Q: Værdiansættelse i fobindelse med privat~
Fra : Morten DH

Dato : 27-12-02 18:37

Ved ikke om det er den rigtig gruppe; men here goes:

Har Told-Skat tilladelse til at fastsætte værdien af en pakke man får
tilsendt fra udlandet ( i dette tilfælde USA) til et "rimeligt" beløb;
selvom afsender har deklareret pakkens værdi?

Min historie:

Jeg modtager en pakke fra en ven i USA som tak for en tjenste. Han driver et
website som sælger t-shirts og har derfor foræret mig 4 stk fra hans butik.
Han sender pakken til mig, deklareret som en gave og angiver toldværdien til
8USD - som er de faktiske udgifter for ham.

Jeg modtager så en henvendelse fra Post Danmark International, med krav om
dokumentation for pakkens værdi - en telefonopringning til nummeret på
henvendelsen afslører at man tilsyneladende altid skal bevise sine pakkers
værdi (!) - uagtet de er deklareret af afsender. Vi aftaler telefonisk at
jeg sender dem en kopi af en e-mail hvor afsender angiver værdien

10 hverdage senere og stadig pakkeløs forsøger jeg at finde frem til hvad
der er sket med min pakke og efter lang tids stillen rundt mellem diverse
kontorer osv finder en person endelig ud af den er sendt fra dem idag og
altså er fremme hos mig i morgen - hun kunne ikke forklare hvorfor det havde
taget så langt tid; men kunne da med sikkerhed sige det ikke var normalt...
også selvom hun ikke vidste hvad der var sket denne gang...

Fuld af forventning tropper jeg op på posthuset dagen efter og opdager at
jeg skal betale told+moms+gebyr til fortoldning af 68USD (præcis den
udsalgspris de har på min vens website) - jeg betaler og får af vide jeg kan
rette henvendelse til nummeret på toldkvitteringen hvis jeg ønsker at klage
(kunne også havde ladet pakken ligge på posthuset).

Dagen efter tilbringer jeg knap 2 timer på at blive stillet rundet og frem
og tilbage på trods af jeg har et ekspeditionsnummer fra min toldkvittering,
indtil jeg endelig får et nummer på "Flemming". Personen præsenterer sig kun
som Flemming og svarer meget arrogant på min henvendelse og bekræfter at der
er blevet fastsat en "rimelig" værdi på min pakke - uagtet at både afsender
og jeg har brugt tid på at angive en anden værdi og fastholder at jeg må
have en ordrebekræftigelse eller et kontoudtog eller noget som kan vise
pakkens værdi (mit spørgsmål til om hvor mange af hans gaver han har
ordrebekræftigelse på gjorde ingen forskel).

Sagen endte med at Flemming gav mig en adresse på Told-Skat hvor jeg kunne
indsende en skriftlig klage sammen med ordentlig (med tryk på ordentlig)
dokumentation på pakkens værdi...

Mit problem er jo så at alt det her er et frygteligt besvær for de ca.
250DKK der er i klemme. Jeg har brugt flere timer på at komme igennem på
telefoner, brugt tid på at fremskaffe og fremsende email, vente knap 2 uger
yderligere på min pakke osv - skal jeg nu også bruge tid på at skrive en
skriftlig klage og belemre min ven med at få ham til at sende dokumentation
som Told-skat finder "ordentlig" - så er de 250kr pludselig meget meget
lidt.

Men min almindelige fornuft siger mig at det kan ikke være rigtig at dem som
skal fortolde mine pakker selv kan ansætte pakkens værdi som de finder
rimeligt - uagtet 2 andre involverede har brugt tid på at angive en anden
værdi (og vel sagtens under strafansvar) - jeg fisker lidt efter noget
principielt her, har forlængst opgivet de 250kr...

At de måske finder det mistænkeligt at min ven tilfældigvis også forhandler
de t-shirts er vel igrunden underordnet - jeg troede vi ikke havde omvendt
bevisbyrde her i landet...

Fra : alexbo

Dato : 27-12-02 20:39

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev

> At de måske finder det mistænkeligt at min ven tilfældigvis også
forhandler
> de t-shirts er vel igrunden underordnet - jeg troede vi ikke havde omvendt
> bevisbyrde her i landet...

Det er der jo heller ikke tale om, toldvæsenet kan bevise at værdien er 68$,
det var det du skulle have betalt, hvis du havde købt dem, nu har du fået
dem 60$ billigere grundet en tjeneste,
det gør jo ikke værdien mindre, forskellen er betaling for en tjeneste.
Den er selvfølgelig skattepligtig, så det næste der kommer er en opkrævning
af skat af 60$.

Det er forøvrigt utroligt mange gaver, der bliver udsendt af udenlandske
netbutikker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten DH

Dato : 30-12-02 20:53

> [...]
> dem 60$ billigere grundet en tjeneste,
> det gør jo ikke værdien mindre, forskellen er betaling for en tjeneste.

Afsender har deklareret varens faktiske værdi (hans udgifter) - at en
tilsvarende vare så kan sælges til en højere pris er vel så sagen
udvedkommende?!?

Det der piner mig mest (udover at skulle betale overhovedet) er at Told-Skat
spilder min tid med at skulle have mig til at sende "beviser" på varens
værdi ind, når man så alligevel vælger at benytte en anden værdi! - og hvad
hvis de nu ikke lige have et website at kigge på, havde de så bare gættet en
ca. pris på min gave og sendt en tilhørende regning?

Jeg er ude efter noget generelt her - har told-skat ret til bare at
værdisætte pakker som de har lyst... selvfølgelig med klagemulighed for os
forbrugere; men velvidende at de fleste ikke orker at gøre indsigelser på
grund af beløbets størrelse.

Der er jo noget helt galt i at man ignorerer 2 værdi-erklæringer og blot
sætter sin egen værdi uden videre... eller er jeg helt galt på den?!?

Fra : alexbo

Dato : 30-12-02 23:08

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev

> Afsender har deklareret varens faktiske værdi (hans udgifter) -
En vares værdi er det den kan sælges for.

> og hvad hvis de nu ikke lige have et website at kigge på, havde de så bare
gættet en
> ca. pris på min gave og sendt en tilhørende regning?
Sandsynligvis, toldvæsenet tror jo heller ikke på den med gaven, de er jo
ikke helt dumme.

> Jeg er ude efter noget generelt her - har told-skat ret til bare at
> værdisætte pakker som de har lyst...
Hvem skulle ellers, afsender og modtager har jo en klar økonomisk interesse
i at værdisætte for lavt.

> Der er jo noget helt galt i at man ignorerer 2 værdi-erklæringer og blot
> sætter sin egen værdi uden videre... eller er jeg helt galt på den?!?
Hvis toldvæsenet ikke tror på dine erklæringer bliver de jo nødt til at
ignorere dem, eller forlange dokumentation.

Helt ærligt, tror du virkelig at du kan narre nogen med de
værdi-erklæringer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten DH

Dato : 31-12-02 15:58

> [...]

> ignorere dem, eller forlange dokumentation.
> Helt ærligt, tror du virkelig at du kan narre nogen med de

Ok, nu vælger jeg at ignorere din spydige agumentation (og åbenlyse
opfattelse af jeg er fuld af løgn og forsøger at snyde vores kære toldvæsen)
og forsøger at præcisere mine spørgsmål - jeg mener selv spørgsmålene er af
principiel karakter og derfor har sin berettigelse i denne gruppe!

En vares værdi, er det udsalgsværdien af varen eller de samlede
produktionsomkostningerne ved fremstilling af varen? - gerne med henvisning
til en pålidelig kilde

Har Told-Skat ret til, enevældigt, at fastsætte værdien på en vare -
upåagtet denne ikke stemmer overens med sender/modtagers angivelse, som
sandssynligvis er under strafansvar? (herfra stammer min oprindelige
henvisning til omvendt bevisbyrde). - igen er en kilde henvisning
velkommen...

Og endelig, toldvæsener forlangte dokumentation - hvilket jeg fremsendte og
alligevel valgte de at ignorere det og selv fastsætte en væsentlig højere
værdi uden at kontakte mig først. Efterfølgende vil de ikke svare på årsagen
til dette og henviser blot til at jeg kan indsende en skriftlig klage hvis
jeg er utilfreds... hvilket jo de færreste gider bruge tid på på grund af
beløbsstørrelserne i disse sager...

Fra : ole

Dato : 27-12-02 22:37

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse news:aui342$3t3$1@sunsite.dk...
> [...]
> tilsendt fra udlandet ( i dette tilfælde USA) til et "rimeligt" beløb;
> selvom afsender har deklareret pakkens værdi?

Jeg forstår ikke at du gider bruge så meget tid. BETAL ved kasse 1.
Gad vide hvormeget du vil betale for at en Taxa kører dig hjem fra lufthaven og til
whiskybæltet 100 kr. nej så let
slipper du ikke, din nærige ræd

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 29-12-02 20:22

ole wrote:
> Jeg forstår ikke at du gider bruge så meget tid. BETAL ved kasse 1.

Hvori består det juridiske i dette indlæg? Hvad skal spørger dog bruge
din mening til?!

\Mandal

Fra : enn

Dato : 29-12-02 21:20

Tåbelig kommentar Ole - det hører vist hjemme i Dk.Politik.