Justering af kaburator
Fra : Holten

Dato : 29-12-02 19:37

Jeg har købt en E-ton 50 ccm ATV til min søn.
Den er 3 år gl. men har næsten ikke kørt, blot stået i en tør garage.

Problemet er tomgangen, her går den ikke stabilt, måske mest et problem når
den er kold.
Den har det med at gå i stå i tomgang.

Stiller jeg tomgangen op når den er kold, går den for højt når den er varm.

Karburatoren er en Mikuni 18mm med elektrisk choker.
Kan det være denne el-choker der skaber problemet ??

Jeg har ingen erfaring med denne type karburator.

MVH

Holten
Der håber indlægget måske hører til her )

Fra : Geely Motor

Dato : 29-12-02 20:11

Kære Holten

Ville gerne vide om det er en 2- eller 4 takts motor

Med venlig hilsen

Ove Ovesen

Geely Motor

Fra : Holten

Dato : 29-12-02 21:44

2 takt, med sep. oliebeholder.

MVH

Holten

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-02 22:59

Holten wrote:
> 2 takt, med sep. oliebeholder.

I så fald kan der godt være problemer med at få den til at gå
rigtigt i tomgang, specielt hvis kaburatoren på maskinen ikke i
har et ordentligt choker-system ..

Min MC er en gammel Yamaha RD350, og den går absolut ikke perfekt
i tomgang, den kan holde sig kørende, men det er kun med nød og
næppe .. bedste løsning er at starte med choker, og køre med det
samme (og slå chokeren ind ret hurtigt, da den ellers går over i
4takt, som man jo kalder det) og så ellers holde den i live på
gassen hvis man har behov for at holde i lyskryds eller lign.
de første 4-5 minutter..

Du kan ikke afhjælpe tomgangsproblemet ved bare at lade den køre
med choker de første par minutter? ellers vil jeg måske mene at en
sjat mere benzin (lidt justering på luftskruen) måske kan holde liv
i den når den er kold ..

mvh Hans, der anbefaler alle at høre denne:
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3
da den er pissesjov :)

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-02 23:03

Hans Joergensen wrote:
> [...]
> med choker de første par minutter? ellers vil jeg måske mene at en
> sjat mere benzin (lidt justering på luftskruen) måske kan holde liv

Oh, jeg fik ikke læst starten af tråden .. når den er med el-choker
vil jeg sige ja, det kan meget vel være el-chokeren der er problemet.

Man har nok behov for at finde en guide til hvordan sådan en el-choker
justeres/fejlfindes på .. jeg vil lige sætte mig til at se hvad jeg kan
finde på nettet om den model :) (jeg har ikke andet at lave idag alligevel)

mvh Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-02 23:24

Hans Joergensen wrote:
> Man har nok behov for at finde en guide til hvordan sådan en el-choker
> justeres/fejlfindes på .. jeg vil lige sætte mig til at se hvad jeg kan
> finde på nettet om den model :) (jeg har ikke andet at lave idag alligevel)

Øh, det var jeg ikke så god til, det eneste jeg fandt var dit indlæg i alt.atv :)

Svaret fra en anden bruger var:
In the cold weather, increase the size of the pilot jet 2 sizes. In
warmer weather, replace with the stock one.
Easy enough, and will solve the problems.

Iøvrigt var der også en anden tråd om idle problems ..
Hvor folk anbefaler at rense kaburatoren.. hvis den fx. har stået en periode
med benzin i kaburatoren kan der være dannet en 'slimet masse' som måske ødelægger
tomgangen ..

mvh Hans, der beklager de mange indlæg jeg har haft i denne tråd :)

Fra : Holten

Dato : 29-12-02 23:23

> [...]
periode
> med benzin i kaburatoren kan der være dannet en 'slimet masse' som måske

Nu er jeg som sagt ikke så god til engelsk, så vil du ikke lige oversætte
hvad der menes med "pilot jet" ?
Er det en dysse i kab. ?

I øvrigt tak for din foreløbige hjælp )

MVH

Holten

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-12-02 23:42

Holten wrote:
> Nu er jeg som sagt ikke så god til engelsk, så vil du ikke lige oversætte
> hvad der menes med "pilot jet" ?
> Er det en dysse i kab. ?

Nu ved jeg ikke helt hvordan den kaburator er opbygget, men jeg vil gå ud fra
der må sidde en mindre dyse der bruges til tomgangssystemet, hoveddysen er
ihvertfald 'main jet' på engelsk.

Hvor man så køber en større dyse er svært at svare på, men mon ikke kaburatoren
deler dyser med alle mulige andre Mikuni-modeller, i så fald burde en større
dyse kunne fås hos forhandlere af enten MC'er eller knallerter..

mvh Hans

Fra : armand

Dato : 30-12-02 13:24

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> [...]
fra
> der må sidde en mindre dyse der bruges til tomgangssystemet, hoveddysen er

Jup!
Pilot Jet er tomgangs-dysen, som plejer at befinde sig i bunden af venturien
og foran spjældet!

At forøge tomgangsdysen vil svare til at give den lidt choker hele tiden,
men da der jo ikke var nogen problemer i varm tilstand tror jeg ikke at dét
er problemets løsen.

Det der med elektrisk choker, hvordan virker det forøvrigt?
- Elektrisk træk i et choker- spjæld/dyse?
- Elektrisk opvarmning på en eller anden måde?
- Elektrisk pumpe der forsyner en chokerdyse?
Det kan jo være dette elektrisk system der forstyrres af et eller andet - Et
fladt batteri er det mest nærliggende i den forbindelse!

En elementær rensning af karburatoren, som ikke burde være så besværlig at
komme til, og efterfølgende erkendelse af at chokeren ikke blot er til for
at få startet motoren, men også for at den lige akkurat kan holde sig igang
til motoren er varm (=> opvarmning ved hjælp af en given periode med
håndgas), er nok eneste vej frem.

--
Armand.

Fra : KubikH

Dato : 30-12-02 19:01

> http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3
> da den er pissesjov :)

"PISSESJOV" ....den er vildt griner, det er lige mig på MZén en
kold morgen ..... specielt det der BLLAAAAAAAAAAAHHHHHHhhhhh.
Jeg er god til at glemme benzinhanen, og så lyder det sådan .....lige som
man har fået "snoninger" på den !!!!!!!!
Mvh
Niels

Fra : Jens Jessen

Dato : 29-12-02 20:43

Alt andet skal være justeret op inden du begynder på karburatoren. Og når
kompression, tænding, tændrør og ventilindstilling er checket og justeret
kan du begynde på karburatoren - ikke før, og så justerer man altid ved varm
motor!

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Holten

Dato : 29-12-02 22:26

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kompression, tænding, tændrør og ventilindstilling er checket og justeret
> kan du begynde på karburatoren - ikke før, og så justerer man altid ved

2 takt !!!
Det fik jeg vist ikke med ,-))

MVH

Holten