Primitivo fra hælen
Fra : ole

Dato : 27-12-02 22:23

Hvad kan det være for en vin fra Italien med et aflangt firkantet skilt PRIMITIVO jeg
kunne læse at den kom fra hælen, jeg tror ikke nogen stor vin.

Hvorfor spørger jeg sådan: Fordi vi fik den serveret til en privat fest, den smagte
udmærket men med mit kendskab til vin, det var IKKE en Amarone og man spørger ikke sin
vært, hvad koster den ?
Vi fik almindelig spumante Asti til velkomst, mon der er nogen her i NG der kan spore
vinen ?

Fra : Prankster Kineses

Dato : 27-12-02 22:58

"ole" <holte@Xofir.dk> wrote in message news:auigek$drg$1@sunsite.dk...
> Hvad kan det være for en vin fra Italien med et aflangt firkantet skilt
PRIMITIVO jeg
> kunne læse at den kom fra hælen, jeg tror ikke nogen stor vin.

Det er nærmest umuligt at gætte. Primitivo er nemlig bare navnet på druen
vinen er lavet på, og det er en ret brugt drue i Apulien (Puglia på
italiensk) som Italiens hæl hedder.
Det skal dog siges, at vine fra Mandurien (Primitivo di Manduria) ofte er
lavet på netop primitivo i modstætning til vine fra f.eks Salice Salentino
som skal laves på Negroamaro for at få sin DOC.
Et totalt vildt skud i tågen vil altså være en eller anden Primitivo Di
Manduria.

Kasper

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 31-12-02 12:54

"Prankster Kineses" <spam.me.senseless@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> som skal laves på Negroamaro for at få sin DOC.
> Et totalt vildt skud i tågen vil altså være en eller anden Primitivo Di

Ja, det er druens navn - i USA kaldes den dog Zinfandel.
Der er rigtig mange gode, relativt kraftige og rustikke Primitivo-vine, også
til ret så rimelige priser - størt udbredelse har nok vinene fra Mandurien -
som iøvrigt også får i en sød udgave. Jg er overbevist om at Primotivo-druen
har en betydelig fremtid for sig, men... der ER altså også nogle meget tynde
eksempler ind imellem, så smag først.....

En anden rødvinsdruge i betydelig fremgang er iøvrigt Dornfelder, men det er
en helt anden historie - *S*.
Henning

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 31-12-02 17:32

> PRIMITIVO jeg
> >

> Det er nærmest umuligt at gætte. Primitivo er nemlig bare navnet på druen
> vinen er lavet på, og det er en ret brugt drue i Apulien (Puglia på
> italiensk) som Italiens hæl hedder.

A pro pro primitivo: Den findes sørme oss' i Tyskland:
Primitivo i Tyskland
To forskere ved Institut für Rebenzüchtung Geilweilerhof - www.bafz.de - har
gjort et sensationelt fund på fire marker i Badische Bergstrasse og Leimen
ved Heidelberg.
Her gror op til 200 år gamle vinstokke med druesorter, som ellers er så godt
som uddøde i Tyskland. Blandt andet Primitivo, der stammer fra Kroatien og
er identisk med den amerikanske Zinfandel
Endvidere har forskerne fundet druerne Gelben Orleans samt Weissen Heunisch,
den legendariske middelalderlige druesort, der efter de nyeste gentekniske
opdagelser er stamfader (eller -moder) til mindst 76 moderne ædelsorter,
blandt andet Riesling og Chardonnay.

Klippet er fra www.vinavisen.dk
Henning

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 27-12-02 23:06

ole wrote:
> Hvad kan det være for en vin fra Italien med et aflangt firkantet
> skilt PRIMITIVO jeg kunne læse at den kom fra hælen, jeg tror ikke
> nogen stor vin.

En "Promessa"?, En "A Mano"?
De er hældt ud på markedet i metermål.

??
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : PiaR

Dato : 27-12-02 23:03

Jeg har 6 flasker stående med navnet Primitivo.

Den er dyrket på Salento i Apulien.

Den er beskrevet her www.zonin.it

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 31-12-02 13:16

ole <holte@Xofir.dk> wrote:

> [...]
> og man spørger ikke sin vært, hvad koster den ? Vi fik almindelig spumante
> Asti til velkomst, mon der er nogen her i NG der kan spore vinen ?

Hvis jeg smager en vin, som jeg synes er god, så spørger jeg da hvor den
kommer fra og hvad den koster.

-- Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/ ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am -
0.30 am CET