Tidsubestemt dom.
Fra : Chevy Power

Dato : 30-12-02 12:48

Hvad forstås der ved en "tidsubestemt betinget dom"
--
Brian Sørup
fjern XXX fra min mailadresse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-12-02 14:23

Chevy Power skrev Mandag den 30. december 2002 12:47 i
dk.videnskab.jura:

> Hvad forstås der ved en "tidsubestemt betinget dom"

Det bruges ved dom til physisk syge, og vil sige at de dømmes til
behandling, og i førsteomgang skal lægerne instille at den dømte
kan slippes fri. Den beslutning skal så vidt jeg ved så godkendes
af en dommer.

Ivar Madsen

Fra : alexbo

Dato : 30-12-02 16:02

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev

> [...]
> behandling, og i førsteomgang skal lægerne instille at den dømte
> kan slippes fri. Den beslutning skal så vidt jeg ved så godkendes

Det lyder for mig mere som en behandlingsdom.

En betinget dom betyder, at straffen ikke bliver effektueret, hvis den dømte
overholder betingelserne.

En betinget dom uden strafansættelse betyder, at hvis den dømte overtræder
betingelserne vil der blive idømt en straf.

Men en tidsubestemt betinget dom kan jeg kun få til en betinget dom der
rækker ind i evigheden, og det lyder ikke sansynligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Inger & Søren Sturm

Dato : 30-12-02 16:31

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev

> Det lyder for mig mere som en behandlingsdom.

Hej! En tidsubestemt dom er det samme som en behandlingsdom. Om man laver
dem betingede ved jeg ikke... Men hvorfor ikke... Når den er tidsubestemt er
den jo (kan den være) mere eller mindre evighedsvarende.... Mvh Inger

Fra : alexbo

Dato : 30-12-02 20:07

"Inger & Søren Sturm" <sturm@mail.dk> skrev

> [...]
er
> den jo (kan den være) mere eller mindre evighedsvarende.... Mvh Inger

Så kan vi have en betinget tidsubestemt dom, altså en tidsubestemt dom der
er gjort betinget.
(En betinget behandlingsdom)
Det må betyde at hvis den dømte overholder betingelserne, falder den
tidsubestemte dom væk.

Hvilket lyder mærkeligt, hvis man mener at tiltalte har brug for
behandling, er der ingen mening i at gøre behandlingen til en trussel,
nemlig ved at sige, "gør du noget ulovligt i de næste 2 år" sender vi dig i
behandling, så skal du nok blive klogere.

Men ved en tidsubestemt betinget dom, er det betingelsen der er
tidsubestemt, og det er det jeg finder usansynligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Inger & Søren Sturm

Dato : 30-12-02 20:55

> [...]
>
> Men ved en tidsubestemt betinget dom, er det betingelsen der er
> tidsubestemt, og det er det jeg finder usansynligt.

Hej! Jeg vil godt give dig ret i, at det lyder lidt mærkeligt. I hvilken
sammenhæng har du hørt / læst det?
Mvh Inger

Fra : alexbo

Dato : 30-12-02 23:04

"Inger & Søren Sturm" <sturm@mail.dk> skrev

> Hej! Jeg vil godt give dig ret i, at det lyder lidt mærkeligt. I hvilken
> sammenhæng har du hørt / læst det?

I det første indlæg, formentlig er det en fejl, men det var det der stod.

mvh
Alex Christensen

Fra : Chevy Power

Dato : 31-12-02 00:36

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:auqg57$27on$1@news.cybercity.dk...

> "Inger & Søren Sturm" <sturm@mail.dk> skrev

> I det første indlæg, formentlig er det en fejl, men det var det der stod.

Der er *ikke* tale om en behandlingsdom, men en *tidsubestemt betinget dom* for uagtsomt manddrab i
trafikken.
--
Brian Sørup
1976 Camaro, 461Cui.

Fra : ct

Dato : 31-12-02 01:15

> Der er *ikke* tale om en behandlingsdom, men en *tidsubestemt betinget
dom* for uagtsomt manddrab i
> trafikken.

altså hvis manden *nogensinde igen* gør noget lignende falder hammeren? Har
aldrig hørt om det før....men *damn*

Claus

Fra : alexbo

Dato : 31-12-02 13:15

"Chevy Power" <camaropowerXXX454@hotmail.com> skrev

> Der er *ikke* tale om en behandlingsdom, men en *tidsubestemt betinget
dom* for uagtsomt manddrab i
> trafikken.

Det er så det jeg kalder en betinget dom uden strafansættelse.
Eller en betinget tidsubestemt dom.

Men tilbage til spørgsmålet.
Tiltalte har fået en dom der betyder at hvis han overtræder betingelserne,
vil han blive idømt en fængselsstraf, hvis varighed vil blive fastsat i
forbindelse med den nye overtrædelse.

Betingelserne kan være at han i to år ikke må blive tiltalt for overtrædelse
af færdselsloven,
måske et strafbart forhold i det hele taget.

Jeg er normalt tilhænger af, at man fatter sig i korthed, men navnlig i
denne NG er en del indlæg så kortfattede/anonymiserede/slørede at det tit
ender i gætteværk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-01-03 22:30

Scripsit "Chevy Power" <camaropowerXXX454@hotmail.com>

> Hvad forstås der ved en "tidsubestemt betinget dom"

Det må være en betinget dom efter strfl §56 stk 1, hvor straffen først
bliver fastsat hvis den dømte begår ny kriminalitet i prøvetiden.

Den slags betingede domme der oftest refereres i medierne, er efter
§56 stk 2, hvor staffen udmåles med det samme.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."