Stort træk
Fra : Thor

Dato : 28-12-02 00:00

Min far er i den heldige situtation, at han har dagligt udsyn over sundet
ved Skodsborg.
Han så d 22/12. om formiddagen, tusindvis af andefugle trække nordpå mod
Helsingør.
Han har aldrig set noget lignende før - boet der i 20 år.
Er der nogen, der har et bud på, hvad det har været?

mvh Thor

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 29-12-02 22:32

Det kan kun blive et rent gæt, hvis din far ikke har flere oplysninger.
Der er flere muligheder, men umiddelbart vil det nok være Ederfugle.
Der var hård frost den 22. december hvilket her på Sydfyn fik
Troldænderne til at søge ud til havet.

Erhardt
Erhardt@Ecklon.dk
www.snatur.dk

"VI MØDES PÅ NETTET &
SES I NATUREN"

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 31-12-02 12:01

Jeg tror snarere, at det er skarver. Uden for yngletiden (navnlig fra ca.
oktober til ca. februar) foregår der dagligt et større træk af skarver fra
overnatningsplads i Øresund (på Saltholm?) til fourageringsområder inden for
en radius af ca. 30-50 km. I DOF får vi jævnligt henvendelser om dette
fænomen, der har stået på i den sidste halve snes år, men det foregår
tilsyneladende ikke i samme retning og ej heller på samme tidspunkt hver
dag, så mange bliver overrasket, når de ser det første gang. Det drejer sig
normalt om fra 1000 og op til måske ca. 5000 fugle - jeg ved ikke præcis
hvor mange der overnatter i Øresund.

Godt Nytår.
mvh.
Knud Flensted

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 02-01-03 21:22

"Knud N. FLENSTED" <news@@flensted.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> overnatningsplads i Øresund (på Saltholm?) til fourageringsområder inden

Det er nok skarver.
Det samme opleves i Svendborgsund, men i meget mindre
målestok. Vi har en lille ø i trekanten Troense, Thurø og Grasten: Kidholm,
som bruges af skarver som overnatningsplads for ca 100 -150 individer.
Om morgenen, når de flyver gennem sundet fx vestpå, fællesfisker de
undervejs.
Det vil sige, at de bagerste flyver over de svømmende/dykkende skarver,
lander oppe
foran for at fouragere, hvorefter de skarver, som er blevet de bagerste
foretager den samme flytning
op foran, sådan bevæger hele flokken sig som en bølge vestpå gennem sundet.

Det er et facinerende naturskuespil

Mvh
Erhardt Ecklon
Svendborg

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 02-01-03 22:33

Der er mindst 12,000 skarver i hele Øresund her lige før vinteren sætter
ind. Mange af dem overnatter formentlig i det fredelige sæl- og
fuglereservat på og ved sydenden af Saltholm. Vi er en lille gruppe fra
DOF,der forsøger at tælle dem her i forbindelse med midvintertællingen den
11-12. januar. Hvis sundet begynder at ise til, så er der nok mange af dem
der fordufter til mildere egne.

mvh.
Knud Flensted

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 03-01-03 21:41

"Knud N. FLENSTED" <news@@flensted.net> wrote in message
> [...]
> 11-12. januar. Hvis sundet begynder at ise til, så er der nok mange af dem

I september og oktober holder mange skarver til på Måklappen / Nabben (revet
lige syd for Falsterbo). Jeg har set tusinder flyve derfra og op i Øresund.
De har nok ændret tilholdssted for vinteren, thi fuglestationen på Falsterbo
har kun talt 8 skarver der i deres "rastfågelräkning" for uge 52.

--
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre

Fra : Erik Agertoft

Dato : 04-01-03 00:45

On Thu, 2 Jan 2003 22:33:06 +0100, "Knud N. FLENSTED" wrote:

>Der er mindst 12,000 skarver i hele Øresund her lige før vinteren sætter
>ind.

Jeg har lige kopieret skarv-obs fra DOFbasen, rapporteret fra
september 2002, (antal over 900).

Bemærk bl.a "08-12-2002 - Kastrup Strandpark, København: Skarv 15000"

29-12-2002 - Århus Havn, Århus: Skarv 900 Rastende [HBP]
16-12-2002 - Århus Havn, Århus: Storskarv 911 Rastende [HBP]
08-12-2002 - Kastrup Strandpark, København: Skarv 15000 [TEO]
26-10-2002 - Klydesøen, Vestamager, Tårnby: Skarv 935 Rastende [TA]
24-10-2002 - Rotholmene - Hestør Odde, Morsø: Skarv 3000 Rastende
[HRS]
24-10-2002 - Rotholmene - Hestør Odde, Morsø: Skarv 3000 Rastende
[LN]
05-10-2002 - Halen, Fanø: Skarv 900 Rastende [KIF]
30-09-2002 - Klydesøen, Vestamager, Tårnby: Skarv 1130 Rastende [TA]
29-09-2002 - Sandmilen, Skagen: Skarv 1000 Rastende [KNP]
26-09-2002 - Halen, Fanø: Skarv 1600 Rastende [KIF]
21-09-2002 - Fællesskov, Kobbeskov, Lund Hestehave, Stevns: Skarv
1400 Rastende [SAL]
20-09-2002 - Rosenvold, Juelsminde: Skarv 1800 Fouragerende [HBØ]
19-09-2002 - Rosenvold, Juelsminde: Skarv 1000 Rastende [HBØ]
08-09-2002 - Fanø,total, Fanø: Skarv 1615 Rastende [KIF]

Kilde: http://www.dofbasen.dk/search.php

Venlig hilsen
Erik