Projekt om java på PDA..
Fra : Kenneth Egholm

Dato : 30-12-02 13:23

Hej grupper..

Jeg skal til januar i gang med et 5. semester projekt på datamatiker
uddannelsen.

Det har jeg tænkt på skal omhandle et sælger værktøj til en PDA. I den
forbindelse har jeg tænkt på at investere i sådan et uhyre.. Men jeg er lidt
i tvivl:

skal jeg vælge en Sony Ericsson P800 (en telefon med PDA funktioner)
eller en decideret PDA som f.x. FujitsuSiemens Loox eller en iPaq 5450

Der skal afvikles personal java (eller evt. alm java (J2SE)) på PDA'en. P800
kan direkte afvilke personal Java, men jeg er lidt i tvivl med de andre PDA
er. Findes der en JRE til Pocket PC 2002 ??

Kom meget gerne med inputs om valget af maskine og også gerne med inputs til
projektet generelt

Denne besked er, grundet spørgsmålets karakter, x-postet til:
dk.edb.programmering.java, dk.edb.system.lomme-pc
--
MVH Kenneth Egholm
www.RaptorMC.dk

Fra : Stig Tanggaard

Dato : 30-12-02 15:16

hey

Jeg har ingen personlig erfaring med diverse pda´er, men deltager i et
project hvor jeg har undersøgt de forskellige muligheder.

Jeg tvivler på at den Ericsson P800 kan køre personal java. Der findes en
jre til pocketpc, men den koster vist en licens.
http://www.insignia.com/content/products/pda.shtml
Palm os kan heller ikke køre personal java, men midp.

Sharp Zaurus er vist den eneste jeg er stødt ind i, som siger den
understøtter personal java.

Det er måske værd at overveje, mulighederne for emulatorer. Der er palm i
toppen. Der er også emulatorer til pocket-pc, men jeg har ikke haft
installeret en jre på den, da det som nævnt kræver en licens.

Stig

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 30-12-02 16:41

"Stig Tanggaard" <stigth@stofanet.dk> wrote in message
> Jeg tvivler på at den Ericsson P800 kan køre personal java. Der findes en

Det skulle den kunne efter, hvad S/E og andre siger om den:

Sony Ericsson P800 GSM/GPRS 900, 1800, 1900 MIDP 1.0, CLDC 1.0,
PersonalJava 1.1.1 208x320/12 bits Not yet

MVH Kenneth..

Fra : Steffen Enni

Dato : 30-12-02 18:36

"Kenneth Egholm" <kenneth@FJERNDETTEegholm.org> wrote in message
> [...]
>
> Sony Ericsson P800 GSM/GPRS 900, 1800, 1900 MIDP 1.0, CLDC 1.0,
> PersonalJava 1.1.1 208x320/12 bits Not yet

Og det kan jeg bekræfte at den kan. Jeg har netop med success fået
plonket den første Hello World java applikation ned på min (sprit-nye)
P800.

Mht. valg af PDA, så ville jeg kikke på P800 da det jo også er en
telefon. Der fåes både C++ samt J2ME udviklingsmiljø til dens Symbian
operativ system.

Eneste ulempe er prisen, DKK 6.375,00 var hvad jeg gav den 19. december.

Venlig hilsen,

Steffen
--
Steffen Enni
Zacho Consult ApS --- URL: http://www.zachosw.dk

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 31-12-02 14:12

"Steffen Enni" <enni@zachosw.dk> wrote in message
> [...]
> operativ system.
>
> Eneste ulempe er prisen, DKK 6.375,00 var hvad jeg gav den 19. december.

Tak for svaret, men Jeg har lige et spørgsmål mere: Er den hurtig nok I
afviklingen af menuer m.m. for jeg har godtnok været lidt I tvivl om den er
OK på det punkt.. Det er jo kun en 200 mhz processor, men det siger jo
selvf. Ikke alt om hastigheden... Nu er det jo heller ikk et M$ OS

MVH Kenneth Egholm

Fra : The_MaXx

Dato : 30-12-02 16:20

> Der skal afvikles personal java (eller evt. alm java (J2SE)) på PDA'en.

Så kig på www.savaje.com og vælg en af de PDA'er den understøtter... vist
mest IPAQ

The_MaXx

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 30-12-02 16:38

> [...]
PDA
> er. Findes der en JRE til Pocket PC 2002 ??

Et mere konkret spørgsmål: Findes der ikke en JVM til Pocket PC 2002 ??

MVH Kenneth..

Fra : Erik

Dato : 30-12-02 17:54

> Et mere konkret spørgsmål: Findes der ikke en JVM til Pocket PC 2002 ??

Kunne se sådan ud.

snip...
BSQUARE and Insignia Team to Deliver First Java Virtual Machine Environment
for Microsoft Windows Powered Pocket PC 2002
snip...

Mvh
Erik

Fra : Allan Pedersen

Dato : 02-01-03 12:57

Hej

Nu kunne man jo evt. overveje at anvende en anden platform end lige java som
efter min mening på ingen måde egner sig til et sådant projekt.

Vælg din platform og find så et udviklingsværktøj dertil, det er lidt den
ovendte vernden først at vælge udviklingsværktøj og derefter hvilken
hardware der kan kører med det.

Mvh

Allan

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-01-03 14:05

On Thu, 2 Jan 2003 12:57:29 +0100, Allan Pedersen wrote:

> [...]
>
>Vælg din platform og find så et udviklingsværktøj dertil, det er lidt den
>ovendte vernden først at vælge udviklingsværktøj og derefter hvilken

Egentlig ikke, førhen var det rent faktisk den vej det gik!
Først valgte man den software man skulle bruge.
Softwaren bestemte så hvilken hardwarearkitektur der skulle ligge nedenunder.
Det er desværre en praksis som kun ganske få benytter idag.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I can resist everything except temptation.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 02-01-03 17:06

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

nedenunder.
>Det er desværre en praksis som kun ganske få benytter idag.

Så hvis jeg nu bedst kan li at udvikle på et udviklingsværktøj som kun er
tilgængelig på A/S400 så må vores stakkels sælger altså bare finde sig i at
kører rundt med en stor trailer efter bilen ikke??

>Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493

OS hvad for en fisk???? det bruger du da ikke stadig vel????????

Allan

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-01-03 18:32

On Thu, 2 Jan 2003 17:05:30 +0100, Allan Pedersen wrote:

> [...]
>tilgængelig på A/S400 så må vores stakkels sælger altså bare finde sig i at
>kører rundt med en stor trailer efter bilen ikke??

Der er forskel på "kan bedst lide" og "er mest praktisk", desuden er jeg så
gammeldags at jeg tænker i sprog og ikke i udviklingsværktøjer og ja jeg
holder stadig fast i at det er Objekt Pascal der benyttes i Delphi.

Det er nemmere at gå top-down (Med software i toppen) med hensyn til sådanne
valg, med mindre hele virksomhedens IT-system skal udraderes og genopbygges
helt fra bunden. I det tilfælde kan det være hip som hap.

>OS hvad for en fisk???? det bruger du da ikke stadig vel????????

Kig på www.ecomstation.com ... der har du OS/2 i ny forklædning (version 1.1
er lige på trapperne) og jo så længe der er muligheder i OS/2 platformen og
så længe IBM supporterer OS/2 bliver jeg hængende.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Never trust any statistics unless you've forged them yourself...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-01-03 20:51

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> writes:

> Kig på www.ecomstation.com ... der har du OS/2 i ny forklædning (version 1.1
> er lige på trapperne) og jo så længe der er muligheder i OS/2 platformen og
> så længe IBM supporterer OS/2 bliver jeg hængende.

Der er blevet meldt EOL så det bliver ikke evigt.

Mht Javaudvikling så er der en 1.3.1 til OS/2 som de gerne vil have
penge for, og en fri 1.1.8. Sidstnævnte brugte jeg i en periode - den
var helt ok under Warp 4.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-01-03 12:43

On 02 Jan 2003 20:50:31 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

>Der er blevet meldt EOL så det bliver ikke evigt.

Der er blevet meldt EOL på version 4.0 og WSEB 4.5, der er dog stadig support
på 4.51 og 4.52.
Efter ovennævne annoncering er IBM kommet med udtalelsen om at de ikke har
planer om at droppe supporten, angiveligt efter press fra en nogle af de
store banker.

>Mht Javaudvikling så er der en 1.3.1 til OS/2 som de gerne vil have
>penge for, og en fri 1.1.8. Sidstnævnte brugte jeg i en periode - den
>var helt ok under Warp 4.

Der er en 1.3.1 - dog fyldt med fejl .... men det gælder for alle IBM
JVM'ere, har i mulighed for at benytte en SUN JVM (uanset hvilken platform
det drejer sig om) så gør det.
Der kommer ikke en 1.4, men et addon til 1.3.1, der bringer 1.4 komp - noget
der stiller AIX-brugere ret tvivlende overfor fremtiden, med hensyn til java.
Der er en smartportering af SUN JVM 1.4 i ovnen til OS/2, financieret af
tredjeparts virksomheder og som derfor bliver en betalings-ting.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
If love is blind, why is lingerie so popular??

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-01-03 14:26

On Fri, 03 Jan 2003 11:43:10 +0100 (CET), Peter Jespersen wrote:

<snip>

> [...]
>planer om at droppe supporten, angiveligt efter press fra en nogle af de

Dem der kender IBM ved så hvad det betyder, eller rettere sagt ikke betyder
eller gør det ??

I smashed a Window and saw... OS/2.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 03-01-03 12:57

> [...]

>er lige på trapperne) og jo så længe der er muligheder i OS/2 platformen og
>så længe IBM supporterer OS/2 bliver jeg hængende.

Sidder lige og stiller mig selv spørgsmålet: "Har der nogensinde været
muligheder i OS/2 platformen??" hmmmmm........ nope *GGG

Allan

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-01-03 15:21

On Fri, 3 Jan 2003 12:56:51 +0100, Allan Pedersen wrote:

> [...]
>
>Sidder lige og stiller mig selv spørgsmålet: "Har der nogensinde været
>muligheder i OS/2 platformen??" hmmmmm........ nope *GGG

Boot du bare din WinXP, eller OS/2 3.0 som systemet oprindeligt hed

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
OS/2...Opens up Windows, shuts up Gates.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-01-03 18:59

> [...]

>tilgængelig på A/S400 så må vores stakkels sælger altså bare finde sig i at
>kører rundt med en stor trailer efter bilen ikke??

BTW : Havde jeg specificeret hvilke kriterier der vælges ud fra, I think not

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
The Borg assimilated my planet and all I got was this lousy T-shirt.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 02-01-03 18:21

Jeg tror vi går lidt forbi hinanden her...

Det bliver spurgt på hvilken håndholdt computer man skal vælge fordi man
ønsker at udvikle i java og dette skal kunne køre på denne.

Til det skriver jeg så at man ikke skal vælge sin hardware platform ud fra
hvilket programmeringssprog man vil udvikle det i, det kan du da ikke være
uenig med mig i???

Som bruger er man da flintrende ligeglad med om systemet er udviklet i java,
Object pascal eller C++, derimod betyder det at opgaven bliver løst så godt
så muligt. Hvis jeg f.eks. mener at en pocket pc ville være ret smart til
mig, kan det jo ikke nytte noget at programmøren vælger at udvikle i et
sprog/ platform der kun kan køre under OS/2 vel??

der vil ikke komme noget godt ud af at sige: jeg skal lave et program, jeg
vil lave det i JAVA hvilken hardware kan så køre java??

Man laver derimod en kravspecifikation, hvor jeg ikke kan forestille mig at
valg af programmeringssprog overhovedet vil blive nævnt.

Allan

Fra : The_MaXx

Dato : 02-01-03 21:00

> Til det skriver jeg så at man ikke skal vælge sin hardware platform ud fra
> hvilket programmeringssprog man vil udvikle det i, det kan du da ikke være
> uenig med mig i???

Når manden skriver at det skal udvikles i java har han vel lavet de
overvejelser der afgør det...

Og java kan altså godt være den bedste løsning til det... personligt kunne
jeg helt vildt godt tænke mig at lege med en IPAQ hvor jeg skifter dens OS
ud med SavaJe som er et OS til PDA'er som gør java til native kode på
PDA'en... og den understøtter Java2SE1.4.1
Se mere om den på www.savaje.com

The_MaXx

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-01-03 12:45

On Thu, 2 Jan 2003 21:00:04 +0100, The_MaXx wrote:

> [...]
>ud med SavaJe som er et OS til PDA'er som gør java til native kode på
>PDA'en... og den understøtter Java2SE1.4.1

Hmmm, det ser ganske interessant ud - ja man lærer noget nyt hver dag....ok
måske hver anden dag

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Clinton's Army: Don't Salute, just wink.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 03-01-03 12:54

"The_MaXx" <the_maxx@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Når manden skriver at det skal udvikles i java har han vel lavet de
> overvejelser der afgør det...

Eller også vil han programmerer i det Døende JAVA fordi det tilfældigvis er
det man lære på Datamatiker uddannelsen som han jo gik på?? Under alle
omstændigheder kan han ikke have overvejet det da der ikke er nogen af de
angivne pda der kan køre JAVA ordentlig

> [...]
> ud med SavaJe som er et OS til PDA'er som gør java til native kode på
> PDA'en... og den understøtter Java2SE1.4.1

Sommetider kan jeg sgu ikke lade være med at skrald grine når jeg hører jer
anti micrsoft folk kommer med sådanne udtaelser Hvad dælen vil du opnå
ved det??? ud over at komme af med microsofts ellers ganske udemærket
operativ system???

allan

Fra : The_MaXx

Dato : 03-01-03 13:24

> [...]
> det man lære på Datamatiker uddannelsen som han jo gik på?? Under alle
> omstændigheder kan han ikke have overvejet det da der ikke er nogen af de

Døende Java? Gider jeg sq slet ikke kommentere, men gad da godt høre hvorfor
det skulle være døende og hvad der slår det ihjel.

> [...]
> anti micrsoft folk kommer med sådanne udtaelser Hvad dælen vil du opnå
> ved det??? ud over at komme af med microsofts ellers ganske udemærket

Jeg er anti microsoft??? Lyder mere som om du er Anti-Java... og hvad dælen
laver du så her?
Jeg vil opnå at have en PDA der er 100% compatibel med Windows PC, Linux
PC'er, MAC'er og meget andet.

The_MaXx

Fra : Allan Pedersen

Dato : 03-01-03 13:46

> Døende Java? Gider jeg sq slet ikke kommentere, men gad da godt høre
hvorfor
> det skulle være døende og hvad der slår det ihjel.

Det faktum at microsoft har droppet deres support til java gør den total
uinterresant, men jeg gider iøvrigt ikke gå ind i en større diskussion her

> jer

> Jeg er anti microsoft??? Lyder mere som om du er Anti-Java... og hvad
dælen
> laver du så her?

Skal man da kunne li java for at skrive på dk.edb.system.lomme-pc?????

> Jeg vil opnå at have en PDA der er 100% compatibel med Windows PC, Linux
> PC'er, MAC'er og meget andet.

Ja ja *GGG god fornøjelse

Allan

Fra : The_MaXx

Dato : 03-01-03 14:07

> Det faktum at microsoft har droppet deres support til java gør den total
> uinterresant, men jeg gider iøvrigt ikke gå ind i en større diskussion her

Fair nok men hvad hvis microsoft taber apellen? Så SKAL de jo implementere
suns JRE fremover... og for øvrigt findes der meget andet end microsoft
OS'er og software.

> Skal man da kunne li java for at skrive på dk.edb.system.lomme-pc?????

Whooops.... havde ikke lige set at tråden kører i begge grupper.... my bad
*S*

> Ja ja *GGG god fornøjelse

Takker.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 03-01-03 14:19

> Det faktum at microsoft har droppet deres support til java gør den total
> uinterresant, men jeg gider iøvrigt ikke gå ind i en større diskussion her

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17503
mvh
JS

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-01-03 15:29

On Fri, 3 Jan 2003 13:46:26 +0100, Allan Pedersen wrote:

> [...]
>uinterresant, men jeg gider iøvrigt ikke gå ind i en større diskussion her

Annoncering - Java går fra døende og imod uinteressant!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"Yield to temptation, it may not pass your way again." - L. Long

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-01-03 15:21

On Fri, 3 Jan 2003 12:54:00 +0100, Allan Pedersen wrote:

<snip>

> [...]

>anti micrsoft folk kommer med sådanne udtaelser Hvad dælen vil du opnå
>ved det??? ud over at komme af med microsofts ellers ganske udemærket

Nu må jeg sku skraldgrine.....
Det slår næsten et afsnit af Father Ted

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Straight from the "What it's worth department"!

Fra : Allan Pedersen

Dato : 03-01-03 15:31

> [...]
>anti micrsoft folk kommer med sådanne udtaelser Hvad dælen vil du opnå
>ved det??? ud over at komme af med microsofts ellers ganske udemærket

Sandheden er jo sommetider ilde hørt, men os der faktisk lever af at udvikle
software bliver nød til at se lidt mere realistisk på det, men installer du
bare din OS/2 afart version 1.1 og udvikle softwaren til den eller
installerer din linux eller et eller andet java os på din pocket pc og lav
programmer til den men regn ikke med at du kan leve af at sælge dem *GG men
du vil jo nok også forære dem væk vil du ikke??? det kan man så bare ikke
leve af imens så forsætter jeg med at lave software til microsoft
produkter

Allan

Fra : Peter Jespersen

Dato : 03-01-03 19:30

On Fri, 3 Jan 2003 15:30:50 +0100, Allan Pedersen wrote:

<snip>

> [...]
>du vil jo nok også forære dem væk vil du ikke??? det kan man så bare ikke
>leve af imens så forsætter jeg med at lave software til microsoft

Begynder at se hvorfor Danmark er listet som et torturland, for der er da
foregået et eller andet slemt her!

Nå-ja forresten, Java er et af de mest benyttede programmeringssprog .... med
hensyn til udbredelse ligger det faktisk i øjeblikket og nikker skaller til
C/C++. Selv europas største softwareproducent SAP har taget J2EE til sig og
barsler med integration.

At Microsoft ikke har taget det til sig skyldes at de ikke kan kontrollere
det. Da de forsøgte, blev de omgående slæbt i retten af SUN. Det er de sidste
efterdønninger af den retsag der nu er dukket op.

En sidste ting, den der ikke kan omstille sig dør, eller bliver opkøbt .. så
pas bare på!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Why don't women remember to leave the seat up?

Fra : Allan Pedersen

Dato : 03-01-03 23:58

> [...]

>produkter

>Begynder at se hvorfor Danmark er listet som et torturland, for der er da

Total irrelevant og latterlig kommentar.

[...]

Ok gider du lige liste nogle af de store kendt software pakker/kontor pakker
der er skrevet i java..

Lad mig se:
Photoshop NOPE
Corel draw NOPE
Autocad NOPE

Jeg glæder mig til at høre hvor mange du kan nævne siden det er så udbredt
så må der da være en del, så vidt jeg husker så prøvede corel at udvikle en
office pakke i jave for nogle år siden, men måtte stoppe fordi de fandt java
udegnet til opgaven.

> [...]
sidste
>efterdønninger af den retsag der nu er dukket op.

At microsoft har stoppet deres support til produktet skyldes at de har
lanceret deres .net koncept som er java langt overlegent. Jeg forstår ikke
at i er så bange for at microsoft skal bestemme over en standard når i
samtidig accepterer at SUN bestemmer over java standarden??

>En sidste ting, den der ikke kan omstille sig dør, eller bliver opkøbt ..

>pas bare på!

Den her sidste kommentar er jo ret komisk når den kommer fra en der kører
OS/2 *GGG du har nok været god til at omstille dig hva ?? ROTFL

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-03 13:42

On Fri, 3 Jan 2003 23:58:12 +0100, Allan Pedersen wrote:

<snip>

>Total irrelevant og latterlig kommentar.

Vel, man hyler blandt ulve!

> [...]
>barsler med integration.
>
>Ok gider du lige liste nogle af de store kendt software pakker/kontor pakker

Iblandt applikationer til MS-Windows er der ikke det helt store antal - det
har du ganske ret i ... og hvorfor mon ?
Kunne det være fordi at den sidste JVM der er istand til at køre med fuld
skrue er version 1.1.4, SUN's JVM har ikke helt kunne udnytte de
udokumenterede API-kald??

> [...]
>office pakke i jave for nogle år siden, men måtte stoppe fordi de fandt java

Vel, de nedtrappede deres Linux-trip da det ikke helt fængede. Corel Java
Office var en halvhjertet omgang, der aldrig kom længere end Alpha/Beta
stadiet (Det var vist til Java 1.1.5 eller 1.1.6 og der er naturligvis ikke
sket nogen forbedringer siden da, det er jo er noget som Microsoft har eneret
på) og Linux/Java trippet blev lidt pillet ud af foretagenet da de alle kom
på Microsoft's lønliste...hvor de vist stadig er.

> [...]

>at i er så bange for at microsoft skal bestemme over en standard når i
>samtidig accepterer at SUN bestemmer over java standarden??

Øh, nej - .NET kom til EFTER at Java supporten blev droppet....
Og nej .NET er ikke SUN One overlegent...hvis du absolut vil sammenligne hele
..NET frameworket, så gør det med hele SUN ONE frameworket, Java og J2EE er
kun en del af hele konceptet, selvom de udemærket kan fungere særskilt.
Basalt set er .NET bedre hvis man holder sig til et MS-Windows only-miljø,
mens SUN ONE er at foretrække hvis man benytter et mixed miljø (Kernen er
selvfølgelig dyrere, da den er Solaris baseret, men er så til gengæld
Enterprise only).

>så
>
>Den her sidste kommentar er jo ret komisk når den kommer fra en der kører
>OS/2 *GGG du har nok været god til at omstille dig hva ?? ROTFL

Eller også er det lige netop et bevis på omstillings-evne at man er istand
til at benytte et mix af forskellige systemer !!
Ved ikke hvorfor du griner lige netop af det, husk at designet af NT begyndte
allerede i 1987 og er således kun 2-3 år yngre end OS/2.

Nå-ja OS/2 er der ikke blevet pillet ved siden, det er jo kin Microsoft der
er istand til at udvikle på eksisterende produkter...resten af verden står
helt stille!

I gotta get me a new hat. - B. J. Moose

Fra : Allan Pedersen

Dato : 04-01-03 17:56

On Fri, 3 Jan 2003 23:58:12 +0100, Allan Pedersen wrote:

>Iblandt applikationer til MS-Windows er der ikke det helt store antal - det
>har du ganske ret i ... og hvorfor mon ?

helt store antal??? nævn lige dem du kender???

>Kunne det være fordi at den sidste JVM der er istand til at køre med fuld
>skrue er version 1.1.4, SUN's JVM har ikke helt kunne udnytte de
>udokumenterede API-kald??

så du giver mig altså ret i at java ikke kan bruges til noget seriøst på en
microsoft platform??? nu er windows jo heller ikke særlig udbredt, så det er
jo ikke vigtigt at SUN får det til at køre her *GG

> [...]

>på) og Linux/Java trippet blev lidt pillet ud af foretagenet da de alle kom
>på Microsoft's lønliste...hvor de vist stadig er.

Ja Corel droppede deres linux efter at ms kom ind i billedet, hvilket vel er
meget naturlig, men corel office blev droppet langtid før fordi jave
ihvertfald på det tidspunkt ikke egnede sig til projektet

> [...]

>mens SUN ONE er at foretrække hvis man benytter et mixed miljø (Kernen er
>selvfølgelig dyrere, da den er Solaris baseret, men er så til gengæld

jeg tror vi er ved at være enige, bruger du alt andet en windows så brug
bare Sun's skrammel. Nu er der bare en del der bruger Windows så mon ikke vi
kunne gå så langt som til at blive enige om at man nok ikke helt kan komme
uden om den??

> [...]

begyndte
>allerede i 1987 og er således kun 2-3 år yngre end OS/2.

Det er sgu ikke et bevis på omstillings evne at man køre med OS/2 i 2003
efter at den blev totalt udkunkurereret af windows 95 for år tilbage, det er
et spørgsmål om at man er gammeldags og ikke kan omstille sig. Og jo jeg
kører faktisk en linux server, og har brugt en del tid på at kigge på det
men det har ikke været til dens fordel og jo før windows 95 kom ud så
kørte jeg også OS/2 dengang var os/2 bedre end microsofts alternativ.

>Nå-ja OS/2 er der ikke blevet pillet ved siden, det er jo kin Microsoft der
>er istand til at udvikle på eksisterende produkter...resten af verden står
>helt stille!

hvornår er den sidste OS/2 version kommet på gaden?? og hvornår kommer den
næste??? Behøver jeg sige mere???

Allan

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-03 20:58

On Sat, 4 Jan 2003 17:56:03 +0100, Allan Pedersen wrote:

>helt store antal??? nævn lige dem du kender???

Nej , som sagt så er der ingen native MS-Windows applikationer der er lavet i
Java

Men skal vi hive Eclipse eller Oracle9i JDeveloper frem ???
Små softwareproducenter som SUN, IBM, Oracle, Sybase og SAP ???

Hvad har jeg selv rodet lidt med...hmmmm...ArgoUML og Together er fremragende
designprogammer, jEdit, prøv jDictionary wunderbar, jGraphPad og JPhotoBrush
er ganske brugbare billedbehandlingsprogrammer, Sun One Studio, jBuilder,
VisualMust....

>så du giver mig altså ret i at java ikke kan bruges til noget seriøst på en
>microsoft platform??? nu er windows jo heller ikke særlig udbredt, så det er
>jo ikke vigtigt at SUN får det til at køre her *GG

Vel, Microsoft Fisher-prise kan i det hele taget ikke tages seriøst.....
De har gjort så meget ud af at fremstille et styresystem der kan bruges til
alt at det ikke er særligt velegnet til noget af det. Hele frameworket er,
fordi det skulle kunne alt, er ekstremt kompliceret og monstrøst stort, uden
i det hele taget at kunne noget nyt.

Men ja, grunden til at SUN's JVM ikke kører lige så godt på Windows som MS'
egen, skyldes inside knowledge!

<snip>

>Ja Corel droppede deres linux efter at ms kom ind i billedet, hvilket vel er
>meget naturlig, men corel office blev droppet langtid før fordi jave
>ihvertfald på det tidspunkt ikke egnede sig til projektet

Og vi prøver igen for de tungnemme : Det var vist til Java 1.1.5 eller 1.1.6
og der er naturligvis ikke sket nogen forbedringer med Java siden da, det er
jo er noget som Microsoft har eneret på. Kort sagt så blev der benyttet en
tidlig version af Java, der havde en del problemer, fx var Swing endnu ikke
en del af pakken, hvilket gjorde det svært at fremstille en applikation med
et ens udseende på alle platforme.....

<snip>

> [...]
>kunne gå så langt som til at blive enige om at man nok ikke helt kan komme

Du kan sagtens komme udenom Windows...det er intet problem...vores liv
afhænger ikke af deres skrammel....
Men det kan give problemer at tage Windows med i et mix på grund af MS'
sygelige trang til at kontrollere standarder...de føler åbenbart at det er
den eneste måde de kan overleve konkurrencen.

>begyndte
>
>Det er sgu ikke et bevis på omstillings evne at man køre med OS/2 i 2003
>efter at den blev totalt udkunkurereret af windows 95 for år tilbage, det er

OS/2 Warp 3.0 blev såmænd ikke udkonkurreret, IBM trak den tilbage netop på
salgets højdepunkt - fordi de ikke kunne håndtere SOHO brugernes behov for
driver og helpdesk support (Helpdesk-systemet brød sammen allerede den første
weekend). Vi var for besværlige i forhold til udkastet og idag kan private
slet ikke købe produkter direkte af IBM, det er der mellemhandlere til..

Derfor blev der plads til den lille DOS-extender som gik under navnet
Windows95.

MHT omstillingsevne, så har du ingen anelse om hvad jeg ellers benytter og
har benyttet....

> [...]
>kørte jeg også OS/2 dengang var os/2 bedre end microsofts alternativ.

>hvornår er den sidste OS/2 version kommet på gaden?? og hvornår kommer den

Hmmm, sidste fulde version, nemlig OS/2 4.52 - både klient og server, kom i
december 2001 og eCS 1.1 er lige på trapperne, der blandt andet indeholder
den sidste kernel-revision der AFAIR er to måneder gammel.

For ved du hvad lille ven, bare fordi der ikke er til at finde shrinkwrapped
versioner i din lokale Merlin eller i det lokale Microsoft center kan et
stykke software stadig eksistere og være supporteret.

OS/2: Taking the wind out of Windows.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 04-01-03 21:04

On Sat, 4 Jan 2003 17:56:03 +0100, Allan Pedersen wrote:

>helt store antal??? nævn lige dem du kender???

>Nej , som sagt så er der ingen native MS-Windows applikationer der er lavet
>Java

Der findes et hav a applictioner som udvikles til flere platforme og derfor
kunne laves i Java, men de bliver de ikke fordi det er noget skrammel!

>Men skal vi hive Eclipse eller Oracle9i JDeveloper frem ???
>Små softwareproducenter som SUN, IBM, Oracle, Sybase og SAP ???

Så spørger jeg lige, for jeg har ikke selv benytet ovenstående, er de
udviklet i java eller gør de brug af java som script sprog??? SAP har vist
ikke så vidt jeg ved ikke implementeret noget java endnu, og så glemte du
en, Navision Axapta anvender en afart af java, de kunne nemlig ikke bruge
den originale java standard da den var ubrugelig.

> [...]
JPhotoBrush
>er ganske brugbare billedbehandlingsprogrammer, Sun One Studio, jBuilder,

Nu ved jeg ikke om du misforstod mit spørgsmål, bad om at få nævnt nogle
proffessionelle applicationer der var udviklet i java, altså kilde koden er
skrevet i java??? Jbuilder er et udviklingsværktøj til udvikling af java
programmer og er ikke skrevet i java. eller så er det jo en flok imponerende
meget berømte værktøjer du der nævner, det er jo virkelig nogen man hører om
i branchen.

> [...]

>fordi det skulle kunne alt, er ekstremt kompliceret og monstrøst stort,

ROTFL min eneste kommentar til ovenstående

>Men ja, grunden til at SUN's JVM ikke kører lige så godt på Windows som MS'
>egen, skyldes inside knowledge!

sjovt nok findes der en masser andre software udbydere der sagtens kan få
deres applicationer til at køre på Windows men det lyder jo som du
nærmest har været med til at udvikle java.

> [...]

>en del af pakken, hvilket gjorde det svært at fremstille en applikation med

jamen nu er din Swing jo så kommet med som du iger, hvorfor er den typer
applicationer som corel office så ikke kommet??? Du kan måske fortælle mig,
for jeg ved det ikke, er Suns staroffice skrevet i java??? eller kan de
heller ikke selv bruge java til noget seriøst (ikke fordi staroffice er
seriøst)

> [...]

>sygelige trang til at kontrollere standarder...de føler åbenbart at det er
>den eneste måde de kan overleve konkurrencen.

Nej Microsoft skulle selvfølgelig ligge en masse energi i at vedligeholde en
java så man havde mulighed for at køre det KÆMPE stor mængde af
proffessionelle applicationer der er lavet i java ROTFL

> [...]
>slet ikke købe produkter direkte af IBM, det er der mellemhandlere til.

ok så, ja der er noget jeg har misforstået , IBM trak simpelthen OS/2 ud af
handlen fordi den var for populær ROTFL der er jo også blevet udviklet SÅ
mange applicationer til den, helt ærlig nu må du sgu da holde op det her er
jo for latterligt

>Derfor blev der plads til den lille DOS-extender som gik under navnet
>Windows95.

Det er jo sjovt den er blevet så populær når den er så dårlig hva *GGG du
taler jo som du har forstand til *GG

>MHT omstillingsevne, så har du ingen anelse om hvad jeg ellers benytter og
>har benyttet....

Nej min konklusion var udelukkende truffet på bagrund af at du stadig kører
os/2 det er ogsp rigeligt for mig *GG

> [...]

>december 2001 og eCS 1.1 er lige på trapperne, der blandt andet indeholder
>den sidste kernel-revision der AFAIR er to måneder gammel.

Helt årlig jeg var egentlig ikke klar over at man stadig releasede
versioner, men IBM har da ihvertfald meldt ud at de stopper supporten. men
de IBM folk er heller ikke nemme at blive kloge på, det ihvertfald første
gang jeg har hørt at man hiver et produkt ud af handlen fordi den sælger for
godt ROTFL

> [...]
>versioner i din lokale Merlin eller i det lokale Microsoft center kan et
>stykke software stadig eksistere og være supporteret.

Ja og med den store mængde software der bliver releaset til den daglig har
den jo en stor fremtid.

Allan

Fra : The_MaXx

Dato : 05-01-03 04:47

> [...]
imponerende
> meget berømte værktøjer du der nævner, det er jo virkelig nogen man hører

Er du nu også sikker på at JBuilder ikke er skrevet i Java? Jeg kender ikke
selv så meget til JBuilder da jeg ikke bruger den men jeg går ud fra at
Borland kender den og de skriver da selv at den afvilkes af Java JRE og at
version 8 kræver JRE1.4 da den gør brug af nye teknikker i den. Men Borland
er nok ikke professionelle nok som dig til at udtale sig om deres produkter.

> ROTFL min eneste kommentar til ovenstående

Kommentarer som den der er da for trættende. Du har jo ikke argumenteret mod
hvad der bliver skrevet så vi må jo gå ud fra at du ikke kan.

> [...]
> for jeg ved det ikke, er Suns staroffice skrevet i java??? eller kan de
> heller ikke selv bruge java til noget seriøst (ikke fordi staroffice er

StarOffice er ikke seriøst? Vil da hellere bruge det end M$ office også hvis
de kostede det samme. Synes Office har det med at ville lave alle ting for
en... må have fat i en gammel version ellers....

> [...]
> java så man havde mulighed for at køre det KÆMPE stor mængde af
> proffessionelle applicationer der er lavet i java ROTFL

Tror du virkelig det er derfor? De har da heller ikke prøvet at udkonkurere
Java uden held ved? Det tror nok der er mere held hvis de ikke understøtter
det... og det tror jeg desværre også de har men det får de jo ikke lov til
nu.

The_MaXx

Fra : Allan Pedersen

Dato : 05-01-03 08:03

> [...]

> de kostede det samme. Synes Office har det med at ville lave alle ting for
> en... må have fat i en gammel version ellers....

Nej man skal selvølgelig bruge en editor som VI til at skrive sine
dokumenter i og skal man så bruge noget mere funktionalitet så laver man det
selv eller hvad??? når du køber en bil brokker du dig så også over at den
kan få meget?? "øhhh den her bil har klima anlæg det vil jeg fandme selv
lave" helt ærlig.

Men jeg spurgte om den var skrevet i java??? det svarede du ikke på?? det er
jo sun der har lavet den og nu din Swing er kommet siger du jo at de sagtens
kan??

> [...]
understøtter
> det... og det tror jeg desværre også de har men det får de jo ikke lov til

nej jeg ved sådan set godt at det er en strategisk beslutning der har fået
Microsoft til at droppe java, en klog beslutning efter min mening, men sådan
er vi jo forskellige
Hvor vidt microsoft kommer til at inkludere java i femtiden, så ser det ud
til at de kommer til det, og det er sådan set også godt nok Java er
udemærket til applets i den overgangs periode der bliver inden alle kører
..NET

Allan

Fra : The_MaXx

Dato : 05-01-03 16:58

Du glemte helt at svare på om Borland lyver når de siger at JBuilder er
lavet i Java. Det påstod du jo at det ikke var så enten må du lyve... men
det kan være du er typen der ikke kan indrømme at du tager fejl?

> [...]
> kan få meget?? "øhhh den her bil har klima anlæg det vil jeg fandme selv

Nej. Men jeg vil da kun have klimaanlæget til at køre hvis jeg tænder for
det. Den skal jo f.eks. i køle bilen ved hjælp af aircondition om vinteren
vel?

> [...]
er
> jo sun der har lavet den og nu din Swing er kommet siger du jo at de

Ved faktisk ikke hvad StarOffice er skrevet i men det er vist C++. Men nu
skal du jo huske på at StarOffice blev påbegyndt i midten af 80'erne og Java
først blev udviklet i 1993. Der ud over er der også det fact at Sun først
opkøbte StarOffice i 1999 og derfor ikke har haft indflydelse på hvilket
sprog det er skrevet i.
Så hvad du vil med hele den diskussion om StarOffice ved jeg ikke, men jeg
tror det bygger på din uvidenhed om alt andet end M$ produkter.

> nej jeg ved sådan set godt at det er en strategisk beslutning der har fået
> Microsoft til at droppe java, en klog beslutning efter min mening, men
sådan
> er vi jo forskellige

Ja, og det er jeg dæleme glad for. *S*

> [...]
> til at de kommer til det, og det er sådan set også godt nok Java er
> udemærket til applets i den overgangs periode der bliver inden alle kører

Tror du selv på at ALLE kommer til at køre .NET? Jeg anser nu ingen af
teknologierne som direkte den anden overlegen jeg synes det hver har deres
områder hvor de er det bedste valg. Jeg anser som mange eksperter at de vil
ende på nogenlunde lige store markedsandele nogle år fremme. Det er mest på
at J2EE teknologien er overlegen til en del projekter. Hvis det havde
lykkedes M$ at fryse Java ude tror jeg du har ret i at de ville være døende
på consumer markedet som jo præges ekstremt af M$ men der er altså andre
markeder.

Og så er den her diskussion jo ved at være ret langt ude da vi jo bliver ved
med at stå på hver sit. Jeg kan se en del af dine pointer men jeg synes du
kommer med forkerte/dårlige argumenter for dem.

The MaXx

Ps.: Du fik vist aldrig svaret på mit spørgsmål i et tidligere indlæg om
hvorfor .NET er så suveræn i forhold til Java. Og hvor mange store software
løsninger er lige skrevet i et sprog udvilklet at M$? Der er sikkert mange
men jeg har faktisk ingen anelse...

Fra : Allan Pedersen

Dato : 05-01-03 17:48

> [...]
> lavet i Java. Det påstod du jo at det ikke var så enten må du lyve... men
> det kan være du er typen der ikke kan indrømme at du tager fejl?

Den sidste Jbuilder jeg har brugt var ikke skrevet i java, men det er nok
også et par verison siden, så du har sikkert ret.

> [...]
> det. Den skal jo f.eks. i køle bilen ved hjælp af aircondition om vinteren

Og du mner så ikke at nogen af mirosoft features i office virker, skal ikke
bare sige at det er din holdning

> [...]
> Så hvad du vil med hele den diskussion om StarOffice ved jeg ikke, men jeg
> tror det bygger på din uvidenhed om alt andet end M$ produkter.

Jeg forsøger så mæn bare at få en forklaring om hvorfor staroffice som
eksisterer på flere platformer ikke er skrevet i java??? hvorfor skriver
Adobe ikke deres programmer i java de ksisterer også på flere platformer
osv. ikke et af den slags programmer findes der, som er skrevet i java,
selvom det netop er her man sparer en masse ved at bruge java ??

> [...]

døende
> på consumer markedet som jo præges ekstremt af M$ men der er altså andre

Nu var det måske for at provokerer lidt men jeg er ikke i tvivl om
hvilken teknologi det er der kommer til at dominerer

> [...]
> med at stå på hver sit. Jeg kan se en del af dine pointer men jeg synes du
> kommer med forkerte/dårlige argumenter for dem.

har lidt svært ved at se hvor mine forkerte argumenter er?? men eller er jeg
enig med dig i at vi er ret langt ude og ret offtopic især her i
dk.edb.lomme-pc som jeg sidder *GG

Lad os blive enige om at vi ikke er enige

> [...]
software
> løsninger er lige skrevet i et sprog udvilklet at M$? Der er sikkert mange

Det er den fordi.... Nej lad os nu stoppe for dælen da ok??

Allan

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-01-03 20:46

"Allan Pedersen" <no@spam1.dk> writes:

> [...]
> osv. ikke et af den slags programmer findes der, som er skrevet i java,
> selvom det netop er her man sparer en masse ved at bruge java ??

Du undervurderer hvor meget arbejde det kræver at portere et program
til et andet programmeringssprog.

Adobe har faktisk en Javaudgave af deres Acrobat Reader, som du kan se
http://www.adobe.com/products/acrviewer/main.html.

Med hensyn til Javaprogrammer iøvrigt, så er alle moderne værktøjer
til Oracle skrevet i Java, og deres JDeveloper (komplet
javaudviklingsmiljø) er også. Den aftester jeg lige nu.

Men det kan nok ikke køre på din lomme-PC :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 07-01-03 13:03

> Nu var det måske for at provokerer lidt men jeg er ikke i tvivl om
> hvilken teknologi det er der kommer til at dominerer

Det er jo op til udviklerne, jeg skal ihvertfald ikke i gang med at købe
licenser til WinXP, Visual Studio .NEt og Office. Det har jeg simpelthen
ikke råd til, så jeg tror nok jeg vil satse på en anden platform hvis jeg
skal lave et kommercielt stykke software i den nærmeste fremtid.

mvh
JS

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-01-03 01:47

> [...]

> microsoft platform??? nu er windows jo heller ikke særlig udbredt, så det er
> jo ikke vigtigt at SUN får det til at køre her *GG

Bare for at kaste grus i din maskine, så kan jeg oplyse at afgangs-
og ankomstskiltene i Billund lufthavn er styret af en Java
applikation.

--
/Wegge

Fra : The_MaXx

Dato : 05-01-03 04:33

> Bare for at kaste grus i din maskine, så kan jeg oplyse at afgangs-
> og ankomstskiltene i Billund lufthavn er styret af en Java
> applikation.

Tror ikke det er professionelt nok. Du kan jo ikke gå ned i en butik og købe
det for en mindre formue. *GH*

The_MaXx

Fra : Allan Pedersen

Dato : 05-01-03 07:50

> Tror ikke det er professionelt nok. Du kan jo ikke gå ned i en butik og
købe
> det for en mindre formue. *GH*

Det er skam fint nok, jeg efterlyste ganske enkelt programmer der er
udviklet i java, fordi jeg ikke kendte nogen, så nd til videre er vi oppe på
en 5-6 stk. hvilket jo ikke er imponerende når man tænker på at i siger at
den er ligeså benyttet som C++???

Allan

Fra : The_MaXx

Dato : 04-01-03 16:53

> Ok gider du lige liste nogle af de store kendt software pakker/kontor
pakker
> der er skrevet i java..
>
> Lad mig se:
> Photoshop NOPE
> Corel draw NOPE
> Autocad NOPE

Hmmm... du tror at store kommercielle programmer er det eneste software der
udvikles?

> [...]
en
> office pakke i jave for nogle år siden, men måtte stoppe fordi de fandt

Som der allerede er kommenteret er det jo pga. Corel er kommet på M$'s
lønningsliste. De accepterer jo ikke noget de selv forgæves har forsøgt at
bekæmpe siden 1993 da det udkom (ret mig hvis årstallet er forkert...)

> [...]
> at i er så bange for at microsoft skal bestemme over en standard når i
> samtidig accepterer at SUN bestemmer over java standarden??

Hvordan er .NET Java overlegent? Og hvorfor er så mange af ideerne i .NET
direkte kopier af Java hvis Java er så ringe?
Det kan være at SUN "bestemmer" over Java, men de skjuler ikke hvad Java er.
..NET kan man jo bruge men man kan jo ikke se kilden til en skid...

Damn hvor kan M$ lovers være grineren. Se på en opgave og vælg ud fra det...
lad være at fokusere sådan på microsoft. De måske det bedste til mange
opgave men ikke til alle.

The MaXx

Fra : Allan Pedersen

Dato : 04-01-03 17:31

> pakker

> Hmmm... du tror at store kommercielle programmer er det eneste software
der
> udvikles?

Nej jeg ved godt at det ikke er det eneste der udvikles, men det kan vel for
fanden give en indikation af hvor udbredt Java er til udvikling af
proffessionelle applicationer. Jeg bemærkede her at det ikke blev nævnt
nogen overhovedet!!! java er da sikkert ganske udbredt blandt studerende der
sidder der hjemme og laver små "hello world" programmer, men det har jo
sikkert også meget at gøre med at der findes gratis udviklingsværktøjer. jeg
prøver igen... nævn lige nogle seriøse anerkendte proffessionelle programmer
der er udviklet i java???

> [...]
> lønningsliste. De accepterer jo ikke noget de selv forgæves har forsøgt at
> bekæmpe siden 1993 da det udkom (ret mig hvis årstallet er forkert...)

Corel Java Office blev droppet lang tid før MS var inde i billedet, og den
officiel grund var at jave ikke egnede sig til den slags applicationer, om
det har ændret sig siden skal ikke kunne sige, men jeg kender ingen større
proffessionelle programmer lavet i java?

> [...]
er.
> .NET kan man jo bruge men man kan jo ikke se kilden til en skid...

Får du tegningerne med til din bil??? diagrammet til dit fjernsyn??? hvad er
det lige der er så vigtigt ved at kunne se kildekoden??? er det fordi man så
kan gå ind og tilpasse den så man lige pludselig har en ny afart som med
linux?? hurra det er jo smart, det gør jo verden meget nemmere at hver anden
java programmør går ind og laver sin egen version

> Damn hvor kan M$ lovers være grineren. Se på en opgave og vælg ud fra
det...
> lad være at fokusere sådan på microsoft. De måske det bedste til mange
> opgave men ikke til alle.

Jeg synes egentlig selv at du er ligeså griner, du vil jo vælge alt andet
end MS.

Allan

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-01-03 18:12

> [...]

> sikkert også meget at gøre med at der findes gratis udviklingsværktøjer. jeg

Sikkert. Det er også ret udbredt som webserver-platform pga JSP og
J2EE teknologierne.

Verden er andet end hvad der er på dit skrivebord og i din mobiltelefon.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Mads Andersen

Dato : 05-01-03 13:35

Allan Pedersen wrote:

> Ok gider du lige liste nogle af de store kendt software pakker/kontor
> pakker der er skrevet i java..

Grunden til der ikke er skrevet nogle kontorpakker i Java er at der ikke er
noget marked dér, MS dominerer for kraftigt. Der er dog et par stykker der
har prøvet alligevel, fx http://www.thinkfree.com/.

Men du ville gerne have bevis for at Java var et af de mest benyttede
sprog... her er en liste over job-opslag sorteret efter sprog samlet d. 3
januar 2003:

http://www.bitbreather.com/programming_languages.html

Som det ses ligger Java placeret som en komfortabel nr. 1.

Mvh. Madsie

Fra : Thomas Lauritsen

Dato : 13-01-03 18:32

Totalt off-topic, sorry, men Mads, kan du ikke sende mig en mail? Din afsender-
adresse (madsie@mail.dk) bouncer og jeg vil gerne i kontakt med dig!

Mvh
Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-01-03 21:38

> [...]

> du vil jo nok også forære dem væk vil du ikke??? det kan man så bare ikke
> leve af imens så forsætter jeg med at lave software til microsoft

Det er så din holdning.

Jeg går ind for Java fordi der har du flest mulige valg udover selve
sproget (platform, JVM osv). Med Microsoft og deres produkter har du
ét valg, nemlig at du bruger Microsoft, og herefter er I gift og lever
lykkeligt til jeres dages ende.

Begge dele har fordele og ulemper.

I mit nuværende job har det været en meget vigtig parameter at man
ikke låser sig fast på en bestemt leverandør eller platform, da man
har haft dårlige erfaringer med dette tidligere. Det har i praksis
betydet at det er ren Java med Jakarta biblioteker, så man ikke er
afhængig af kildetekstløse ting.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-01-03 20:52

On Thu, 2 Jan 2003 18:21:04 +0100, Allan Pedersen wrote:

> [...]
>
>Man laver derimod en kravspecifikation, hvor jeg ikke kan forestille mig at
>valg af programmeringssprog overhovedet vil blive nævnt.

Når du nævner begrebet kravspecifikation, er det forste ord der dukker op i
mit hovede virksomhed.
Nu hænger sproget Java ufravigeligt sammen med platformen J2EE
Og nu er vi så igen ovre ved snitfladen til fx virksomhedens
forretningssystem....

Det er mest hensigtsmæssigt at vælge softwareplatformen, udfra krav som fx
let integration med IS ... kort sagt konteksten, det eksisterende IT-System -
kald det hvad i vil.
Når man har softwareplatformen kan man vælge hardwareplatformen.
Nu hænger det hele sammen, allerede fra begyndelsen og ingen kunstgreb er
nødvendige!

Udviklingsværktøjet er IMO irrelevant, med mindre der for virksomheden er
opstillet en politik, fx at der benyttes by-the-book RUP til inhouse
udvikling hvilket efterlader et meget lille eller stort set intet spillerum.

Blood on the Hurdle - By Wun Hung Low.

Fra : KJ

Dato : 03-01-03 18:52

Allan Pedersen <no@spam1.dk> wrote:

> Til det skriver jeg så at man ikke skal vælge sin hardware platform ud fra
> hvilket programmeringssprog man vil udvikle det i, det kan du da ikke være
> uenig med mig i???

Tjah, det er jeg da i hvert fald

Selvfølgelig skal man ikke vælge platform ud fra programmeringssproget
alene, men overvejelsen bør da klart indgå som en del af foranalysen til
kravspecifikationen, og herunder kan der da eks. være vægtige grunde til
at sætte sig på et sprog frem for en platform, når vi taler om
håndholdte standard platforme.

Eksempelvis skal den stakkels datamatiker studerende jo lave et sælger
værktøj, og den slags vil jo ofte få brug for at interagere med andre
platforme, eks. en server med nogle databaser på. Her vil det være meget
relevant at se på, hvad der bruges/skal bruges af udviklingsværktøj her,
man sparer jo unægtelig noget tid ved at holde sig til samme sprog.

En anden fordel er, at en Pocket PC Java løsning givetvis meget hurtigt
kan porteres til Palm OS, det vil jo også være en relevant vurdering, da
det kan udvide kundegrundlaget for sådan et sælger værktøj.

Iøvrigt findes der mange seriøse Java udviklere på Palm OS platformen. ,
og der er mig bekendt en del libraries tilgængelige. Jeg holder mig dog
til C, det ved man hvad er

Palm OS platformen er forholdsvist billigere end Pocket PC på grund af
de simplere enheder, og de fås også i udgaver med en del computerkraft
i, hvis det skulle være nødvendigt.

http://www.CetusGPS.dk