Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udskiftning af Super 8 mm projektorpære
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 31-12-02 14:36

Min højt antikke Super 8mm projektor (en Silma S110 XL) vil ikke lyse, netop
nu, hvor jeg skal til at overføre de gamle smalfilm til digital.

Har tidligere taget pæren ud for at udskifte den, og nu kan jeg selvfølgelig
ikke finde den. Jeg kan huske, at det lignede til forveksling en halogenpære
af dem med parabol. På apparatet står der, at man skal bruge en 8V 50W, men
der er vist også noget, med spredningen af lyset - hvor stor skal den være?
Vel så lille som muligt?

Er det bare at købe en eller anden stort set tilfældig pære og så sætte den
i? Den skal vel justeres? Hvad er fremgangsmåden her?

Vh, Lars.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 01-01-03 20:59

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i melding
> [...]
den
> i? Den skal vel justeres? Hvad er fremgangsmåden her?

Nei, du kan IKKE bare kjøpe en tilfeldig pære med to-pin sokkel. Det er
nødvendig å bruke en kaldtlyspære med UV filter ellers blir både projektor
og film ødelagt. Mest på grunn av oppvarming av filmport med fastbrenning
som resultat.

Pæren du søker er sansynligvis denne:
http://www.donsbulbs.com/cgi-bin/r/b.pl/efm.html

Om du kan få tak i den i Danmark, se det er en helt annen sak....
(I Norge er det nesten umulig å få fatt i projektorpærer)
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-01-03 13:03

> [...]
> og film ødelagt. Mest på grunn av oppvarming av filmport med fastbrenning

Øv...

> Pæren du søker er sansynligvis denne:
> http://www.donsbulbs.com/cgi-bin/r/b.pl/efm.html

Det ligner den i hvert fald.

> Om du kan få tak i den i Danmark, se det er en helt annen sak....
> (I Norge er det nesten umulig å få fatt i projektorpærer)

Ellers kan jeg jo nok købe den fra sitet. Men er du vimmer, hvor er det en
krydret pris. Inden jeg når at få den herhjem, når en enkelt pære jo at
koste flere hundrede kr.

Nogle der kender til forretninger i DK med fornuftige projektorpærer?

Vh, Lars.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 02-01-03 20:25

On Thu, 2 Jan 2003 13:02:34 +0100, "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com>
wrote:

>Øv...

[klip]>
>Ellers kan jeg jo nok købe den fra sitet. Men er du vimmer, hvor er det en
>krydret pris. Inden jeg når at få den herhjem, når en enkelt pære jo at
>koste flere hundrede kr.

[klip]

Jeg havde det samme problem med min gamle Eumig Mark 60 Super-8
projektor.
I den var den originale lampe 12V/75W.
Jeg fandt så en standard-halogenlampe 12V/50W hos SuperBest-købmanden
ud fra devisen "Det kan jo ikke gå værre end galt".
Lampen kostede (vistnok) ca. 60 kr.
Efter lidt tilpasning (lampens benafstand var lidt mindre end den
originale lampes) virkede det fint, og jeg havde ikke varmeproblemer,
(måske på grund af den mindre effekt - 50W mod originalt 75W). og jeg
fik "overfilmet" alle mine gamle Super-8-strimler til digital video
med et hæderligt resultat.
Dit problem er nok spændingen på 8V, som jo ikke er en gængs værdi.
Jeg kender desværre ikke nogen "lampesteder".

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 02-01-03 21:05

"Gert Søgaard Jensen" <nospam@gert-soegaard-jensen.dk> wrote in message

> [...]
> Efter lidt tilpasning (lampens benafstand var lidt mindre end den
> originale lampes) virkede det fint, og jeg havde ikke varmeproblemer,

Men er det ikke også kun i forbindelse med fastfrysning af billedet, at
filmen kan brænde over? Det er jo vel relativt kort tid, at filmen bliver
udsat for varme.

Vh, Lars.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 03-01-03 11:09

Den 31/12-2002 klokken 14:35, skrev "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> i
<3e119d38$0$47403$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> [...]

> Er det bare at købe en eller anden stort set tilfældig pære og så sætte
> den i? Den skal vel justeres? Hvad er fremgangsmåden her?

Prøv at kigge på <http://www.dbslys.dk/>
Specielt på Osram siden med projectorpærer:
<http://shop.dbslys.dk/CFStock.asp?Category=OSprojekt>

Der findes en enkelt 8V 50W, Kr. 80,00 + Moms:
36137 PROJEKT.HALOGEN64607 (EFM), W=50, V=8, S=GZ6,35 1 80,00 DKK

Men, spørgsmålet er, om typen EFM svarer til din gamle lampe.

Prøv evt. at søge med efm+osram på Google.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 05-01-03 23:58

"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der findes en enkelt 8V 50W, Kr. 80,00 + Moms:
> 36137 PROJEKT.HALOGEN64607 (EFM), W=50, V=8, S=GZ6,35 1 80,00 DKK

Tak for hjælpen!

> Men, spørgsmålet er, om typen EFM svarer til din gamle lampe.
>
> Prøv evt. at søge med efm+osram på Google.

Og det gjorde jeg så, og fandt bl.a.:

http://www.escherfoto.com/artikel.php?ArtNr=OS64607GZ6,35&CKey=OS64607GZ6,35
&AnzArt=1

.... hvor afbildningen ser ud atil at være den rigtige, samt:

http://www.libertyphoto.com/Product.asp?ProdID=281&CatID=69

.... hvor der står, at den er til 8mm Projection.

Det må vel være en pære, der ikke brænder filmen?

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 17-02-03 08:22

> [...]

> Der findes en enkelt 8V 50W, Kr. 80,00 + Moms:
> 36137 PROJEKT.HALOGEN64607 (EFM), W=50, V=8, S=GZ6,35 1 80,00 DKK

Nu har jeg prøvet jeg ved ikke hvor mange gange at kontakte dbslys for at
købe denne pære, men der sker nada! Er dbslys seriøse eller hvad?

Kan man købe sådan en pære andre steder (har forhørt mig hos "alm."
fotoforretninger som Bingo osv., men de forhandler ikke sådan noget.

Vh, Lars.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 18-02-03 09:17

Den 17/02-2003 klokken 08:22, skrev "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> i
<3e508d9c$0$156$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> "Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> wrote in message

> Nu har jeg prøvet jeg ved ikke hvor mange gange at kontakte dbslys for
> at købe denne pære, men der sker nada! Er dbslys seriøse eller hvad?

Hm, nu må jeg bryde sammen og tilstå, at jeg aldrig selv har har prøvet at
kontakte dem via hjemmesiden.
Nu bor jeg kun ca. 5 km fra firmaet, så jeg mødte personligt op.

De virkede meget professionelle. De er vist mest "gearede" til engros
handel. Men, der var intet problem med at købe som privatkunde.

Prøv evt. at kontakte dem på
tlf. 43453544 eller fax 43432332.
(Det er de numre, der står på min faktura fra oktover 2001).

> Kan man købe sådan en pære andre steder (har forhørt mig hos "alm."
> fotoforretninger som Bingo osv., men de forhandler ikke sådan noget.

Det bliver sikkert ikke nemt.
Her er lige et par klip fra mit eget problem i 2001:

Smed denne forespørgsel i genealogi gruppen:

> Jeg vil umiddelbart tro at RS Components har dem på lager.
> Ellers Kan Du Preøve Kinocet - Rantemestervej i København.
> Han reparerer for Gyldendals AV,

Negativt.
Der var også én, der henviste til Tuxen AV-Center, men også negativt.

> 2 dage efter at vi modtog din ordre fandt vi ud af at vi ikke kan
> skaffe lampen, hvorfor du ikke har fået besked ved jeg ikke, men det
> beklager jeg.
> <tuxen@tuxen.dk>
Og, så modtog jeg denne mail fra én i genealogi gruppen:

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 19-02-03 22:57

> [...]

> De virkede meget professionelle. De er vist mest "gearede" til engros
> handel. Men, der var intet problem med at købe som privatkunde.

Det var faktisk som erhvervskunde, at jeg henvendte mig til dem (via mail) -
og faktisk ringede en af deres sælgere til mig i går for at ville aftale et
møde. Men det var mens jeg kørte, så jeg bad ham sende sit navn og nr. til
mig via mail, så jeg kunne ringe tilbage, når jeg havde mulighed for det.
Det ville han - men jeg har ikke fået mailen endnu (-:

Så det virker ikke som om at der er særligt meget tjek på det...

> Prøv evt. at kontakte dem på
> tlf. 43453544 eller fax 43432332.
> (Det er de numre, der står på min faktura fra oktover 2001).

Hvis man kan købe som privatperson nærmest som i en butik, tropper jeg da
bare op på adressen. Kører ofte forbi der.

Vh, Lars.