"Klaus Eriksen" <kler@mail.dk> wrote in message
news:3e0ef50f$0$47053$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Min motorsav (en Makita dcs 400) har svært ved at starte, jeg renser
> luftfilter og tændrør hvorefter den starter efter ca. 50 startforsøg.
> Er her nogen der kan.hjælpe med gode råd?
Hej Klaus
Dit problem er meget almindeligt for en sav på den alder. Problemet skyldes
hverken tændrør eller filtre, men derimod en gummipakning der sidder i
benzinpumpen, den bliver nemlig "træt" og stiv med tiden og så pumper den
ikke så godt mere, hvilket giver startbesvær. Nu kender jeg ikke lige din
sav, men det gælder altså om at du skal have lokaliseret pumpen, der enten
kan sidde på siden af krumtaphuset eller i forbindelse med karburatoren.
Spørg hos din motorsavsforhandler, når du køber den nye pakning. Hvis du
ikke er typen der lige har mod på at skille noget der ligner en karburator
ad, så skal du nok også få forhandleren til at gøre det for dig, da der er
lidt fjedre mm. inde i pumpen
En ny pakning koster ca 5 kroner, så det
kan altså saktens betale sig at lave saven.
For at justere savens karburator skal du naturligvis have den startet.
Skruen "speed" er til at indstille tomgangen med. Først stiller du denne så
saven ikke går i stå. Nu stiller du på skruen "H" (High), den bestemmer hvor
meget benzin saven får ved fuld gas. Du kan bedst gøre det ved at give fuld
gas med den ene hånd og justere med den anden. Saven skal justeres så den
netop ikke "firtakter", dvs. at den springer hver anden tænding over,
hvilket du tydeligt kan høre. Drej langsomt mod uret på skruen til saven
firtakter og derefter lidt tilbage igen til den går rent.
Nu er det så tid til at justere på "L" (Low"), der bestemmer hvor meget
benzin saven får idet du gasser op og i tomgang. Denne justering er lidt
mere en fornemmelses sag, men det gælder om at saven skal have en kvik
acceleration når du trykker gasknappen hurtigt i bund, men samtidigt undgå
at saven står og oser når den går i tomgang. For lidt benzin giver en dårlig
acceleration og for meget giver os og sodede tændrør.
Når du er tilfreds med justeringen af "H" og "L", skal du vende tilbage til
"speed", og justere tomgangen sådan at saven lige nøjagtigt ikke kan trække
kæden med rundt i tomgang. Det kan godt virke som en lidt høj indstilling af
tomgangen, men det giver den kvikkeste respons på gassen.
Hmm, jo. Hvis du selv vil skifte pakningen, vil jeg anbefale dig at vaske
saven meget grundigt udvandigt før du går igang, da der er nogle meget små
kanaler og rør i karburator/pumpesystemet, som nemt stoppes til. Og hvis
saven ikke er pinligt ren udvendigt kan du ikke forvente at den også er det
indvendigt når du er færdig
Jeg plejer selv at pille sværd og div. skjolde af saven og vaske den med en
en børste og flaskerenser i opvaskemaskinesæbe med lidt sulfo i (for
afspændingens skyld), det tager fint motorsnask, gammel kædeolie ol.
Mvh.
//zigge