Mini fluer...
Fra : Pia Rasmussen

Dato : 07-03-01 17:14

Jeg er på det seneste stødt på mini fluer inde i mit hus. De er i mine
vindueskarme, og kan muligvis komme fra jorden i mine planter.
Er der nogle, som ved mere om disse, og hvad jeg eventuelt kan gøre for at
fjerne dem?

På forhånd tak.
mvh Pia

Fra : Søren Kring

Dato : 07-03-01 20:03

Hej Pia,

Har du noget frugt stående? Det lyder som frugtfluer. Hvis
de kommer fra potteplanterne, så er der nogen der påstår at
det hjælper mod utøj i potteplanter at sætte et fed hvidløg
ned i jorden.

hilsen Søren

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-03-01 11:41

Pia Rasmussen wrote:

> [...]
> vindueskarme, og kan muligvis komme fra jorden i mine planter.
> Er der nogle, som ved mere om disse, og hvad jeg eventuelt kan gøre for at

Som Søren skriver, er der formodentlig tale om bananfluer (frugtfluer,
....), der har en ubegrænset kapacitet for at yngle, så snart der er
væske og næring i nærheden.

Jeg fik engang det råd af en gartner, at sætte en tændstik med svovlet
nedad i urtepotten.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Emil

Dato : 08-03-01 23:46

On Wed, 7 Mar 2001, Pia Rasmussen wrote this FAQ:

> [...]
>vindueskarme, og kan muligvis komme fra jorden i mine planter.
>Er der nogle, som ved mere om disse, og hvad jeg eventuelt kan gøre for at

De lever fint i det fugtige klima ved potternes overflade hvor
der er masser af mikroskopiske næringsmidler (svampe, alger
m.v.), og de små fluer kommer fra alle steder (ingen glemt).

Du kommer *kun* af med dem ved at ødelægge deres livscyklus. Det
kan f.eks. være et lag grus/groft sand øverst i potten, så
overfladen er tør hele tiden.

Simpelt, nemt, billigt, ugiftigt, indlysende logisk funktion,
meget effektivt - det virker hver eneste gang og i årevis.

m.v.h. Emil

--
emilsen@image.dk

Fra : M@rk

Dato : 09-03-01 12:40

Thu, 08 Mar 2001 23:45:57 +0100, berigede Emil <emilsen@image.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Du kommer *kun* af med dem ved at ødelægge deres livscyklus. Det
>kan f.eks. være et lag grus/groft sand øverst i potten, så
>overfladen er tør hele tiden.

Jeg havde samme problem og dækkede jorden med barkflis ...... og
vuuuupti, problemet var væk efter et par dage

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Ulla og Mike

Dato : 11-03-01 01:21

Pia Rasmussen skrev
Jeg er på det seneste stødt på mini fluer inde i mit hus

> Er der nogle, som ved mere om disse, og hvad jeg eventuelt kan gøre for at
> fjerne dem?

Hej Pia.
Det er ikke fluer men derimod myg!!.
Du kan gå ind på www.husetoghaven.dk
Der finder du svaret ved at klikke på huset i den øverste bjælke på siden.
Kig ned til højre når den næste side kommer frem.

Hej fra
Mike.