/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hjælp Garantibestemmelser
Fra : Kjeld Jensen


Dato : 29-12-02 13:25

Jeg købte en mobil telefon i Bilka i aug 2001 Nokia 3330
Den gik i stykker i foråret 2002
Og i stedet for at rep den gav de mig en ny telefon
selvom det tog 1 1/2 md.

Da de gav mig en helt ny spurgte jeg om der så var garanti på den.
Ja lød svaret.
Mit spørgsmål er:
Da den er købt i aug 2001 er der jo ikke garanti på den længere
Det var før de 2 år trådte i kraft.
Men det må da være garanti på reparationen i fgl loven.
Jeg fik den jo byttet til en ny for ca 1/2 år siden.
Og nu er den i stykker igen. Pudsigt nok samme fejl
selvom det er en anden telefon ( den fryser/låser)
Hvordan er jeg juridisk stillet her ??
Jeg mener der skal ydes et års garanti på en repatation hvis ikke andet er
oplyst. Og da der er byttet til en ny må der jo så være fornyet garanti på
den. Måske enddog 2 år ?? da de nye bestemmelser er trådt i kraft.
Hvem kender loven ??


--
Med Venlig Hilsen
Jens Jensen




 
 
Thunderbird @ 7100 (29-12-2002)
Kommentar
Fra : Thunderbird @ 7100


Dato : 29-12-02 14:30

On Sun, 29 Dec 2002 13:24:30 +0100, "Kjeld Jensen" <xxx@xxx.dk> wrote:

>Jeg købte en mobil telefon i Bilka i aug 2001 Nokia 3330
>Den gik i stykker i foråret 2002
>Og i stedet for at rep den gav de mig en ny telefon
>selvom det tog 1 1/2 md.
>
>Da de gav mig en helt ny spurgte jeg om der så var garanti på den.
>Ja lød svaret.
>Mit spørgsmål er:
>Da den er købt i aug 2001 er der jo ikke garanti på den længere
>Det var før de 2 år trådte i kraft.
>Men det må da være garanti på reparationen i fgl loven.
>Jeg fik den jo byttet til en ny for ca 1/2 år siden.
>Og nu er den i stykker igen. Pudsigt nok samme fejl
>selvom det er en anden telefon ( den fryser/låser)

Tag en tur forbi din lokale Nokia shop og få den "patched" så skulle det hjælpe på det.

>Hvordan er jeg juridisk stillet her ??
>Jeg mener der skal ydes et års garanti på en repatation hvis ikke andet er
>oplyst. Og da der er byttet til en ny må der jo så være fornyet garanti på
>den. Måske enddog 2 år ?? da de nye bestemmelser er trådt i kraft.
>Hvem kender loven ??

--
Mvh
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

RL (29-12-2002)
Kommentar
Fra : RL


Dato : 29-12-02 16:49


"Kjeld Jensen" <xxx@xxx.dk> skrev i en meddelelse
news:3e0ee975$0$1752$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg købte en mobil telefon i Bilka i aug 2001 Nokia 3330
> Den gik i stykker i foråret 2002
> Og i stedet for at rep den gav de mig en ny telefon
> selvom det tog 1 1/2 md.
>
> Da de gav mig en helt ny spurgte jeg om der så var garanti på den.
> Ja lød svaret.
> Mit spørgsmål er:
> Da den er købt i aug 2001 er der jo ikke garanti på den længere
> Det var før de 2 år trådte i kraft.
> Men det må da være garanti på reparationen i fgl loven.
> Jeg fik den jo byttet til en ny for ca 1/2 år siden.
> Og nu er den i stykker igen. Pudsigt nok samme fejl
> selvom det er en anden telefon ( den fryser/låser)
> Hvordan er jeg juridisk stillet her ??
> Jeg mener der skal ydes et års garanti på en repatation hvis ikke andet er
> oplyst. Og da der er byttet til en ny må der jo så være fornyet garanti på
> den. Måske enddog 2 år ?? da de nye bestemmelser er trådt i kraft.
> Hvem kender loven ??
>
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Jens Jensen
>
>
>
Der ydes ikke fornyet garanti ved ombytning/reparation af en varer - der
ydes kun garanti på en evt. rapartion.




bem (30-12-2002)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 30-12-02 19:49

RL wrote:

> Der ydes ikke fornyet garanti ved ombytning/reparation af en varer -
> der ydes kun garanti på en evt. rapartion.

..... siger du så bare uden nogen form for dokumentation. Til din opslysning
har forbrugerklagenævnet og forbrugerombudsmanden den modsatte holdning:

"Juridisk Årbog 1995. Afgørelser fra Forbrugerklagenævnet af almindelig
interesse

Ombytning inden for garantiperioden medfører, at der løber en ny
garantiperiode på den ombyttede vare

En roklub købte en mønttelefon til opsætning i klublokalet. Ved købet gav
sælgeren 1 års garanti. Inden for garantiperioden blev telefonen flere gange
repareret, og trekvart år efter købet blev telefonen ombyttet.

Ca. halvandet år efter købet gik telefonen igen i stykker, og man
rekvirerede en montør. Efter dette besøg modtog klubben en faktura for
reparationen, som man nægtede at betale. Sagen blev herefter indbragt for
Forbrugerklagenævnet.

Sælgeren gjorde gældende, at den fakturerede reparation havde fundet sted
mere end et år efter købet, og at garantien derfor var ophørt.

Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at der ved købet var ydet et års
garanti. I følge markedsføringslovens § 4 må erklæringer om garanti kun
anvendes, såfremt modtageren får en bedre retsstilling, end den han har
efter købeloven. Forbrugerombudsmanden har suppleret bestemmelsen med
retningslinjer for garantiudsagn.

Idet Forbrugerklagenævnet fortolker garantitilsagnet i denne sag i
overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens retningslinjer, fandt nævnet, at
der påløber en ny garantiperiode på samme vilkår, som den oprindelige
garanti, såfremt varen omleveres.

Den ombyttede mønttelefon er derfor omfattet af en etårig garanti regnet fra
ombytningsdatoen. Da reparationen har fundet sted inden for denne periode,
fritog Forbrugerklagenævnet roklubben for det rejste krav. (J.nr.
1994-4051/7-250). JÅB 1995, 171."


/Bo




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408602
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste