| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | 2.8? Fra : Gizwiz | 
  Dato :  28-12-02 16:55 |  
  |   
            Mit canon objektiv hedder "EF 28-90 mm f/4-5.6 USM". Når der er nogen der
 anbefaler et objektiv, ender det altid med et 2,8 af en eller anden slags.
 
 Hvad betyder de 2.8? Det er vist nok relateret til blænden, men med mit
 objektiv, kan jeg bruge blænde 4 til 38 (tilsynaledene afhængigt af zoom)
 Hvad er sammenhængen?
 
 På forhånd tak.
 
 --Michael
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jacob W. Jensen (28-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob W. Jensen | 
  Dato :  28-12-02 17:46 |  
  |   
            "Gizwiz" <junk@gizwiz.dk> wrote in message
 news:3e0dc95f$0$195$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 
 > Mit canon objektiv hedder "EF 28-90 mm f/4-5.6 USM". Når der er nogen der
 > anbefaler et objektiv, ender det altid med et 2,8 af en eller anden slags.
 >
 > Hvad betyder de 2.8? Det er vist nok relateret til blænden, men med mit
 > objektiv, kan jeg bruge blænde 4 til 38 (tilsynaledene afhængigt af zoom)
 > Hvad er sammenhængen?
 
 Som du selv er inde på, er værdien 2.8 et udtryk for hvor meget lys
 objektivet kan lukke ind. Jo mere lys et objektiv kan lukke ind, jo højere
 billedkvalitet kan man regne med. Generelt set.
 
 Lysstærke objektiver - som f.eks. blænde 2.8 eller 1.4 - har yderligere den
 fordel, at man kan 'provokere' dem til at arbejde med ekstrem lille
 dybdeskarphed. Bruger jeg f.eks. min 50mm 1:1.4 på blænde 1.4 er
 dybdeskarpheden kun omkring 5-10 cm på en meters afstand fra motivet.
 
 /Jacob
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Wolfsdorf (30-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Wolfsdorf | 
  Dato :  30-12-02 11:16 |  
  |   
            Hej Michael
 
 Tallet er sikkert blænde. Blænde er et udtryk for meget lys der kommer
 igennem objektivet. Jeg mener blænde = Objektivets længde / Objektivet max.
 brede inde i objektivet, så derfor jo mindre tallet er, jo mere lys kommer
 igennem objektivet. Blænden har indflydelse på 2 ting:
 - Jo mindre blænde et objektiv har, jo kortere belysning kan du bruge til at
 belyse et billedet med.
 - Jo mindre blænde et objektiv har jo mindre er dybde skarpheden.
 
 Når producenterne producere et nyt objektiv, så er problemet nok at få så
 stor en blænde åbning som muligt og derfor kommer blænde og kvalitet til at
 hænge lidt sammen, da producenten har gjort mere ud af objektivet for at
 producere et med blænde 2.8. Men generalt har blænde og kvalitet intet med
 hinanden at gøre.
 
 Du kan jo vælge Zoomobjektiv, som du har idag. Disse har meget sjællent
 blænde 2.8,  og hvis de har så er det tit meget dyre objektiver og dermed
 også gode objektiver. Hvorimod bruger du fast objektiver (uden Zoom), så har
 disse tit blænde 2.8 eller bedre uden at disse er dyre og tit har de en
 meget medre kvalitet end Zoom objektiverne. Til et normalt SLR kamera siger
 man at standard objektivet er 50 mm og her kan du få en masse objektiver med
 blænde 2.8, 1.8 eller 1.4 og der kan være stor forskel i kvaliten ud fra
 hvilken producent der har lavet objektivet.
 
 
 Jeg håber du kan bruge svaret.
 
 VH
 Per
 "Gizwiz" <junk@gizwiz.dk> skrev i en meddelelse
 news:3e0dc95f$0$195$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Mit canon objektiv hedder "EF 28-90 mm f/4-5.6 USM". Når der er nogen der
 > anbefaler et objektiv, ender det altid med et 2,8 af en eller anden slags.
 >
 > Hvad betyder de 2.8? Det er vist nok relateret til blænden, men med mit
 > objektiv, kan jeg bruge blænde 4 til 38 (tilsynaledene afhængigt af zoom)
 > Hvad er sammenhængen?
 >
 > På forhånd tak.
 >
 > --Michael
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Johan (30-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johan | 
  Dato :  30-12-02 19:02 |  
  |   
            > - Jo mindre blænde et objektiv har, jo kortere belysning kan du bruge til
 at
 > belyse et billedet med.
 
 Lidt mere præcist - jo mindre blændetal, der står på objektivet, jo kortere
 lukkertid kan du bruge i samme belysning. Bl. 2.8 betyder i praksis, at der
 slippes lys gennem et hul, der er 1/2,8 af brændvidden. I en 35 mm bl. 2,8
 slippes der lys gennem et hul med en diameter på 12,5 mm. Regnestykket ser
 således ud: 35 mm / 2.8 = 12,5 mm. Blændes der ned til 5,6 er hullet 6,25
 mm. Altså det halve af bl. 2,8.
 
 > Når producenterne producere et nyt objektiv, så er problemet nok at få så
 > stor en blænde åbning som muligt og derfor kommer blænde og kvalitet til
 at
 > hænge lidt sammen, da producenten har gjort mere ud af objektivet for at
 > producere et med blænde 2.8. Men generalt har blænde og kvalitet intet med
 > hinanden at gøre.
 
 En sandhed med modifikationer. Canon laver iflg. mange tester den bedste 300
 mm bl. 2,8 på markedet i dag. Samme brændvidde fås i en bl. 4 udgave.
 Præstationerne er fuldt på højde med storebroderen, men prisen er under en
 tredjedel!
 
 Generelt kan man sige, at næsten alle objektiver yder deres bedste midt i
 blændeområdet. Temmelig forenklet er problemet, at linserne yder deres
 bedste, når lyset fortrinsvis passerer gennem det midterste. Med andre ord
 burde resultatet altid blive optimalt ved at blænde ned til mindste
 blændeåbning (størst tal). Sådan ville det være, hvis ikke endnu et problem
 spillede med. Lys er bølger. I et badekar vil en bølge passere uforstyrret
 gennem hele badekarrets længde. Placerer man nu et par bølgebrydere, der
 halverer badekarrets bredde, opstår der turbulens omkring disse. Jo mindre
 hul bølgebryderne (blændelamellerne) efterlader, jo større del af lyset vil
 bestå af turbulens. Præcis samme problem gør sig gældende i et objektiv.
 Disse to modsatrettede problemer betyder, at man som regel opnår den højeste
 kontrast og opløsning i området midt mellem største og mindste blændeåbning.
 
 Mvh.
 Johan Gadegaard
 (fjern fup fra email)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |