdyk til alle.

vh Flemming Rubini

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-01-03 00:22

> Spørgsmålet kan stadig ikke besvares, ud fra de givne oplysninger,
> hvilket var min pointe, når man rent praktisk står med to pærer og skal
> vurdere deres lysmængde. Lysmængde er noget meget subjektivt noget.

Prøv nu at læse det første indlæg igen, der står faktisk at pærene er ens så
derfor at der oplysninger nok til at besvare. Med ens forstår jeg at de er
af samme type og den eneste forskel er at den ene er 6 volt og den anden 12
volt.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-01-03 18:10

> [...]
> af samme type og den eneste forskel er at den ene er 6 volt og den anden 12

Ja, du har jo nok ret i at det er et batteri spørgsmål.

vh Flemming Rubini

Fra : Jesper Juul Pedersen

Dato : 31-12-02 17:18

> Hva lyser best av en halogen 50W6V pære kontra en halogen 50W12V pære. Når
> pærene ellers er like.?

Rent elektrisk set, vil de to typer pærer afgive præcis samme mænge lys, og
det ville undre mig meget, hvis man i praksis ville opleve andet.

Pæren på 6V vil trække flere ampere (8,3A) end pæren på 12V (4,2A). Derfor
vil der være en større varmeudvikling (tab) i selve batterierne, ledningerne
og afbryderen mm. Derfor vil jeg mene at 12V er at foretrække frem for 6V.

Mvh
Jesper Juul Pedersen

Fra : Tigergutt1

Dato : 01-01-03 15:06

"Jesper Juul Pedersen" <adresse_ikke_oplyst@nospam.invalid> skrev i melding
> [...]
ledningerne
> og afbryderen mm. Derfor vil jeg mene at 12V er at foretrække frem for 6V.

Tusen takk for et velbegrunnet og saklig svar
Dette var presis hva jeg lurte på.

Gått Nyttår

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 01-01-03 18:19

"Tigergutt1" <100pi@frisurf.noSPAM> skrev i melding
> Hva lyser best av en halogen 50W6V pære kontra en halogen 50W12V pære. Når
> pærene ellers er like.?

Ingen av dem....næmlig!

Godt nyttår!

Hallgeir

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-01-03 18:53

Hallgeir Revhaug <r.l.m.s@c2i.net> wrote:

> "Tigergutt1" <100pi@frisurf.noSPAM> skrev i melding
> >
> Ingen av dem....næmlig!
Bevis det!

vh Flemming Rubini

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 01-01-03 20:44

"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i melding

Når

> Bevis det!
>

> vh Flemming Rubini

Enkelt!

-Begge pærene forbruker 50Watt ved sin nominelle spenning.
-Begge pærene er ellers like. Dvs. samme lystemperatur. Ergo avgir de like
lite lys begge to...

Hva er det du ikke forstår?

med syrlig hilsen
Hallgeir

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-01-03 23:47

Hallgeir Revhaug <r.l.m.s@c2i.net> wrote:
> Hva er det du ikke forstår?
>
> med syrlig hilsen
> Hallgeir
EOD.

vh Flemming Rubini

Fra : dykkern

Dato : 02-01-03 17:18

eneste forskjell er tiden,12 v gir dobbelt tid

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 02-01-03 17:26

"dykkern" <jann@dykkern.com> skrev i melding
> eneste forskjell er tiden,12 v gir dobbelt tid

Kan du se det på lyset?
mvh

Hallgeir

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-01-03 17:32

> eneste forskjell er tiden,12 v gir dobbelt tid

Hvorfor skulle den dog gøre det, hvis det har lige store batterier får man
lige lang tid.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Tigergutt1

Dato : 02-01-03 17:51

(Tar på meg et par runde briller, en noe merkelig hatt med en plate på,
setter meg ned og spør igjen.)

Noen som kan forklare hva han mener??

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 02-01-03 19:21

> (Tar på meg et par runde briller, en noe merkelig hatt med en plate på,
> setter meg ned og spør igjen.)
>
> Noen som kan forklare hva han mener??

Jeg kan det ikke...