Grøntsagskniv
Fra : Peter Nørkjær

Dato : 29-12-02 17:56

Hej
Allerførst god jul, og godt nytår.
Nå nu skal I høre. Jeg er er på jagt efter en bestemt type kniv.

Urtekniv, pillekniv, den må hedde noget i den retning.
Den har et skaft på en 10-cm's penge. Bladet er vel cirka på størrelse med
det yderste led på en finger (I vælger selv hvilken). Selve skæret er helt
lige og spids i enden, overdelen af bladet er konkavt, hvilket gør, at man
holder ret godt på kniven/bladet når man fx. piller kartofler.
Det der er så smart ved denne kniv er det forholdsvis lille blad, der gør,
at man kan pille med spidsen af bladet, men stadig holde om skaftet.

Jeg har en meget gammel udgave liggende herhjemme i en køkkenskuffe, men den
er efterhånden så slidt, at den ikke har noget som helst skær tilbage. Det
ser umiddelbart ud til at være en Rådvad med træskaft.

Jeg har lagt et billede af kniven i dk.binaer: [dk.kultur.mad+drikke]
grøntsagskniv
På kniven på billedet er spidsen vist efter sigende knækket/slidt af.

Jeg har fundet noget der ligner på 1st-gourmet's hjemmeside:
http://www.1st-gourmet.dk/gourmet/gourmet.nsf/GoodsStuffView/39E4CEFAD7762AD
DC12568D50055E532?OpenDocument
Men bladet er lidt for langt (At det også er lidt krumt er underordnet.).

Er der nogen der kender til ovennævnte type kniv, hvor den kan købes, gerne
i en god kvalitet (Evt Jylland eller over nettet)

Med venlig hilsen

Peter

Fra : bredahl

Dato : 29-12-02 19:14

OBH futura hedder en lille "kartoffelpiller", der kan fås ved en
velassorteret isenkræmmer (Kop & Kande)

Bredahl

Fra : Fam. Olsen

Dato : 29-12-02 19:31

Pas på med de knive.De er meget skarpe men de er også meget gode.
Forresten, er der nogen herinde der har en opskrift på en god gammeldags
vaniljeis ?? for så ville jeg blive glad.
Skal bruge den til nytårsaften.
På forhånd tak.
MVH Dorthe,

Fra : NASS