Årets leverpostej 2002
Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-12-02 00:00

Denne opskrift har før været offentliggjort dels i
Lolland-Falsters Folketidende og dels her:

Årets bedste leverpostej. Roskilde dyrskue 2002.

800 gr svinelever hakkes 1 gang gennem kødhakkeren sammen
med

500 gr spæk

500 gr kartofler kogte og melede

2 løg

1 gl. ansjoser (nettovægt 220 gr.)

Og tilsættes

2 æg

4 tsk. Salt og

2 tsk. peber. Alt røres sammen og fyldes i folieforme (eller
indfaste skåle). Bages ved 170 grader ca. 1 time - frosne 1½
time.

(Gammel familieopskrift fra Mette Madsen, Roskilde)

Der der har min interesse er om der er nogen der kan
omskrive opskriften til en foodprocessor? Især cirka hvor
lang tid og hastighed.

Braun CombiMax 600

Med venlig hilsen

Jørgen Hess

Fra : Villy Erichsen

Dato : 29-12-02 11:21

"Jørgen Hess" wrote:

> Der der har min interesse er om der er nogen der kan
> omskrive opskriften til en foodprocessor? Især cirka hvor
> lang tid og hastighed.
>
> Braun CombiMax 600

Brug kun den halve portion - smid det hele i skålen og kør indtil du har
en passende konsistens.
Det med at tage tid dur ikke - brug øjnene og en ske til at prøve med.
Men det tager ikke lang tid - ca. 1 minut.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-12-02 11:36

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse

> Der der har min interesse er om der er nogen der kan
> omskrive opskriften til en foodprocessor? Især cirka hvor
> lang tid og hastighed.
>
> Braun CombiMax 600

Iflg. opskriftsbogen til min Braun Multipractic skal kød skæres i små tern
og hakkes ved højeste hastighed i 30 sek.
Måske er det for lidt til spækket, men så giv det lidt længere.
Du er næsten nødt til at prøve dig frem: hvor grov ønsker du postejen?
Hvis du bruger momentindstillingen, bliver det ikke så "mast", men mere i
småstykker (det er jo den, man bruger til nødder og mandler).
Del spæk og lever op i portioner på 250 - 375 gram

Jeg kunne forestille mig følgende:
Start med lidt af spækket (skåret i tern) - tilsæt lever i tern - og hak det
til den konsistens, du ønsker. Hak det i portioner, som du hælder over i en
større skål.
Lad lidt levermasse blive i hakkeren, tilsæt groft ituskårne løg - hæld dem
i skålen. Igen afhænger tiden af, om du kan lide små stykker løg i postejen
eller vil have dem helt blendet til mos.
Tilsæt resten af ingredienserne i skålen, rør det sammen, hæld det i forme.
Hvis du ikke skal bruge det hele på én gang: hæld passende portioner i
plasticposer eller alu-forme til fryseren.

Din opskrift giver RET meget leverpostej:
Hvis du vil lave det hele i hakkeren, må du dividere portionen med ca. 4.
Igen: start med at hakke spæk og lever, tilsæt løg - alt sammen ved højeste
hastighed.
Rør resten i ved lav hastighed, til det er blandet godt sammen (nu skal der
kun røres, ikke hakkes).

Hilsen Inger

Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-12-02 16:54

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
sammen ved højeste
> hastighed.
> Rør resten i ved lav hastighed, til det er blandet godt

Ja - Opskriften passer sikkert til en landhusholdning

Men ellers tak til Inger og Villy

mvh
Jørgen

Fra : Niklas

Dato : 31-12-02 02:12

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse news:3e0e2d22$0$35896$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> Der der har min interesse er om der er nogen der kan
> omskrive opskriften til en foodprocessor? Især cirka hvor

Lad mig starte med at sige at jeg synes at det ville være synd og skam at mishandle en leverpostej ved at tilberede den i food
processor.
Den vil miste al mulighed for at blive grovhakket som klæder en postej bedst.

dernæst vil jeg sige at jeg ikke forstår at den opskrift har vundet konkurrencen.
Måske var der ganske få deltagere.

Der er en tråd fra 17. 12. 2002. som har overskriften leverpostej.
Der vil jeg mene der er et bedre udkast.

Med venlig hilsen
Niklas

Fra : Jørgen Hess

Dato : 31-12-02 10:25

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er en tråd fra 17. 12. 2002. som har overskriften
leverpostej.
> Der vil jeg mene der er et bedre udkast.

Det skulle både være almuen og adelen (lægmand og fagfolk)
der afprøver opskrifterne ved dyrskuet. Men begrundelsen for
at denne leverpostej vandt skulle være, at "man" li'som var
blevet træt af moderne tilsmagninger (altså en slags
kontrarevolution). Mon det kan relateres til
Statsministerens udfald mod smagsdommere?
Og ja, jeg har gemt diverse andre leverpostejopskrifter.
Med hensyn til foodprocessoren (som er noget nyt for mig) så
vil jeg prøve det for at finde ud af om det er en måde at
fortsætte på.
Med venlig hilsen
Jørgen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-12-02 11:59

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse
..
> Med hensyn til foodprocessoren (som er noget nyt for mig) så
> vil jeg prøve det for at finde ud af om det er en måde at
> fortsætte på.

Hvis du har en mulighed for at hakke levermassen med en kødhakker eller kan
affinde dig med at købe den færdig, vil jeg anbefale dig at gøre det. Jeg
brugte min foodprocessor til at hakke kød én gang.
I øvrigt det samme mht at ælte dej.
Men jeg har slidt den op ved at bruge den til at rive og hakke og snitte alt
muligt andet, og jeg går snarest ud og køber en ny.

Hilsen Inger

Fra : Villy Erichsen

Dato : 31-12-02 14:13

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> affinde dig med at købe den færdig, vil jeg anbefale dig at gøre det. Jeg
> brugte min foodprocessor til at hakke kød én gang.

Den er ikke god til at hakke kød - giver en mærkelig konsistens - men netop
lever og spæk er den formidabel til.
Jeg laver den lækreste grovhakkede leverpostej - det er bare med at
stoppe i
tide.

> I øvrigt det samme mht at ælte dej.

Der fulgte en opskrift på franskbrød med foodprocessoren - den er helt
vild god
- brødet bliver let og luftigt og skorpen dejligt sprød. Brødet bliver dobbelt
så høj som formen. Hvis jeg bruger den samme opskrift uden
foodprocessoren -
bliver det det sædvanlige lidt tunge brød.