Nytårsdessert
Fra : Thomas

Dato : 28-12-02 19:26

Hej

Jeg står og skal lave dessert nytårsaften. Jeg har tænkt mig noget med
solbær sorbet,
og så hyldeblomst i en eller anden form da jeg synes at de to ting passer
rigtigt godt sammen.

Solbærsorbet'en har jeg styr på og jeg har noget hyldeblomst saft fra i
sommer.

Er der nogle der har nogle gode idéer til hvordan det kan kombineres, gerne
sådan lidt festligt.

Thomas

Fra : Mads Toftum

Dato : 29-12-02 10:33

On Sat, 28 Dec 2002 19:26:21 +0100, Thomas <autzen--remove--@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> sommer.
>
> Er der nogle der har nogle gode idéer til hvordan det kan kombineres, gerne

Hvad med at bruge citronkagen fra:
http://www.dr.dk/film/rhodes/rhodes6.htm#CITRONKAGER%20MED%20HINDB%C6RCOULIS%20OG%20CITRON-%20OG%20VANILJESIRUP
bruge solbær sorbet i stedet for hindbærrene, og lave siruppen på
hyldeblomst i stedet?

vh

Mads Toftum
--
http://www.toftum.org/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-12-02 10:30

[Thomas | Sat, 28 Dec 2002 19:26:21 +0100]

>Jeg står og skal lave dessert nytårsaften. Jeg har tænkt mig noget med
>solbær sorbet, og så hyldeblomst i en eller anden form da jeg synes at de to ting passer
>rigtigt godt sammen.

Det mener jeg også at du har ret i; både smagsmæssigt og kontrastmæssigt
klæder de 2 ting hinanden.

Umiddelbart ville jeg dog aldrig "bare" servere 2 sorbeter, da jeg nemt
kommer til at føle at desserten er "for frisk", og der kommer til at
mangle lidt "fest" over desserten.

Så enten vil jeg forslå at du tilsætter en anelse piskefløde til din
sorbet, f.eks. 50 g. til 400 g. anden masse, eller serverer desserten
med lidt der kan virker "flødet" altså enten lidt flødeskum samgsat med
likør, eller en meget flødet dessert.

Selv skal vi 2 have en fed creme brulé m/ lidt stærk vanillesirup og en
cremet ferskensorbet.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk