ClassNotFound i Internet Explorer
Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 28-12-02 23:17

Hej der!
Jeg har lavet en chat applet som virker fint i Netscape (Mozilla) men
giver mig en ClassNotFoundException i Internet Explorer (IE).

Her er outputtet fra IE java konsol:
Error loading class: chat
java.lang.NoClassDefFoundError
java.lang.ClassNotFoundException: chat
at com/ms/vm/loader/URLClassLoader.loadClass
at com/ms/vm/loader/URLClassLoader.loadClass
at com/ms/applet/AppletPanel.processSentEvent
at com/ms/applet/AppletPanel.processSentEvent
at com/ms/applet/AppletPanel.run
at java/lang/Thread.run

Er der nogen der har en ide om hvorfor dette skulle være tilfældet?

Mvh. Martin Skou

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 29-12-02 11:25

On Sat, 28 Dec 2002 23:16:48 +0100, Martin Skou Andersen
<skou@fys.ku.dk> wrote:

> [...]
> at com/ms/applet/AppletPanel.run
> at java/lang/Thread.run
>
>Er der nogen der har en ide om hvorfor dette skulle være tilfældet?

Hej,

Netscape og IE bruger, så vidt jeg ved, som udgangspunkt ikke samme
Java VM. Derfor kan man ikke umiddelbart regne med at de samme klasser
er til rådighed.

Ellers ved jeg ikke desværre intet om chat klassen... Men måske skulle
du lige undersøge om den findes under IE.

mvh
Karl Peder

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 29-12-02 14:07

> Ellers ved jeg ikke desværre intet om chat klassen... Men måske skulle
> du lige undersøge om den findes under IE.

Det skal han jo nok ikke regne med, eftersom det nok er hans egen klasse du.
God morgen, hehe =)

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-12-02 15:12

Trygleren [9000] wrote:

> Det skal han jo nok ikke regne med, eftersom det nok er hans egen klasse du.
> God morgen, hehe =)

Ja det er min egen klasse...

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 30-12-02 00:16

On Sun, 29 Dec 2002 14:06:36 +0100, "Trygleren [9000]"
<TryglerenSLETDETHER@hesteskelet.dk> wrote:

>Det skal han jo nok ikke regne med, eftersom det nok er hans egen klasse du.
>God morgen, hehe =)

Ja, ok da... Jeg havde lige set det som en "standard" klasse der
blev brugt. Man kan ikke være lige vågen hver gang.

mvh
Karl Peder

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-12-02 15:15

Karl Peder Olesen wrote:
> [...]
>
> Netscape og IE bruger, så vidt jeg ved, som udgangspunkt ikke samme
> Java VM. Derfor kan man ikke umiddelbart regne med at de samme klasser

Hvor finder jeg ud af om der er forskel? Hvilke klasser browserne har
til rådighed?

Mvh. Martin Skou

Fra : Frank Nielsen

Dato : 29-12-02 16:07

Martin Skou Andersen wrote:

> Hvor finder jeg ud af om der er forskel? Hvilke klasser browserne har
> til rådighed?
>
> Mvh. Martin Skou

Hvis ellers jeg husker rigtig, skal en applet være lavet med klasser fra
version 1.2 eller tidligere for at du med sikkerhed ved at det virker.
Der er dog et godt stykke tid siden jeg sidste arbejdede/fjollede med
applets og det har måske ændret sig?!

Cheers, Frank

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-12-02 15:21

Martin Skou Andersen wrote:
> [...]
> at com/ms/vm/loader/URLClassLoader.loadClass
> at com/ms/applet/AppletPanel.processSentEvent
> at com/ms/applet/AppletPanel.processSentEvent

Det kunne måske være værd at nævne at jeg importerer følgende klasser:
java.applet.Applet, java.awt.*, java.awt.event.*, javax.swing.*,
java.util.*, java.net.* og java.io.*.

Fra : Brian Matzon

Dato : 29-12-02 15:35

Martin Skou Andersen wrote:

> Det kunne måske være værd at nævne at jeg importerer følgende klasser:
> java.applet.Applet, java.awt.*, java.awt.event.*, javax.swing.*,
> java.util.*, java.net.* og java.io.*.
Swing er ikke supported

/Brian Matzon

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-12-02 17:31

Brian Matzon wrote:
> Martin Skou Andersen wrote:
>
> Swing er ikke supported
>
> /Brian Matzon

Nu prøvede jeg så at fjerne swing komponenterne og erstatte dem med awt
komponenter. Uden held! Får stadig samme undtagelse.

/Martin Skou

Fra : Frank Nielsen

Dato : 29-12-02 18:28

Martin Skou Andersen wrote:

> Nu prøvede jeg så at fjerne swing komponenterne og erstatte dem med awt
> komponenter. Uden held! Får stadig samme undtagelse.
>
> /Martin Skou

Problemet kan stadig eksistere hvis du kompilere med en nye VM. Prøv
eventuelt at ale en tom applet hvor du ikke laver nogen import af andre
klasser. Så finder du ud af om det er din klasse der er problemet eller
om det er dine imports.

Cheers, Frank

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-12-02 18:41

> [...]
> eventuelt at ale en tom applet hvor du ikke laver nogen import af andre
> klasser. Så finder du ud af om det er din klasse der er problemet eller

Hvis jeg laver en tom applet får jeg samme fejl!

Hvordan kompiler jeg så mine appletter så de kan ses i Internet Explorer?

Skal jeg give min kompiler nogle argumenter?

/Martin Skou

Fra : Frank Nielsen

Dato : 29-12-02 19:01

Martin Skou Andersen wrote:

> Hvis jeg laver en tom applet får jeg samme fejl!
>
> Hvordan kompiler jeg så mine appletter så de kan ses i Internet Explorer?
>
> Skal jeg give min kompiler nogle argumenter?
>
> /Martin Skou

Kan du ikke liste dit HTML kode hvor du "enabler" appleten og eventuelt
din applet kode. Har du ikke en "appletviewer.exe" et eller andet ikke
hvor du har installeret din JDK/SDK <- hvilken een køre du?????

Cheers, Frank

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 29-12-02 19:19

Frank Nielsen wrote:

> [...]
> din applet kode. Har du ikke en "appletviewer.exe" et eller andet ikke
> hvor du har installeret din JDK/SDK <- hvilken een køre du?????

Nej jeg har ikke en appletviewer... Jeg bruger bare Netscape til at se
dem med. Måske skulle jeg nævne at jeg bruger Linux.

Jeg har: Java(TM) 2 SDK, Standard Edition Version 1.4.0

Jeg har testet mine applets i Inter Explorer på windows og i Netscape på
windows. Og de kører fint i Netscape.

test.html:

<applet code="test.class" codebase=".">
</applet>

test.java

import java.applet.Applet;

class test extends Applet
{
}

Var det det du mente?

/Martin Skou

Fra : Frank Nielsen

Dato : 29-12-02 20:18

Martin Skou Andersen wrote:

> [...]
>
> Jeg har: Java(TM) 2 SDK, Standard Edition Version 1.4.0
>
> Jeg har testet mine applets i Inter Explorer på windows og i Netscape på

Der er intet der virker for mig lige nu, både IE og Mozilla crasher.....
jeg vender lige tilbage lidt senere bår jeg har fået noget til at virke....

Har du været inde og kigge her: http://java.sun.com/applets/

Prøv at se på eksemplerne og om de virker på din maksine og kode ser ens
ud.....

Cheers, Frank

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 31-12-02 12:34

Frank Nielsen wrote:
> [...]
> eventuelt at ale en tom applet hvor du ikke laver nogen import af andre
> klasser. Så finder du ud af om det er din klasse der er problemet eller

Nu ser det ud som det virker!
Min kompiler kompiler per default til version 1.2. Hvis jeg fortæller
den at den skal kompile til version 1.1 virker det.

Kan det være rigtigt at Internet Explorer ikke understøtter versioner
højre end 1.1?

/Martin Skou

Fra : The_MaXx

Dato : 31-12-02 14:12

> Kan det være rigtigt at Internet Explorer ikke understøtter versioner
> højre end 1.1?

Ja... eller den understøtter version 1.1.8 som var sidste version af java 1.
Java 2 startede med version 1.2

The MaXx