iMac og ny HD
Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 07-03-01 12:50

Som de fleste andre i den her gruppe, er jeg rimelig spændt på MacOS X
og hvad den kan af lækre ting, så d. 24. marts er det min plan at køre
forbi Officeline og se, om de skulle have en enkelt kopi tilbage til min
elskede iMac derhjemme. For tiden er det mestendels en lege-mac, så jeg
kan tillade mig at eksperimentere lidt og måske miste noget
funktionalitet for en stund.

Problemet er blot, at når jeg kigge på Requirements står der blandt
andet "at least 1.5 GB of available space on your hard drive" hvilket er
lidt mere end de 44MByte jeg har ledigt efter min sidste oprydning.

Min plan er derfor at udskifte min harddisk med en med nogle flere
GBytes (passer meget godt med den måde, jeg holder orden på derhjemme:
Når vi ikke længere kan bevæge os rundt i lejligheden for skrammel,
køber vi en ny & større:)

Jeg har fundet ud af, at jeg fysisk faktisk kan komme til harddisken
(selvom det ikke var let: Det er en ældre 333MHz iMac (rev C el D?), og
jeg har ikke været i stand til at finde andre samleanvisninger, end til
hvordan man når ram-klodserne, så at hitte harddisken og lure systemet
af skruer og fjedre og små tapper, der fanger andre små tapper var en...
udfordring - nu er jeg glad for min intensive lego-baggrund som knægt!)

Emnet iMacs og harddiske har været op og vende et par gange her i
gruppen, men der jeg har stadig et par spørgsmål:

- Kompatibilitet. Så vidt jeg kan lure kan fx Ultra ATA 100
harddiske sættes på langsommere busser. Er det sandt, eller
gælder det kun en gang i mellem? Og kan jeg regne med, at
tilslutningen er den samme (40 pins og 4 dimser til strøm)?

- Hvad med den rent fysiske udformning? Jeg kan godt finde ud
af at måle dimensionerne på kassen, men hvad med andre
detaljer? Sidder tilslutningerne de samme steder (det er
ikke meget, man kan hive i kablerne i bugen på sådan en iMac),
og skruehuller til fastmontering?

- Hvilke diske kan man finde drivere til? Apples egen Diskværktøj
kan vist klare nogen diske men hvilke? Eller skal man overveje
alternativer til Diskværktøj?

- Jeg kan forstå, at man skal holde varmeudviklingen fra
harddisken for øje. I min iMac er der dog en blæser, så er det
stadig relevant? Og hvad med strømforbruget? Jeg har ikke
lyst til at min iMac brænder en sikring, hver gang jeg prøver
at tænde den. Hvor mange watt er der til rådighed til
harddisk?

- Hvad er gode harddisk mærker (IBM? De har nogle ORDENTLIGE
motherf**kere!) Hvad skal man holde sig fra?

- Hvad er der ellers generelt af pitfalls, som folk ikke tænker
på, men bagefter kommer snigende og bider dem bagi?

Selve installationen af harddisken er én ting, men jeg vil også gerne
have flyttet mit gamle skrammel til den nye. Jeg har ikke lige en
USB-CD brænder eller lignende ved hånden, så jeg har tænkt på andre
løsninger, der ikke indebærer, at jeg skal lave en backup af min
harddisk. Der er ikke rigtig plads til at sætte to harddiske ind
iMac'ens kabinet, så det jeg har overvejet er, at bruge min mac på
arbejdet (450MHz B/W G3) og installere den ene eller begge drev i den.
Problemet er blot, at der kun er en ATA-bus i den, hvorpå CD-rom drevet
sidder. Er det problemfrit blot at flå CD-rom drevet fra og sætte den
ene harddisk i (evt begge som master/slave)?

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk

Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 07-03-01 13:08

Hej Michael

Jeg har haft de samme overvejelser som dig i forbindelse med OSX og
harddisk plads i min iMac. Så vidt jeg kan forstå af de diskussioner der
har været her på linien er den nye harddisk blot fremtidssikret jo højere
ATA-tal den har, så selvom din bus ikke er tilsvarende hurtig er det ikke
et problem. Jeg har mere eller mindre bestemt mig for en IBM (se
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374588003) da den
både er rigelig stor og billig. Varmeudvklingen skulle ikke være et
problem, selvom den kører 7.200 rpm, da friktionen i lejerne skulle være
reduceret med keramiske lejer. Så vidt jeg er orienteret har alle IDE-diske
samme type tilslutning, så det skulle heller ikke være et problem. Denne
type harddisk hedder 3,5 ", hvilket står for den fysiske størrelse og den
skulle iMac'erne også have (jeg har dog ikke målt efter). M.h.t. drivere
skulle iMac'en allerede have de nødvendige drivere.

Som du nok kan høre føler jeg også at jeg er på lidt dybt vand, men så vidt
jeg kan se kan der ikke ske andet end at jeg må installere den gamle
harddisk igen og levere den nye tilbage. M.v.t. filoverførsel fra den gamle
harddisk får jeg en ven til at låne mig sin bærbare med netkort og rigelig
harddiskplads og så overfører jeg det vigtigste.

M.v.h.

Jesper

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 07-03-01 14:49

In article <3AA624AA.3F420129@c.dk>, Jesper Hauge Jensen <iM@c.dk>
wrote:

> [...]
> harddisk får jeg en ven til at låne mig sin bærbare med netkort og rigelig
> harddiskplads og så overfører jeg det vigtigste.

Tak for responsen!

Jeg tror umiddelbart også en IBM harddisk er sagen (jeg er godt nok
forelsket lidt i 75GByte versionen - en størrelsesorden mere plads,
mmm... - men 45GByte burde være rigeligt - indtil videre...).

Hvilken type iMac har du? Hvis det er en af de ældre, som min er,
kræver det den udvidede ledvogtereksamen at komme til harddisken. På
det punkt kan jeg hjælpe dig, da jeg tror jeg har luret tricket (ok, det
tog mig også det meste af en formiddag) - jeg har haft disken ude og sat
den tilbage igen uden at ødelægge noget!

Desuden pegede en kollega på et stik, da jeg havde åbnet min B/W på
arbejde, og erklærede, at det var en ekstra ATA bus, så jeg tror min
løsning er at skaffe en ekstra ledning og sætte begge diske i og kopiere
direkte (forresten, gad vide om der var nok strømkabler?)

Held & lykke med projektet!

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk

Fra : Jesper H. Jensen

Dato : 07-03-01 18:15

Hej Michael

Jeg har en rev. A og har også hørt at der er en nemmere måde at frigøre
harddisken på, men har ikke fundet vejledninger. Det med at sætte begge diske
til på samme tid lyder smart, hvis ellers det er fysisk muligt. Jeg vil gerne
høre nærmere ang. din løsning og det er der sikkert også andre der vil. Med de
priser der er på store harddiske for tiden behøver man ikke betænke sig længe
før man opgraderer.

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 08-03-01 11:01

In article <3AA66C8F.1BFF8551@c.dk>, "Jesper H. Jensen" <iM@c.dk>
wrote:

> [...]
> der sikkert også andre der vil. Med de priser der er på store
> harddiske for tiden behøver man ikke betænke sig længe før man

Det må vente til mindst weekenden. Den IBM 45GByte disk, som jeg
endelig har besluttet mig for, er rimelig populær og ikke så let at
opdrive i de lokale computerbixe. Men jeg har fået at vide, at de nok
får en ny sending hos den lokale Multimedia World på fredag.

Men hvis du/I er interesserede, kan jeg da godt føre en lille logbog
over indgrebet - evt med nogle billeder. Jeg kan selvfølgelig ikke
sige, om hvad jeg gør, også kan gøres på rev A...

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk

Fra : Jesper H. Jensen

Dato : 08-03-01 17:48

Hej Michael

Det ville være flot med en sådan logbog. Det lyder umiddelbart somom det
er lige besværligt på din som på min, så mon ikke der er flest ligheder.
Held og lykke med projektet.

Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 07-03-01 13:49

Hej Michael

Se iøvrigt her http://www.theimac.com/drive_steps.html og her på samme site
http://www.theimac.com/tech.shtml.

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 07-03-01 15:16

In article <3AA62E22.63190E0C@c.dk>, Jesper Hauge Jensen <iM@c.dk>
wrote:

> Se iøvrigt her http://www.theimac.com/drive_steps.html og her på samme site
> http://www.theimac.com/tech.shtml.

Ouch - en ordentlig omgang! Jeg kunne dog godt få harddisken fri, uden
at fjerne bundkortet. Både CD-drevet og harddisken sidder på nogle
snedige slæder, der kan friggøres ved et par velrettede tryk & skub og
hives ud fra under bundkortet. Men der kan jo være forskelle på den
iMac, han har illustreret, og min.

Men ellers tak for linket - sitet ser ret nyttigt ud!

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 07-03-01 13:33

erik@itu.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>sidder. Er det problemfrit blot at flå CD-rom drevet fra og sætte den
>ene harddisk i (evt begge som master/slave)?

Du kan sagtens frakoble cd-rom'en og køre med to diske. Jeg gjorde
forsøget, da jeg havde vrøvl med en iMacs hd & det virkede fint.

Ben

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 07-03-01 15:23

In article <fc.0073fb6b02f42a263b9aca002c8c4d40.2f42a74@net.dialog.dk>,
"Ben Knudsen /NNFBEN" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Du kan sagtens frakoble cd-rom'en og køre med to diske. Jeg gjorde
> forsøget, da jeg havde vrøvl med en iMacs hd & det virkede fint.

Interessant! Så vidt jeg kunne se, er der to problemer: For det første
kan man ikke komme afsted med at fastspænde harddisken på cd-drevets
plads - og er der overhovedet plads? cd-drevet er jo ret tyndt. For
det andet er der vist ingen ledige strømstik. Hvordan gjorde du? Og på
hvilken iMac?

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-01 15:55

Michael Florentin Nielsen <erik@itu.dk> wrote:

> (selvom det ikke var let: Det er en ældre 333MHz iMac (rev C el D?)

233 = A & B
266 = C
333 = D

> [...]
> gælder det kun en gang i mellem? Og kan jeg regne med, at
> tilslutningen er den samme (40 pins og 4 dimser til strøm)?

ja, ja, ja...

> [...]
> detaljer? Sidder tilslutningerne de samme steder (det er
> ikke meget, man kan hive i kablerne i bugen på sådan en iMac),

ja, ja, ja, ja....

> - Hvilke diske kan man finde drivere til? Apples egen Diskværktøj
> kan vist klare nogen diske men hvilke? Eller skal man overveje
> alternativer til Diskværktøj?

Apples kan klare _alle_ ATA diske. Hold dig til diskværktøj, især i og
med du påtænker at køre Mac OS X

> [...]
> harddisk?
>
> - Hvad er gode harddisk mærker (IBM? De har nogle ORDENTLIGE
> motherf**kere!) Hvad skal man holde sig fra?

Køb Maxtor eller IBM, jeg ville dog "nøjes" med 5400rp/m alle nye diske
med 10-15GB per platte skulle være i stand udnytte iMac'ens 16-17MB/sek
ATA bus.

> [...]
> kun er en ATA-bus i den, hvorpå CD-rom drevet sidder. Er det problemfrit
> blot at flå CD-rom drevet fra og sætte den ene harddisk i (evt begge som

Nej det skulle være ligetil, og dermed det nemmeste. Du kan sikkert også
lave samme trick med din imac og undlade at kukke kabinettet til du har
kopieret disken.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 07-03-01 16:20

In article <1epwo45.q2upysvgpb19N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Apples kan klare _alle_ ATA diske. Hold dig til diskværktøj, især i og
> med du påtænker at køre Mac OS X

Der stod dog et eller andet sted i hjælpesystemet, at man skulle bruge
fabrikantens drivere - men der står så meget crap i hjælpesystemet...
Var det ikke på et tidspunkt nødvendigt at lave et ResEdit hack på
Diskværktøj, for at få den til at røre ved ikke-Apple diske?

> Køb Maxtor eller IBM, jeg ville dog "nøjes" med 5400rp/m alle nye diske
> med 10-15GB per platte skulle være i stand udnytte iMac'ens 16-17MB/sek
> ATA bus.

Tja, men "alle" af de store diske er 7200rpm. Desuden er der ikke den
store forskel i prisen.

> Nej det skulle være ligetil, og dermed det nemmeste. Du kan sikkert også
> lave samme trick med din imac og undlade at kukke kabinettet til du har
> kopieret disken.

Nu er jeg selvfølgelig ikke typen, der nogensinde kunne finde på at
kukke sit kabinet:) Men problemet med iMac'en er, at man ikke rigtig
kan få kablerne til at nå, hvis man ikke lukker kabinettet.

Tak for svarret...

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk

Fra : Søren Straszek

Dato : 07-03-01 20:38

Jeg overvejer også ny hd i min imac 400 DV SE (den uden blæser). Jeg vil
helst have en 7200 rpm disk - men jeg har også hørt nævnt noget om
problemer med for stor varme udviklingen.

Er der nogle af jer der har konkrete erfaringer med at proppe en 7200
disk i en imac uden blæser? Jeg har ledt nettet tyndt uden rigtigt at
kunne finde noget - så links er velkomne

Søren

Fra : Jesper

Dato : 07-03-01 21:18

Søren Straszek <straszek@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> disk i en imac uden blæser? Jeg har ledt nettet tyndt uden rigtigt at
> kunne finde noget - så links er velkomne

Du kan evt. tage et kik på www.xlr8yourmac.com - der vil du helt sikkert
kunne finde brugbar information.

I øvrigt er jeg ret sikker på at du sagtens kan montere en 7200 rpm disk
i din iMac - jeg har i hvert fald aldrig læst om folk der har haft
problemer med varmeudvikling der.

Jeg kan varmt anbefale IBM's diske, især 75GXP-serien.

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-01 21:13

Michael Florentin Nielsen <erik@itu.dk> wrote:

> Var det ikke på et tidspunkt nødvendigt at lave et ResEdit hack på
> Diskværktøj, for at få den til at røre ved ikke-Apple diske?

Det var i SCSI diskenes dage...

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-01 10:53

Michael Florentin Nielsen <erik@itu.dk> wrote:

> Tja, men "alle" af de store diske er 7200rpm. Desuden er der ikke den
> store forskel i prisen.

IBM 40GV kører med 5400 rpm. Findes i ComputerStores katalog med
20,5 GB og 41.1 GB til hhv. kr. 1.249,- og 2.249,- incl. moms. Men du
har ret i, at diske med 7200 rpm koster stort set det samme. Du kan
endda få en 45 GB til kr. 2.249,-. Sjovt nok omtaler kataloget diskene
på 7200 rpm som de prisbillige, mens dem på 5400 rpm er de hurtige, da
de har 2 MB cache. Til sammenligning er der Quantum diske på 5400 rpm i
kataloget i størrelser op til 30 GB. De har kun en cache på 512 MB.
Spørgsmålet er så, om det er omdrejningstallet eller cache, der er
vigtigst for hastigheden.
PS: Hvad i alverden fylder I egentligt på jeres diske? Min er på
4 GB, og det synes jeg er rigeligt. Jeg har kun 1,2 GB Mac ting, og så
kan jeg bruge 0,5 til 1 GB til VPC, som jeg godt nok ikke har fået taget
mig sammen til at installere igen. Jeg ved ikke, hvor godt version 2.1.x
kører med Mac OS 9.1.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 08-03-01 14:04

In article <1epy0ed.1smucpv1mzkvw6N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> kataloget i størrelser op til 30 GB. De har kun en cache på 512 MB.
> Spørgsmålet er så, om det er omdrejningstallet eller cache, der er

Tja, men en 45GByte IBM DeskStar 75GXP (7200rpm og 2MByte cache) kan fås
til 1483kr (ifølge edbpriser) og 75GByte versionen til 2888kr - så vidt
jeg kan se, kan det ikke gøres meget bedre.

Mht til hastighed vil jeg nok indrømme at både 7200rpm og 2MByte cache
kontra 5400rpm og .5MByte er at skyde godt over målet. Med den
langsomme bus, der sidder i iMac'en tror jeg de potentielle
hastighedsforøgelser drukner i forhold til blot at få presset data'ene
ned til CPU'en. Men hvad pokker - specs forfører!

> PS: Hvad i alverden fylder I egentligt på jeres diske?

Det vil du slet ikke vide ;)

> [...]
> kan jeg bruge 0,5 til 1 GB til VPC, som jeg godt nok ikke har fået taget
> mig sammen til at installere igen. Jeg ved ikke, hvor godt version 2.1.x

Jeg har tænkt mig at lave en ordentlig røvfuld partitioner så jeg kan
eksperimentere lidt med fx Linux. Desuden er der forskellige fordele og
ulemper ved hvilket filsystem, man vælger til MacOS X, så det kunne være
interessant også at eksperimentere med det. Alt i alt, et par
operativsystemer - så ryger den første håndfuld GBytes. Derudover det
løse: Lidt spil og Office og sådan noget. Det løber (overraskende)
hurtigt op.

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk

Fra : Jesper

Dato : 08-03-01 15:57

> [...]

> hastighedsforøgelser drukner i forhold til blot at få presset data'ene
> ned til CPU'en. Men hvad pokker - specs forfører!

Med de priser kan intet mindre gøre det
I øvrigt vil du jo altid kunne flytte harddisken over i en nyere mac -
eller i en firewirebox - på en senere tidspunkt.

> Det vil du slet ikke vide ;)

Nej!? (hvad?)

> [...]
> operativsystemer - så ryger den første håndfuld GBytes. Derudover det
> løse: Lidt spil og Office og sådan noget. Det løber (overraskende)

DV video...

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 08-03-01 14:47

> [...]
> kataloget i størrelser op til 30 GB. De har kun en cache på 512 MB.
> Spørgsmålet er så, om det er omdrejningstallet eller cache, der er

512MB cache? Det var godt nok meget

Mark

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-01 23:25

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> 512MB cache? Det var godt nok meget

Nå ja for pokker. Det var de nuller igen
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-01 16:42

> Spørgsmålet er så, om det er omdrejningstallet eller cache, der er
> vigtigst for hastigheden.

Det er det ikke det nødvendigvis, GB per platte og som du selv nævner
cahcestørrelse har også betydning. Ofte vil en 5400rpm disk med 15GB per
platte være hurtigere end en 7200rpm disk med 10GB per platte.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-03-01 20:34

> [...]
> kan jeg bruge 0,5 til 1 GB til VPC, som jeg godt nok ikke har fået taget
> mig sammen til at installere igen. Jeg ved ikke, hvor godt version 2.1.x

Du skal vist have version 3.x for at køre med OS 9.x

--
René

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-01 00:19

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Du skal vist have version 3.x for at køre med OS 9.x

Nej, 2.1.3 virker under 9.0, men jeg ved ikke med Mac OS 9.1.
Det er nok det samme. Nu er vi efterhånden ved VPC 4, og hver ny version
roses jo på bekostning af den foregående. Så sådan set ville jeg gerne
have VPC 4, men på den anden side synes jeg ikke rigtigt, jeg har brug
for det. Det var mest til konen, og hun har fået en bærbar IBM. Jeg får
en sjælden gang et windows-dokument med e-mail. Så er det jo rart med
VPC, men det havde måske været smartere at benytte sig af Merlins tilbud
om en billig MS Office-pakke. Men det er uheldigvis for sent nu. Så kom
jeg desværre ikke til at støtte MS denne gang
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-01 10:53

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> 233 = A & B
> 266 = C
> 333 = D

Hvor officielt er det egentligt? 233 modellerne hed hhv. A og B
i modelnummeret, men jeg mener ikke, de senere modeller har det bogstav,
du nævner, i serienummeret. Ville det ikke være mere korrekt at bruge
processorhastigheden til at skelne mellem modellerne? Jeg ved godt, at
det giver forvirring for de senere modeller. Der har også været forslag
fremme bl.a. i TidBITS om, at Apple begynder at bruge nogle mere logiske
navne, så man lettere kan skelne modellerne. PowerBook G3 er et andet
eksempel, hvor mange modeller hedder det samme.

> [...]
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen
>
> Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Kuk mig her og kuk mig der! Har du fået pip? I så fald er jeg
sikker på, at du vil kunne finde en stærekasse i Søndermarken at flytte
ind i
Eller du har måske trænet så meget på din cykel, at du er
flyvende? Har du stadig en cykel, eller er den blevet stjålet? Det er jo
sket nogle gange. Det er for øvrigt helt pinligt, men vi har lige fået
stjålet en cykel for første gang: Min kones city-bike. Hun har nu fået
en Kildemoes med alu-stel som erstatning, så sig ikke at vi er
gammeldags her i familien. Hov, nu glemte jeg vist, at det ikke er
<dk.sport.cykling>.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-01 17:22

> [...]
> du nævner, i serienummeret. Ville det ikke være mere korrekt at bruge
> processorhastigheden til at skelne mellem modellerne

Til internt brug er det vsit ganske officielt.

> [...]
> mere logiske navne, så man lettere kan skelne modellerne. PowerBook G3 er
> et andet eksempel, hvor mange modeller hedder det samme.

Tja, jeg tror at Apple bevidst har valgt den nuværende model for at
udnytte de varemærker de ahr brugt mange år på at opbygge.

ohhj, jeg har rigtig mange typos i øjeblikket ,idet jeg ofte skriver
mens jeg ligger og stener på sofa'en....

> Kuk mig her og kuk mig der! Har du fået pip? I så fald er jeg
> sikker på, at du vil kunne finde en stærekasse i Søndermarken at flytte
> ind i

Mon der er plads til mine møbler?

> [...]
> en Kildemoes med alu-stel som erstatning, så sig ikke at vi er
> gammeldags her i familien. Hov, nu glemte jeg vist, at det ikke er

Jeg har stadig ikke fået reparet den efter jeg blev kørt ned i
efteråret, siden da er det slet ikke blevet til cykleri Men når
foråret kommer....