hvilken rovfugl
Fra : Morten

Dato : 28-12-02 15:59

hej jeg observerede en rovfugl med brunlig fjerdragt og en markerende hvid
plet i nakken i dag på sydlangeland på en pløjemark. Er der nogen der kan
fortælle mig hvilken slags fugl det er eller hvilken art det er?

på forhånd tak mvh morten

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 29-12-02 22:42

Hej Morten

> hej jeg observerede en rovfugl med brunlig fjerdragt og en markerende hvid
> plet i nakken i dag på sydlangeland på en pløjemark. Er der nogen der kan
> fortælle mig hvilken slags fugl det er eller hvilken art det er?

Det drejer sig nok om en musvåge, hvis fjerdragt varierer meget.

Havde det lyse felt været mellem ryg og hale på en brun fugl er
det på denne årstid næsten altid en Blå kærhøg
http://www.birdguides.com/html/vidlib/families_list.asp?family=1&lang=DA&sor
torder=systematic
http://hjem.get2net.dk/reib/fugle%202/Blaa%20Kaerhoeg%20Skaane%20IMG015.jpg
http://home0.inet.tele.dk/topcon/hjemmesider/fugle/kaerhg9.jpg

eller Fjeldvåge
http://w1.1585.telia.com/~u175100578/images/fjeldvaage1.jpg

Erhardt
Erhardt@Ecklon.dk
www.snatur.dk

"VI MØDES PÅ NETTET &
SES I NATUREN"

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-12-02 00:12

Erhardt Ecklon <e-ecklonX@post3.tele.dk> skrev i en
> Hej Morten

> Det drejer sig nok om en musvåge, hvis fjerdragt varierer meget.
>
> Med venlig hilsen
> Erhardt

Det kunne også være Rørhøg hun, men så havde han nok nævnt at den var mørk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Agertoft

Dato : 30-12-02 01:34

On Mon, 30 Dec 2002 00:11:49 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det kunne også være Rørhøg hun, men så havde han nok nævnt at den var mørk.
- og at den var set i Afrika.

De sidste rørhøge forlader os normalt midt i oktober.
Men man ved jo aldrig......

Venlig hilsen
Erik

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-01-03 09:01

Preben Riis Sørensen skrev:
> Det kunne også være Rørhøg hun, men så havde han
> nok nævnt at den var mørk.

Indikerer det at Morten nævner en pløjemark ikke netop
musvåge? Jeg mener at det svenske navn "ormvråk" for
musvåge fortæller at -våger også af og til spiser regnorm?

Et tillægsspørgsmål: Hvordan ved en småfugl at den skal
være mere bange for en -høg end for en -våge? Eller er
småfugle bare for en sikkerheds skyld bange for alle rov-
fugle?

Et tillægs-tillægs-spørgsmål: I Hornbæk Plantage ser jeg
næsten dagligt en stor mørk rovfugl. Den flyver *under*
trækronerne, sætter sig kortvarigt på en gren, og letter
altid inden jeg får indstillet kikkerten. Jeg gætter på mus-
våge. Duehøg-hunnen skulle jo være en lige så stor fugl.
Kan jeg mon udelukke den?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 19-01-03 19:14

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
> Indikerer det at Morten nævner en pløjemark ikke netop
> musvåge? Jeg mener at det svenske navn "ormvråk" for
> musvåge fortæller at -våger også af og til spiser regnorm?
Det er rigtigt, at musvåge spise mange regnorme ved at gå rundt på en mark.
Jeg tror derimod ikke på, at det svenske navn "ormvråk" er en beskrivelse
heraf.
På svensk er en "orm" en slange og en "daggmask" en regnorm. Og "ormörn" en
slangeørn.
Jeg ved ikke, hvorfor en musvåge hedder en "ormvråk" på svensk.

> [...]
> altid inden jeg får indstillet kikkerten. Jeg gætter på mus-
> våge. Duehøg-hunnen skulle jo være en lige så stor fugl.
Helt kan du vel ikke, men sandsynligheden taler for en musvåge. Jeg tror
ikke, at en duehøg vil opfattes som "mørk". Desuden er musvågen mere
almindelig og mindre sky. Duehøgen er væk før du opdager den.

Med venlig hilsen
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-01-03 23:53

Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> skrev i en

> [...]
> være mere bange for en -høg end for en -våge? Eller er
> småfugle bare for en sikkerheds skyld bange for alle rov-

Krager er f.eks. ikke bange for en Musvåge, de vover endda at moppe den. Men
glider en duehøg over hegnet, er det som om alle krager er smeltet ned i
jorden og borte. Mon ikke det er et 'erfaringsspørgsmål'? Hellere stikke af
en gang for meget end en gang for lidt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten

Dato : 30-12-02 19:36

hej tak for de mange svar. jeg tror det var en musvåge for dem er der
rigtige mange af på egnen