Digitalkamera til DKK 2000
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 28-12-02 15:30

En veninde skal anskaffe et indenfor denne pris.
Hvad kan anbefales?
vh Jens

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-12-02 16:17

Jens Rasmussen <jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk> wrote:

> En veninde skal anskaffe et indenfor denne pris.
> Hvad kan anbefales?

Min søster fik et fra HP i julegave. 2.1 millioner pixels og pris ca.
1500-1600 i EL-Gigantens avis.

Jeg har ikke testet det endnu, men jeg regner med a tskulle lege med det
i morgen.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-02 17:08

In article <1fnwqxr.1tv4pb14k7ic2N%jens.rasmussen@jubiipostadresse.dk>, Jens Rasmussen wrote:
> En veninde skal anskaffe et indenfor denne pris.
> Hvad kan anbefales?

Der er en foto nyhedsgruppe hvor folk ved lidt mere om det.

Men generelt skal man købe mærkevare, Dvs Canon, Nikon, Fuji,
Olympus, etc etc

Noget af det bedste i den billige ende af skalaen er
Canon Powershot A40 til 2500 kr. Der en fohandler på edbpriser.dk
der har et Canon S10 til 1775 + porto. Det ligner et godt tilbud.
Street price var $700 i gamle dage!!!

Du kan læse anmeldelser m.m. på www.dpreview.com steves-digicams.com
og andre steder.

Husk, at digitale kameraer IKKE kan køre på almindelige batterier
selvom der står de tager AA batterier. De skal have opladelige, og en
intelligent oplader (dvs. læg 300-350 kr oveni prisen hvis de ikke
kommer med lader/batterier)..

Steves Digicams synes eksempelvis at HP 620 er OK som et helt
grundlæggende point-and-shoot.

Du kan også købe en ny Mac med DVD og få et billigt Nikon Coolpix 2500
fra Apple :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-12-02 22:12

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Der er en foto nyhedsgruppe hvor folk ved lidt mere om det.

Søg hellere på Google først. Jeg følger lidt med i fotogruppen, og jeg
kan garantere, at de er lidt trætte af nye folk, der lige kigger
indenfor for at få at vide, hvilket digitalkamera, de skal købe

> [...]
> Canon Powershot A40 til 2500 kr. Der en fohandler på edbpriser.dk
> der har et Canon S10 til 1775 + porto. Det ligner et godt tilbud.

Nikon Coolpix 2000 ser også godt ud, og de små Olympus, men få helst et
med automatisk afstandsindstilling og ikke fix-focus. Sony laver et
bittelille et, der vist kun koster lidt over 2.000,-. Det er altså
nuser, og det har fået pæn kritik på Steve's Digicams.

> [...]
> selvom der står de tager AA batterier. De skal have opladelige, og en
> intelligent oplader (dvs. læg 300-350 kr oveni prisen hvis de ikke

Husk også, at det er rart med et ekstra hukommelseskort, foruden de to
sæt batterier. Uden strøm er man jo strandet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-02 22:22

In article <1fnx8pp.ilcgajsdz5njN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:

> Husk også, at det er rart med et ekstra hukommelseskort, foruden de to
> sæt batterier. Uden strøm er man jo strandet.

Korrekt. Forvent at det medfølgende kort kun kan anvendes til at
teste med. Til et 2 mpixel kamera bør man købe et 64MByte ekstra kort.
Gav på mit Canon Powershot A20 ca. 100 billeder i højeste opløsning,
mellemste komprimering.

Købte til mit nye både et 128 Mbyte og et 256 Mbyte, da jeg ind
imellem tager billeder i TIFF format = meget store.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-12-02 22:26

> [...]

> Købte til mit nye både et 128 Mbyte og et 256 Mbyte, da jeg ind
> imellem tager billeder i TIFF format = meget store.

Det er forfærdeligt. Med alt det tilbehør, vi foreslår, er der næsten
ikke penge til et kamera. Gad vide om alle de "almindelige" mennesker,
der bare køber et "almindeligt" digitalt kamera også straks køber
hukommelseskort, batterier opladere og den slags? Strengt taget kan man
vel klare sig uden, hvis man ikke går så meget op i fotografering. I
hvert fald kan man da trøste sig med, at man sparer masser af penge
fremover til film og fremkaldelse. Hvis man vel at mærke kun printer få
udvalgte billeder ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 29-12-02 00:24

> [...]
> hukommelseskort, batterier opladere og den slags? Strengt taget kan man
> vel klare sig uden, hvis man ikke går så meget op i fotografering.

Jeg er nødt til at indrømme at jeg var nødt til at købe både ekstra
hukommelse, batterier, lader og taske da jeg købte et nyt digital
kamera. Det er ikke sikkert man overvejer om det er vigtigt eller ej',
men køber man i en fotoforetning skal der nok være en sælger eller to
der gerne vil sælge lidt ekstra

> I hvert fald kan man da trøste sig med, at man sparer masser af penge
> fremover til film og fremkaldelse. Hvis man vel at mærke kun printer få
> udvalgte billeder ud.

Det skal være meget få og kun på almindeligt papir. Andet kan simpelthen
ikke betale sig. Jeg benytter mig af Japan foto's mulighed for at få
lavet papirbilleder af min digitale billeder. Det kan næsten ikke være
billigere og nemmere.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Tom Dissing

Dato : 29-12-02 00:27

Hvad koster det at få "printet" sine digitale billeder ud, hos japan foto..
Hvilke fil formater accepterer de, og I hvor høj en opløsning kan man
indlevere sit billede ?! ( billeder)
Tom

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-02 09:35

In article <BA33F1D1.288B%tom@mir.dk>, Tom Dissing wrote:
> Hvad koster det at få "printet" sine digitale billeder ud, hos japan foto..
> Hvilke fil formater accepterer de, og I hvor høj en opløsning kan man
> indlevere sit billede ?! ( billeder)

Du kan se det på deres webside. Alle fotoforhandlere + flere andre laver
det. Her er nogle priser som jeg fandt for en uges tid siden:

Jpn Bil Fre Ptm Pcr1 Pcr2 Jubi Merl
Start 0.00 9.95 24.95 0/29 24.95 24.95 0/20 10.00
10x15 cm 2.50 1.90 2.95 3.50 1.95 2.95 1.94 2.00
13x18 cm 3.95 7.95 6.95 7.95 7.95 3.95
15x20 cm 10.00 6.95 9.99
15x21 cm 7.95
20x30 cm 15.00 13.95 23.95 29.00 23.95 23.95 14.99 16.50
30x45 cm 39.00 89.00
40x60 cm 69.00
50x75 cm 99.00

Jpn = Japan Photo. Bil = BILKA. Fre = Fredgaard. Ptm = Photo Team
Pcr1 + Pcr2 = Photo Care. Jubi = Jubii. Merl = Merlin.

De accepterer mange forskeligge formater, som JPEG, TIFF,
BMP etc. Flere steder accepterer kun op til 10MByte pr. billede
over nettet. Større billeder skal indleveres på CD-ROM.

Så som du kan se, så er prisen omkring 2 kr/billede. Og 20x30
som er 4x større koster forholdsvis meget mere.

10x15 billeder er sandsynligvis billigere at få lavet på denne
måde fremfor selv at printe. Og det overraskkede mig lidt at der er
så stor prisforskel på 20x30 cm.

Med hensyn til billeder på et hukommelseskort, så kan der på
det medfølgende til mit Nikon kun være 1 billede i højeste opløsning,
ukomprimeret TIFF, og 16 billeder i fuld størrelse, mellem komprimering.

Jeg ved ikke om det er tilstrækkeligt for folk. Fordelen ved et digitalt
kamera er netop at man kan tage mange billeder uden at tænke på prisen.

Fra : Michael Holm

Dato : 29-12-02 12:17

> [...]

> det medfølgende til mit Nikon kun være 1 billede i højeste opløsning,
> ukomprimeret TIFF, og 16 billeder i fuld størrelse, mellem komprimering.

er det egenlig bedst at gemme det ukomprimereret hvis man har plads nok
på sit kort ?

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-02 12:44

In article <1fnycr4.dfbqg2m59jf4N%kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com>, Michael Holm wrote:

> er det egenlig bedst at gemme det ukomprimereret hvis man har plads nok
> på sit kort ?

Det kommer an på hvad man skal bruge det til. JPEG er en tabsgivende
komprimering, og det mister kvalitet hver gang man gemmer på ny. Så
når du først har billedet inde på din computer, og du gemmer for senere
at rette i det igen, så brug tabsfri filformat som TIFF med LZW
komprimering, native Photoshop / GIMP, PNG etc. Og gem så slutresultatet
i JPEG for at spare plads.

En grund til at bruge TIFF fremfor bedste kvalitet JPEG er, at man
så kan lægge billeder ovenpå hinanden og lave gennemsnit (meget anvendt
i astro-fotografering, ofte med webcams o.lign) uden JPEG støjen.

RAW format er noget helt andet. Her gemmer kameraet de værdier
hver eneste sensor har registreret. Så bl.a. hvidbalance og anden
softwarekompensation der normalt foregår i kameraet er IKKE anvendt
på billedet. Så det er uanvendeligt uden at man har justeret det
i et billedbehandlingsprogram.

Hvis man regner med at efterbehandle sine billeder, så anbefales det
eksempelvis at man også slår eksempelvis image sharpening fra i
kameraet, og i stedet bruger unsharp mask i sit billedbehandlingsprogram
senere i processen.

Fra : Michael Holm

Dato : 29-12-02 13:56

> [...]

> eksempelvis at man også slår eksempelvis image sharpening fra i
> kameraet, og i stedet bruger unsharp mask i sit billedbehandlingsprogram

det jeg mener er at på mit Canon IXUS V har jeg mulighed for at billede
bliver finkomprimerert, mellem eller ingen komprimering - hvad er
bedst...? (det kan godt være du har svaret - jeg har bare ikke
forstået det

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 29-12-02 14:30

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> [...]
> bliver finkomprimerert, mellem eller ingen komprimering - hvad er
> bedst...? (det kan godt være du har svaret - jeg har bare ikke

Hej Michael....hvis du efterbehandler, skal du tage billederne uden
kompression - hvis du ikke behandler, må du tage billederne, som
kameraet giver dig dem, og der vil en mellem sikkert være iorden.

Jeg tager billeder ukomprimeret og på et 32MB kort giver det 13 billeder
- de fylder ca.9MB/stk og så kan der redigeres, som Povl skriver.

En finkomprimeret indstilling på dit Canon vil betyde en fjernelse af så
mange data som muligt, og det mindsker jo muligheden for at gøre noget
som helst med billedet bagefter.

Godt nytår fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og.....
http://www.belzebub.biz

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-02 15:25

In article <1fnyh50.1d8bzgi1ruxgg0N%kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com>, Michael Holm wrote:
> [...]
> bliver finkomprimerert, mellem eller ingen komprimering - hvad er
> bedst...? (det kan godt være du har svaret - jeg har bare ikke

På mit Canon Powershot A20 kørte jeg normalt med mellem komprimering,
(fine) da jeg ikke kunne se ret meget forskel på Fine og SuperFine, og
ofte slet ikke. Fordelen var dobbelt så mange billeder.

Men som en anden også har skrevet, hvis du efterbehandler, så bevar
højest mulig kvalitet. Hvis du bare printer, så se om du kan se forskel,
og vælg et passende kompromis.

Jeg har enkelte gane med et næsten fyldt kort ofret opløsning fremfor
kvalitet. Du har indstillingsmulighederne så du kan prøve dig frem :)

Fra : Tom Dissing

Dato : 29-12-02 13:40

Tusind tak for dit uddybende svar..
Tom
Det gør det på en anden måde interessant, at være her !!!!!

PS
Jeg spurgte fordi, det jo altid er svært at få "manipulerede" billeder
tilbage på papir/film, igen.
Og det her det ligner en rigtig god - og billig - måde at løse dette
problem på..

PS
Grunden til prisforskellen på 20x30 ( og I gen på 30x45 ) er formodenligt
at nogle af firmaerne ikke sælger særligt mange I denne størrelse, mens
andre gør det.. Og prissætter ud fra dette princip !?

On 29/12/02 9:34, in article
slrnb0tcso.gb.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local, "Povl H. Pedersen"

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 29-12-02 23:44

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [klip]

> Så som du kan se, så er prisen omkring 2 kr/billede. Og 20x30
> som er 4x større koster forholdsvis meget mere.

Men i forhold til hvad fotopapir til printeren + blækket der skal bruges
er det for mig at se billigere. Det meste fotoprint papir jeg har set
koster fra 3,50 helt op til 7,50 kr. stykket.

> [...]

> Jeg ved ikke om det er tilstrækkeligt for folk. Fordelen ved et digitalt
> kamera er netop at man kan tage mange billeder uden at tænke på prisen.

Jeg synes at de kort der som oftest følger med diverse digital kamera'er
er for små. Med mit fulgte et 16Mb kort hvilket gav 20 billeder i bedste
opløsning, hvilket er ganske godt, men stadig ikke det samme som de 36
billeder man var vant til. Mit kamera som er et af de billigere har kun
mulighed for jpg formatet så derfor er det for mig bedst med den højeste
opløsning.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-12-02 21:58

> [...]

> selvom der står de tager AA batterier. De skal have opladelige, og en
> intelligent oplader (dvs. læg 300-350 kr oveni prisen hvis de ikke

Mit Olympus digi. kamera kører altså fint på alm. AA batterier!! Der
fulgte endda et sæt med i papkassen! (Altså orig. medleveret af Olympus
ikke af forhandleren.)

At det så hurtigt viser sig at genopladelige batterier er det mest
økonomiske og mest miljøvenlige at bruge vil jeg medgive.

Jeg købte nogle billige 1700 mAh batterier i Bilka og fandt en billig
intelligent oplader hos batterier.dk. Det spiller fint sammen og kostede
ikke en bondegård.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 30-12-02 22:33

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Du kan også købe en ny Mac med DVD og få et billigt Nikon Coolpix 2500
> fra Apple :)

Hvor meget koster det? Kan man bestille det fra Applestore DK?

mvh ~ Jørgen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-02 23:49

In article <1fo05ek.hm2bum1tgz4u0N%jtietze@mail.dk>, Jørgen Tietze wrote:

> Hvor meget koster det? Kan man bestille det fra Applestore DK?

Det kræver du køber en mac med DVD. Der er en blinkende banner
på Applestore DK med Digital Souvenirs.

Prisen er 1850,- mod normalt 3490,-
Gælder til 6. januar.

Billigste pris på www.edbpriser.dk er vist nok mellem 2500 og 3000 kr.
Den kan i Tyskland fås til 331,50 Euro + porto = 2463 kr. Så mit
bud er at den danske pris er ca. 3000 kr de billigste steder.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-12-02 00:21

In article <slrnb11jba.mr.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>, Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> Den kan i Tyskland fås til 331,50 Euro + porto = 2463 kr. Så mit
> bud er at den danske pris er ca. 3000 kr de billigste steder.

EDBpriser er oppe igen. Billigste pris i DK er 2707 kr inkl. porto.
Dette er hvis man ser bort fra Apple's bundletilbud.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-02 13:02

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Det kræver du køber en mac med DVD. Der er en blinkende banner
> [...]

Det værste er, at i starten af november lød tilbuddet på kr. 950,- for
et Nikon Coolpix 2500. Det var billigt! Sådan et ville jeg gerne have
haft. Jeg købte endda computer på det tidspunkt, men desværre gjaldt
tilbuddet kun iMac, eMac og iBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 28-12-02 18:26

povlhp@povl-h-pedersens-computer.local writes:

> [...]
>Canon Powershot A40 til 2500 kr. Der en fohandler på edbpriser.dk
>der har et Canon S10 til 1775 + porto. Det ligner et godt tilbud.

Det kan jeg holde med dig i. Kig kun efter de mærker, der har kendt god
optik og ikke så meget på pixel.
men vent til der bliver udsalg. Efter sigende skal der blive knaldhård
konkurrence her i foråret.
Og så vil jeg vente og spare en tusse mere op, for så for du neget mere
for pengenne og bliver ikke så hurtigt overhalet at din egne krav som
uværligt kommer/forhåbentlig, når først man begynder at fotografere. Det
kommer jo også lidt an på, om man aldrig har fotograferet før eller har et
krav til billeder fra analog fotograferering.

bedste nytårshilsen
fra Hanne