Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Leica Digilux 1
Fra : David

Dato : 30-12-02 16:30

Hejsa Gruppe

Nogen der ved hvor jeg får sådan et Leica Digilux 1 til meget bilige penge.
Hvis men nu ekx køber i tyskland skal man så betale told/stak eller hvad
sådan
noget nu hedder - og i så fald hvor meget ?

På forhånd tak
-David

Fra : Erik

Dato : 30-12-02 18:22

> Nogen der ved hvor jeg får sådan et Leica Digilux 1 til meget bilige
> penge. Hvis men nu ekx køber i tyskland skal man så betale told/stak
> eller hvad sådan
> noget nu hedder - og i så fald hvor meget ?

Ifølge Pc-World 1/2003 er dette kamera (Panasonic Lumix DMC-LC5S med Leica
navn) et skod-kamera, så mon ikke prisen er for hastigt nedadgående?.

Mvh
Erik

Fra : David

Dato : 30-12-02 21:42

"Erik" <erik@noemail.no> skrev i en meddelelse

> Ifølge Pc-World 1/2003 er dette kamera (Panasonic Lumix DMC-LC5S med Leica
> navn) et skod-kamera, så mon ikke prisen er for hastigt nedadgående?.
>
> Mvh
Erik

Jeg kan da godt se at i følge www.dpreview.com er Leica Digilux1 og
Panasonic Lumix DMC-LC5S precis det samme kamera. Jeg har på
edbpriser.dk fundet Panasonic´en til 7000.- Hvor man ellers kun kan finde
Leica´en til min 10000. Men da det er det samme Kamera kan det så
passe man skal betale 3000 extra for at få det til at hede Leica ?
Jeg har kun hørt gode ting om den - men har selvføldig heller ikke læst
den der atiken i Pc-World - hvorfro er det de siger det er et skod kamera ?

Mvh David

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-12-02 23:08

David wrote:

> [...]
> den der atiken i Pc-World - hvorfro er det de siger det er et skod kamera ?

Hej David

Der er den forskel på Leica Digilux 1 og Panasonic Lumix
DMC-LC5S, at Leica'en er med Leitz optik, og det gør en
forskel, jeg har personligt prøvet/testet Leica Digilux 1,
og det er et godt digicam, det er blot for alt for stort
og klodset efter min smag.

Og så skal man være indstillet på, at betale en ekstra
tusse fordi det er et Leitz produkt, det gælder jo for
alle deres produkter, men det betyder ikke så meget, for
Leitz produkter holder også bedre brugtpriser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David

Dato : 31-12-02 01:12

Hej Niels
Jeg er helt enig med dig i at Leitz produkter holder bedre brugtpriser.
Men det med det at det skulle være et andet optik det syntes jeg ikke
jeg kan finde nogen steder - tvert i mod syntes alle de steder jeg kan
samligen er det ens. Kald mig dum men jeg ved ikk
Men kan du sende et link hvor det står det står hvis du tid og lyst

Vh David

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-12-02 01:48

David wrote:

> Men kan du sende et link hvor det står det står hvis du tid og lyst

De to modeller har teknisk set helt ens optik, men det er
kun den i Leica Digilux 1, som er produceret af Leitz, og
det gør en stor forskel.

Og Panasonic er en af de førende indenfor digitale video-
kameraer, så det er ikke et ringe produkt, jeg kan dog
bedre li' de digicam's som Leitz lavede sammen med Fuji,
de passer mig bedre i størrelsen.

http://www.leica-camera.dk/Leica-digilux-1.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Bruus

Dato : 31-12-02 12:28

> [...]
> kameraer, så det er ikke et ringe produkt, jeg kan dog
> bedre li' de digicam's som Leitz lavede sammen med Fuji,

Det samme påstod du i sin tid om Fuji/leica, så nu mangler vi bare
at få dokumenteret din påstand, jeg stiller mig ærligt talt tvivlende
over for at man skulle opsætte 2 forskellige produktioner for at
producere samme produkt. Men du må jo være vel velorienteret
og kan sikkert nemt dokumentere din påstand, for det har vel ikke
noget at gøre med at Leica religion - vel Niels. ?

Iøvrigt er jeg nu aldrig stødt på en særlig positiv test af dette kamera,
desværre, for der er lidt M-3 over designet.

vh
Per

Fra : David

Dato : 31-12-02 16:02

P.S

Jeg er helt vild med at de beholder det gamle desigen - syntes
den er stor ja men - det er da lige meget så længe det er kvalitet.

Den Panasonic udgave af den er jo lige så stor og firkantet. så....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-12-02 17:50

Per Bruus wrote:

> Det samme påstod du i sin tid om Fuji/leica, så nu mangler vi bare
> at få dokumenteret din påstand, ...cut....

Nu er Leica Digilux 4.3 jo udgået, men dengang det var i
Leica's sortiment, da blev det oplyst både på den tyske
og danske importørs hjemmeside, at objektivet var produ-
ceret af Leitz.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David

Dato : 31-12-02 16:00

Jeg har stået med en Leica Digilux 1, i hånden og under
bunden på den stod der "made in japan" og den brochure
jeg har fået i "min lokale" leica forhandeler i århus er der også
billeder af den hvor der står made i japan - men det er måske
ikke det du mener ?

David

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-12-02 17:36

David wrote:

> [...]
> jeg har fået i "min lokale" leica forhandeler i århus er der også
> billeder af den hvor der står made i japan - men det er måske

Selve kameraet er produceret hos Panasonic i Japan, men det er
jo ikke ensbetydne med, at alle de dele det er bygget af kommer
fra Japan.

På Leica's web-site står der flg.:

The Leica lens The LEICA DC VARIO-SUMMICRON 7 –21 mm f/2 –2.5
ASPH.3 x zoom lens, which is equivalent to a 33 –100 mm zoom
lens on a 35 mm camera, was designed specifically for the sensor
of the LEICA DILGILUX1 and it is equipped with a ring for manual
focusing. As a result,it delivers outstanding pictorial results
–in the close-up range too, by the way –in full accordance with
the renowned high Leica standards.

Og jeg tillader mig at gå ud fra, at en LEICA DC VARIO-SUMMICRON
er produceret af Leica.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David

Dato : 01-01-03 15:38

Hej Niels
Nu har jeg så lige været inde på www.panasonic-europe.com/
og der står også at de er en
The LEICA DC VARIO-SUMMICRON mm f/2 -2.5osv osv
men det du mener er at den så må være samlet i japan og det
gør hele forskælden ?

Synest ikke det kan være nogen forskælv om det en japaner der
gør det eller en lille leica mand.

Er det mund kæøveri vi har kan gi ?

David

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-01-03 22:21

David wrote:

> Er det mund kæøveri vi har kan gi ?

Ja, det er såmænd nok "Kejserens nye klæder" og markedsføring,
så den eneste løsning er at du ber' fotohandleren om at låne
Leica'en en weekend, og så teste den godt igennem.

Jeg kan kun sige, at jeg har været meget tilfreds med min Leica
Digilux 4.3, det tegner virkelig godt, men det har desværre
ikke mulighed for at køre 100% manuelt, så lige nu bruger jeg
et Fuji FinePix 6900 zoom.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik

Dato : 31-12-02 17:22

> [...]
> Jeg har kun hørt gode ting om den - men har selvføldig heller ikke
> læst den der atiken i Pc-World - hvorfro er det de siger det er et

Artiklen findes ikke på nettet men i anledning af Nytår vil jeg for din
skyld ofre 10 kostbare minutter på at citere

Citeret fra PC-World 1-03
Overskrift:
Nej, nej Leica.
Leica er en af de mest velrenomerede fabrikater af analoge kameraer, men
har hidtil satset på digitale makeraer fra Fuji, som blev solgt under
Leicas mærke, fordi Leica ikke selv har villet udvikle digitalkamera. Nu
heder partneren Panasonic, og det er tæt på en katastrofe.
Digilux i er i virkligheden et Panasonic LUmix DMC-LC5S.
Leicas udgave skulle være modificeret rent teknisk, men det viser sig ikke
at være tilfældet. Det er samme optik, samme fire megapixel billedcensor,
samme billedcomputer og samme elendige design i begge kameraer.
Men det positive først.
Kameraet er velbygget i magnesium, der er god batterikapacitet og en dejlig
2,5 tomme billedskærm. Optikken er formodentlig også god. Uheldigvis lider
kameraet af billedstøj, hvilket betyder, at kameracomputeren er meget
aggressiv med støjfjernelse. Det går kraftigt ud over billedkvaliteten.
Dertil er kameraet langsomt. Det tager 30 sekunder at gemme et billede på
SD-rammodulet ved højeste billedkvalitet, og i den periode er kameraet
låst. Sættes kameraet til billedsekvenser, hvor der maksimalt kan optagets
otte billeder i rap, er kameraet låst i minimum halvandet minut. Og det
markedsføres som et reportagekamera!
Betjening af kameraet er besværlig, da det er stort og klodset. Der er en
lille flap-ud lysskakt med til billedskærmen, så man kan se den i sollys,
emn den blokerer for batterilågen, når lysskakten bruges. Altsammen ting,
som man ikke forventer fra Leica.

Digilux 1 er en sinke i forhold til Nikon, Canon, Fuji og Olympus, og kan
meget vel vise sig at skade Leicas gode navn og rygte.

2 stjener ud af 5

Sig pænt tak!
Mvh og Godt Nytår
Erik

Fra : David

Dato : 01-01-03 15:43

Hej Erik
Mange tak og så fik jo også lige bevist at det er det samme kamera om
det hedder leica eller panasonic.
Jeg kan godt se at den test ikke er særlig positiv !
Men du skal ha 1000 tak

Vh David
Godt nytår

Fra : Erik

Dato : 01-01-03 15:47

> Mange tak og så fik jo også lige bevist at det er det samme kamera om
> det hedder leica eller panasonic.
> Jeg kan godt se at den test ikke er særlig positiv !
> Men du skal ha 1000 tak

Velbekomme

Mvh
Erik