RL wrote:
> Der ydes ikke fornyet garanti ved ombytning/reparation af en varer -
> der ydes kun garanti på en evt. rapartion.
..... siger du så bare uden nogen form for dokumentation. Til din opslysning
har forbrugerklagenævnet og forbrugerombudsmanden den modsatte holdning:
"Juridisk Årbog 1995. Afgørelser fra Forbrugerklagenævnet af almindelig
interesse
Ombytning inden for garantiperioden medfører, at der løber en ny
garantiperiode på den ombyttede vare
En roklub købte en mønttelefon til opsætning i klublokalet. Ved købet gav
sælgeren 1 års garanti. Inden for garantiperioden blev telefonen flere gange
repareret, og trekvart år efter købet blev telefonen ombyttet.
Ca. halvandet år efter købet gik telefonen igen i stykker, og man
rekvirerede en montør. Efter dette besøg modtog klubben en faktura for
reparationen, som man nægtede at betale. Sagen blev herefter indbragt for
Forbrugerklagenævnet.
Sælgeren gjorde gældende, at den fakturerede reparation havde fundet sted
mere end et år efter købet, og at garantien derfor var ophørt.
Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at der ved købet var ydet et års
garanti. I følge markedsføringslovens § 4 må erklæringer om garanti kun
anvendes, såfremt modtageren får en bedre retsstilling, end den han har
efter købeloven. Forbrugerombudsmanden har suppleret bestemmelsen med
retningslinjer for garantiudsagn.
Idet Forbrugerklagenævnet fortolker garantitilsagnet i denne sag i
overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens retningslinjer, fandt nævnet, at
der påløber en ny garantiperiode på samme vilkår, som den oprindelige
garanti, såfremt varen omleveres.
Den ombyttede mønttelefon er derfor omfattet af en etårig garanti regnet fra
ombytningsdatoen. Da reparationen har fundet sted inden for denne periode,
fritog Forbrugerklagenævnet roklubben for det rejste krav. (J.nr.
1994-4051/7-250). JÅB 1995, 171."
/Bo
|