Definitioner
Fra : Oscar

Dato : 29-12-02 17:52

Hvordan defineres følgende ord - evt. henvisning til def.

a) bekendtgørelse
b) cirkulære
c) lov
d) forskrift

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-02 19:27

"Oscar" <baloo@babaloobie.com> wrote in message

> Hvordan defineres følgende ord - evt. henvisning til def.
>
> a) bekendtgørelse
> b) cirkulære
> c) lov
> d) forskrift

a) bekendtgørelse:
generelle regler, fastsat af et ministerium eller en styrelse

b) cirkulære:
rundskrivelse, skrivelse rettet til flere om samme sag, f.eks, fra et
ministerium til samtlige dommere, amtsmænd eller politimestre.

c) lov:
bruges dels i videre forstand om enhver retsregel, dels i snævrere betydning
om de af kongen (dronningen) og Folketinget i forening på den i grl.
foreskrevne måde vedtagne retsnormer.

Taget fra juridisk ordbog.

Lisbeth

Fra : Peter G C

Dato : 29-12-02 22:50

L. Hansen skrev i news:3e0f3c72$0$1745$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

[klip]

> a) bekendtgørelse:
> generelle regler, fastsat af et ministerium eller en styrelse

..... med hjemmel i lov eller anden bekendtgørelse. Har samme retsvirkning
som en lov.

> b) cirkulære:
> rundskrivelse, skrivelse rettet til flere om samme sag, f.eks, fra et
> ministerium til samtlige dommere, amtsmænd eller politimestre.

..... med hjemmel i over/underordnelsesforholdet mellem minister og .....

Der er vist kun få cirkulærer til dommere..... vil jeg tro. Hvis overhovedet
nogen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-02 23:14

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> .... med hjemmel i over/underordnelsesforholdet mellem minister og .....
>
> Der er vist kun få cirkulærer til dommere..... vil jeg tro. Hvis

Der blev bedt om definitioner, hvilket var, hvad jeg skrev, og juridisk
ordbog nævner cirkulærer til dommere.

Fra : Jonas Hansen

Dato : 30-12-02 00:32

"L. Hansen" <ll_akoSNABELAstofanet.dk> wrote:
>, og juridisk
> ordbog nævner cirkulærer til dommere.

Nu har jeg ikke lige juridisk ordbog ved hånden, så har du noget imod at
skrive den fulde ordlyd ved "cirkulærer"?

For ligesom Peter G C gav udtryk er jeg også rimelig overbevist om at
cirkulære "kræver" et over-/underordnelsesforhold hvilket der
(forhåbentligt) ikke kan siges at eksistere mellem dommere og ministerierne.

Mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-02 01:10

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> wrote in message

> [...]
> cirkulære "kræver" et over-/underordnelsesforhold hvilket der
> (forhåbentligt) ikke kan siges at eksistere mellem dommere og

Jeg har netop skrevet den fulde def. af ordet cirkulære direkte af fra
juridisk ordbog. Men du har selvfølgelig ret i, at det lyder mærkeligt, at
der skulle bestå et over-/underordnelsesforhold mellem dommere og
ministerierne. Dette tog jeg dog ikke stilling til, men skrev ordret af fra
juridisk ordbog.

Lisbeth.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-12-02 01:09

On 30/12/02 0:31, in article 3e0f85f3$0$71680$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]

> cirkulære "kræver" et over-/underordnelsesforhold hvilket der
> (forhåbentligt) ikke kan siges at eksistere mellem dommere og ministerierne.

Et cirkulære er en tilkendegivelse fra en myndighed til en anden myndighed,
der er bindende for sidstnævnte.
Cirkulærer kan have hjemmel i lov eller i et over-/underordnelsesforhold. I
det omfang cirkulærer har hjemmel direkte i lov (og er bekendtgjort) er de
på samme niveau som bekendtgørelser (anordninger).
Kilde: Jens Evald: Retskilderne og den juridiske metode.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-12-02 08:45

Scripsit "Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk>

> For ligesom Peter G C gav udtryk er jeg også rimelig overbevist om at
> cirkulære "kræver" et over-/underordnelsesforhold hvilket der
> (forhåbentligt) ikke kan siges at eksistere mellem dommere og ministerierne.

Nu er det jo heller ikke den politisk ansvarlige minister der
personligt står bag de fleste cirkulærer. Ofte vil et cirkulære
orientere om nye regler (som selv foreligger som lov eller
bekendtgørelse) sammen med centraladministrationens fortolkning og
anvisninger på hvordan de rent praktisk skal administreres.

Eksempel. I retsplejeloven er der (som i de fleste andre love)
rammebestemmelser som justitsministeren kan udfylde. Fx (den første
jeg lige stødte på) §28 stk 3: Justistitsministeren kan fastsætte
regler om bekendtgørelse af retslister. Hvis vi forestiller og at
Justitsministeren i medfør af dette bestemmer at alle retslister skal
bekendtgøres på internettet gennem Retsinformation, vil det være
naturligt at udsende

1) en bekendtgørelse hvor der blot står:
Retslisterene bekendtgøres desuden gennem Retsinformation.

2) et cirkulære som forklarer i finere detaljer hvordan de skal bære
sig ad med at levere data i det rette format etc.

Bekendtgørelsen henvender sig til verden i almindelighed. Cirkulæret
stiles til retterne. Og rent formelt kan det meget vel betyde at det
er stilet til dommeren.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Jonas Hansen

Dato : 30-12-02 11:52

Fam. Damgårdsvej 85, Nivå støtter Julemærkesagen

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote:

> [...]
> bekendtgørelse) sammen med centraladministrationens fortolkning og
> anvisninger på hvordan de rent praktisk skal administreres.

Så vidt jeg husker er det mere end anvisniger - cirkulæret er for det meste
bindende (med hjemmel netop (oftest) i over/underordnelsesforholdet) for den
myndighed det rettes imod, ellers hedder det jo Vejledninger. Derfor
studsede jeg lidt over det med dommerne, det er såmen det hele.

Som dit fine eksempel viser (hvis det er sådan det forholder sig) kan jeg da
godt se at i praksis vil der være cirkulære til dommerne, men det ville nok
være mere hensigtsmæssigt hvis Justitsministeren bare skrev i sin
bekendtgørelse hvordan det skulle gøres (som han jo også hade bemyndigelse
til). Så forsvandt behovet for et cirkulære da retterne (dommerne) jo nok
skal finde ud af det (samtidig med en Vejledning eventuelt). Det er vel også
mere hensigtsmæssigt i forhold til borgerne osv. (da, som du selv skriver,
bekendtgørelser typisk offentliggøres modsat cirkulære).

[SNIP EKSEMPEL]

Mvh
Jonas

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-02 12:00

Jonas Hansen skrev i news:3e0f85f3$0$71680$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[klip]

> [...]
> cirkulære "kræver" et over-/underordnelsesforhold hvilket der
> (forhåbentligt) ikke kan siges at eksistere mellem dommere og

Dommerne har jo andre funktioner end blot den dømmende. Så der *kan* eller
der har tidligere kunnet være et O/U-forhold.

Mine kommentarer i denne tråd skal ikke ses som kritik af de øvrige indlæg i
denne tråd - blot tilføjelser.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jonas Hansen

Dato : 30-12-02 12:10

Fam. Damgårdsvej 85, Nivå støtter Julemærkesagen

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Dommerne har jo andre funktioner end blot den dømmende. Så der *kan* eller
> der har tidligere kunnet være et O/U-forhold.

Ja det er jo det... Tænkte ikke lige på i første omgang.

Derudover er jeg da også enig med det meste af det der blev nævnt i denne
tråd, studsede bare lidt over det med dommerne :)

Mvh
Jonas

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-12-02 00:43

On 29/12/02 22:50, in article
adKP9.17394$Hl6.1967952@news010.worldonline.dk, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> .... med hjemmel i lov eller anden bekendtgørelse.

....eller den selvstændige anordningsmyndighed (hvis/hvor denne anerkendes)

/kristian

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 30-12-02 00:02

"L. Hansen" skriver:

> [...]
> bruges dels i videre forstand om enhver retsregel, dels i snævrere betydning
> om de af kongen (dronningen) og Folketinget i forening på den i grl.

Gode definitioner, men jeg vil lige tilføje:

Love vedtaget af Folketinget, underskrives af Dronningen (eller
rigsforstanderen) og gælder alle.

Bekendtgørelser underskrives af ministeren og opererer indenfor de
rammer, lovene udstikker. De har samme retsgyldighed som love, gælder
altså for alle.

Cirkulærer er "love" for embedsmændene, altså retningslinier for,
hvordan love, bekendtgørelser m.m. skal administreres lokalt. Den
almindelige borger kan altså leve i lykkelig uvidenhed om hvad der står
i cirkulærerne, indtil det udmønter sig i en administrationspraksis, der
rammer borgeren.

Jeg ved ikke hvad der menes med forskrifter, men måske:

Vejledninger er "forslag" til, hvordan love, bekendtgørelser m.m. skal
administreres lokalt. Den almindelige borger kan altså også leve i
lykkelig uvidenhed om hvad der står i vejledningerne, indtil det som ved
cirkulærerne udmønter sig i en administrationspraksis, der rammer
borgeren.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Nette

Dato : 30-12-02 09:39

"Leif Chr. Andresen" wrote in message

> [...]
> lykkelig uvidenhed om hvad der står i vejledningerne, indtil det som ved
> cirkulærerne udmønter sig i en administrationspraksis, der rammer

Præcis sådan jeg forklarede det til min eksamen.
Men, hvad med "skuffecirkulærer"??

Nette