Udloftning af bremsekaliber
Fra : Arno Birch

Dato : 27-12-02 21:51

Hej NG
Jeg har lige renoveret min kaliber og kan ikke få dem til at virke.
Jeg har en Honda vfr 750 jeg har skiftet gummipakningerne i kaliberne samt
skiftet enheden i hovedecylenderen, jeg har kommet bremsevæske på og væsken
er løbet ned i kaliberen, men det virker ikke, stemplerne vil ikke køre ud
og bremsen bliver ikke hård hvad gør jeg forkert er der nogle der kan
hjælpe.

--

Mvh Arno
Home page go.to/firemann

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-12-02 22:31

Arno Birch wrote:
> stemplerne vil ikke køre ud og bremsen bliver ikke hård hvad gør jeg
> forkert er der nogle der kan hjælpe.

....der er luft i - det skal du ha ud...

....har du prøvet?
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Arno Birch

Dato : 27-12-02 23:50

--

"Hans Paulin" <niluap@tiscali.danmark> skrev i en meddelelse

> ...der er luft i - det skal du ha ud...
>
> ...har du prøvet?
Yep har prøvet, jeg har sat en slange på udluftningsskruerne åbnet dem og
efter et stykke tid så kommer der væske og luft ud, jeg har fyldt beholderen
op 4 gange men der kommer heletiden luft ud.
Jeg har tænkt på om der er en utæthed et sted så jeg prøver i morgen at
skilde det hele ad en gang til, ja og så må jeg se om det hjælper.

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-12-02 00:05

Arno Birch wrote:
> [...]
> Jeg har tænkt på om der er en utæthed et sted så jeg prøver i morgen
> at skilde det hele ad en gang til, ja og så må jeg se om det hjælper.

....du skal stikke slangen ned i et rent syltetøjsglas (lav et hul i låget,
så den blir klemt fast), sådan at spidsen af slangen blir dækket af det
bremsevædske, du pumper ud...

....stil glasset højere end udluftningsskruen...

....pump så, indtil beholderen ved bremsegrebet er næsten tom / eller der
ikke kommer mere luft ud af udluftningsskruen...

....vær osse sikker på, at div. slanger - og håndtag - ikke sidder sådan, at
der kan være luftlommer i dem (hvis de buer opad)...

....hvis hele systemet er rent, kan du genbruge den bremsevædske, du pumper
ud...

....har du en caliber på begge sider af hjulet, starter du med dén, der
sidder på venstre side af cyklen...

....det kan godt være drilsk at få den sidste luft ud - been there / done
that
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Peter Aagaard

Dato : 28-12-02 00:12

Hvis du har en kompressor med trykluft, så prøv at gøre det baglæns.
En slange på den løsnede udluftningsskruen fyldt med bremsevæske
pil låget til bremsevæskebeholderen af
sæt trykluft på slangen (forsigtigt , når det holder op med at boble i
beholderen er der helt sikkert ikke mere luft i.

Mvh. Peter
(der aldrig mere vil ha' snaps, ihvertilfælde ikke før næste gang)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-12-02 13:58

Peter Aagaard wrote:

> Mvh. Peter
> (der aldrig mere vil ha' snaps, ihvertilfælde ikke før næste gang)

Kender det alt for godt...
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Morten Lange

Dato : 28-12-02 13:31

> [...]
> Jeg har tænkt på om der er en utæthed et sted så jeg prøver i morgen at
> skilde det hele ad en gang til, ja og så må jeg se om det hjælper.

Hvis der der stadig kommer luft ud uden at du pumper og du har fyldt
beholderen 4 gange er der en utæthed et eller andet sted.

Har du sat 2 nye kobberskiver på hver banjo?

Lange

Fra : hms

Dato : 27-12-02 23:11

"Arno Birch" skrev d. 27-12-02 21:51 dette indlæg :
> [...]
køre ud
> og bremsen bliver ikke hård hvad gør jeg forkert er der nogle der kan

Ja nogle gange kan det være hårdt at få gang i stemplerne igen, men prøv
at sætte slanger på begge udluftningsnipler og skiftevis åbne dem.Det
kan være en fordel at være to personer til denne manøvre for at få åbnet
hurtigt når der er pumpet.Men ellers prøv at pumpe så hurtigt så muligt
på dit bremsegreb og åbne hurtigt efter.Pas på væskereservoir ikke løber
tørt.
m.v.h.
hms

http://www.kandu.dk/

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 28-12-02 00:32

> [...]
> er løbet ned i kaliberen, men det virker ikke, stemplerne vil ikke køre ud
> og bremsen bliver ikke hård hvad gør jeg forkert er der nogle der kan

Det kan tit være et problem at få "gang" i et bremsekaliber hvis stemplerne
er trykket helt i bund/retur.
Det er en god ide at sørge for at der er min 1 mm luft bagved stemplerne
(inde i kaliberen).
Med en klud & en tang kan man normalt trække stemplerne lidt ud, PAS PÅ ikke
ridse.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-12-02 10:00

> [...]
> er løbet ned i kaliberen, men det virker ikke, stemplerne vil ikke køre ud
> og bremsen bliver ikke hård hvad gør jeg forkert er der nogle der kan

Jeg lufter mine ud baglæns, køb en billig olie kande i Hjem og Fusk, snup 20
cm luft slange fra junior akavrie. nu kan du så pumpe bremse væske fra luft
skruen op til væskebeholderen, det er den vej luften helst vil.

men pas nu på, for det kommer nok riglig med væske i beholderen, så vær
parat med lidt klude og lign.

Mvh Jesper
CB750F 83´

Fra : Freddy Lang

Dato : 29-12-02 01:08

"Arno Birch" <arno@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> er løbet ned i kaliberen, men det virker ikke, stemplerne vil ikke køre ud
> og bremsen bliver ikke hård hvad gør jeg forkert er der nogle der kan

Det bedste du kan gøre, er faktisk at pille bremsecalibrene af, og holde dem
et stykke OVER dit bremsegreb/hovedcylinder. Luft vil jo helst opad. Og så
gør det hele stille og roligt, hvis du pumper for hurtigt, kan bremsevæsken
begynde at skumme op, og så er du lige vidt. Og så skal du lige huske at
holde noget imellem bremseklodserne imens, ellers får du et s#¤!&#¤s hyr med
at få calibrene ned omkring bremseskiverne igen bagefter.

Mvh
Freddy

Fra : Arno Birch

Dato : 29-12-02 18:07

Hej Alle
Jeg takker for hjælpen nu lykkes det sku!
Forsat god jul og godt nytår

--

Mvh Arno
Home page go.to/firemann

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-12-02 18:17

Arno Birch wrote:
> Hej Alle
> Jeg takker for hjælpen nu lykkes det sku!

....dejligt at høre
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)