Nordkap rute...?
Fra : Jens Didriksen

Dato : 27-12-02 17:37

Jeg er ved at planlægge min Nordkaptur til sommer og vil i den forbindelse
blive glad for et par tips eller websites som beskriver en god rute op
gennem Norge/Sverige og også gerne nogle uundværlige seværdigheder på turen.

Andre tips er også yderst velkommen.

Didrik

Fra : Kristian Stange

Dato : 27-12-02 22:09

On 27/12/02 17:36, in article 3e0c813a$0$24674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> wrote:

> [...]
> gennem Norge/Sverige og også gerne nogle uundværlige seværdigheder på turen.

Hej Didrik.

FDM har nogle "feriepakker" med rutebeskrivelse, kort og meget andet.
De har også udgivet en pakke om Nordkap.

Overskuelige kort i målestok passende for kortlommen i tanktasken.

Min "bette-bror" (TDM 850) og jeg selv (XTZ 750) var der Sct. Hans dag 2000.

Kristian Stange

Fra : Karsten Madsen

Dato : 28-12-02 00:43

turen.

Jeg fandt den her for nylig da jeg sad og legede med de samme tanker.
http://www.sitecenter.dk/blomsgaard/bagsvrd206/

Der er da lidt beskrivelser om rute og seværdigheder.

Hvis der er plads til flere på din tur er der måske en eller 2 selvkørende
her som er interesseret. Selvfølgelig afhængig af mange ting ??

Uanset er jeg da interesseret i at høre lidt om dine overvejelser omkring
rute m.m.

Jeg planner lidt på en tur hele østersøen rundt til sommer. Men jeg er kun
på drømmestadiet p.t.

Mvh
Karsten

Fra : Karsten Madsen

Dato : 28-12-02 00:58

Hov - Jeg glemte lige at medsende den norske vejviseradresse.

www.visveg.no

Mvh
Karsten

Fra : Jens Didriksen

Dato : 28-12-02 19:44

Tak til alle så langt. Jeg arbejder på sagen.

> Hvis der er plads til flere på din tur er der måske en eller 2
> selvkørende her som er interesseret. Selvfølgelig afhængig af mange
> ting ??

Hej Karsten m.fl.

Jeg har ikke nogen færdigpakkede planer endnu og heller ikke nogen
afrejsedato, så indtil videre er jeg kun på planlægningsstadiet.

Men så snart at jeg ved mere konkret om turen er alle der har lyst til en
Nordkaptur da velkommen til at deltage. Jeg regner med at det primært skal
være en mc-køretur og ikke en kaffe-tur. Derfor sætter jeg også højst 14
dage af til det.

Desuden køre jeg pt. på en Honda CX 500 E/Sport så tempoet vil heller ikke
være alt for højt (max. 120).

Men lad os se hvad der sker i løbet af foråret. Jeg skriver tilbage når jeg
ved mere.

M.v.h.

Jens Didriksen

Fra : Henning

Dato : 29-12-02 15:23

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse news:3e0df0fb$0$2570$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Desuden køre jeg pt. på en Honda CX 500 E/Sport så tempoet vil heller ikke være alt for højt (max. 120).

120? I Norge? Du er ikke bange for det lille lyserøde =8^O . Jeg ville ikke være bekymret for at læsse to personer med bagage på min 20kW 250'er.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Finn

Dato : 28-12-02 11:04

> [...]
> blive glad for et par tips eller websites som beskriver en god rute op
> gennem Norge/Sverige og også gerne nogle uundværlige seværdigheder på

Jeg var på Nordkapp i sommer sammen med
min bedre halvdel.
Vi havde besluttet at turen primært skulle dreje
sig om at køre motorcykel, så vi interesserede
os ikke så meget for seværdigheder men tog
oplevelserne som de dukkede op.
Jeg har lagt lidt billeder samt rute og kørte km.
på min hjemmeside.
Jeg ved ikke hvad der er galt med min hjemmeside,
men den er lidt vanskelig at "fange"
http://home10.inet.tele.dk/autzen/mc-er.htm

Vi har vist ikke været på en bedre ferie nogensinde.

Hilsen Finn
CB500

Fra : armand

Dato : 28-12-02 13:04

Finn <autzen+@post10.tele.dk> skrev i en

> [...]
> Vi havde besluttet at turen primært skulle dreje
> sig om at køre motorcykel,
> Vi har vist ikke været på en bedre ferie nogensinde.

Og hér er så et praktisk bevis på at man ikke behøver en Goldwing for at
komme (endda langt-) rundt og opleve noget på to hjul :-|

Tillykke med oplevelserne!!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-12-02 19:14

Jep.

Jeg kan tilføje at min kæreste og jeg var på Island i sommers på en DT175!!!
(og XT600)

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : armand

Dato : 29-12-02 22:41

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> Jep.
>
> Jeg kan tilføje at min kæreste og jeg var på Island i sommers på en
DT175!!!
> (og XT600)

Apropos: Så benyttede en af mine tidligere lærlinge sig af sit svendebrev
til at melde sig ved AF som arbejdssøgende i Spanien, hvorefter han hankede
op i sin motorcykel og kørte derned og meldte sig under fanerne!
Som forventet(?) var der ikke det store arbejde at få dernede hvorved han i
praksis nød sydens sol på campingplads i telt i henved 3 måneder førend at
han atter vendte snuden nordpå!
Modellen? DT175 !!

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 30-12-02 00:20

Holy sh..

Den kan jeg godt nok ikke slå.

Alt kan lade sig gøre

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-12-02 12:42

Jens Didriksen wrote:
> [...]
> gennem Norge/Sverige og også gerne nogle uundværlige seværdigheder på turen.

Jeg vil klart anbefale at tage turen langs kystem, eller i hvertfald så tæt
på den så der er fjorde..

Den vestlige den af Norge er MEGET smukkere end der er inde i landet..
fx. vil jeg ikke anbefale at køre over fx. Dovre-fjeld da der blot er
kedeligt og flat :)

Ude langs kysten bliver man overvældet af indtryk, fra de mange høje fjelde,
de fantastisk smukke fjorde, det til tider helt utrolige vej-byggeri..

Man må dog finde sig i at man kommer til at tage en hel del små-færger da
der kun meget sjældent er fast forbindelse over fjordene.. Men så får
man jo også holdt pause på den måde.. :)

Vi kørte følgende rute da min kæreste og mig var Trondheim sidste sommer,
dog var vi i bil. (Touring + Yamaha RD350 = næh.. :)

Sverige (hvor vi sov den første nat),
Oslo,
Kongsberg,
Rødberg (hvor vi sov hos nogle bekendte der havde lejet en hytte)
Geilo,
Hol,
Aurland,
Vangnes,
Leikanger (her campede vi),
Her var vi et smut forbi Jostedalsbreen, det kan anbefales! breen er
en imponerende sanseoplevelse.

Lom (snorke igen),
Molde (endnu engang sove),
Kristianssund,
Røv (den skulle vi da igennem ;),
Trondheim,
Hell (hvor vi sov).

Vi var meget tilfreds med vores valg af rute derop.. Masser af meget smuk
natur og masser af op/ned så man det ene øjeblik kører i 1200 meters højde,
og 10km senere kun 1 meter over havet ..

Problemet med vores rute, kan være at det nok vil tage mindst 3 uger at
køre til Nordkapp af den vej.. og man skal jo også hjem. :)

Billeder fra vores tur kan ses her:
http://shor.ter.dk/765100247

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."

Fra : Finn

Dato : 28-12-02 19:48

> [...]
>
> Problemet med vores rute, kan være at det nok vil tage mindst 3 uger at
> køre til Nordkapp af den vej.. og man skal jo også hjem. :)

Ja det er jo altid et spørgsmål om hvor lang tid
man har til en sådan tur.
Vi havde ca. 10 dage til turen og det kom
til at holde stik, men så måtte vi tage E6 op
gennem Norge og det var også en oplevelse
af de bedre.
Hjem gennem Sveriges østkyst gik hurtigere
da der er lige vejstrækninger og mulighed for
at køre lidt hurtigere.
Turen startede den 1. juli og vi var hjemme
den 9. juli om aftenen i forrygende tordenvejr.

Hilsen Finn

Fra : Jonas Holt

Dato : 31-12-02 10:19

> [...]
>
> Problemet med vores rute, kan være at det nok vil tage mindst 3 uger at
> køre til Nordkapp af den vej.. og man skal jo også hjem. :)

Så vidt jeg kan genkende det, er det Trollstigen man kan se billeder af i 5. række under dag 5. Om ikke andet,
er det meget underholdende at se mobil homes ('bobil' på norsk) med en lille motor køre opad og se når
busserne skal rundt i svingene og så trække fra alt og alle på vej opad (-:

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-12-02 10:35

Jonas Holt wrote:

> Så vidt jeg kan genkende det, er det Trollstigen man kan se billeder af i 5. række under dag 5. Om ikke andet,
> er det meget underholdende at se mobil homes ('bobil' på norsk) med en lille motor køre opad

Der ser heller ikke særligt store ud når de kører længere nede.

> og se når busserne skal rundt i svingene

Jeg har kørt på ruten med en Setra 215HD. Det er millimeterarbejde. Og forestil dig ikke at være kommet rigtigt
ind i svinget. Og må bakke ud op opad igen.

> og så trække fra alt og alle på vej opad (-:

Skulle man komme forbi ved Gudvangen, så er der den gamle vej ved ved Stalheim. Stejl med snævre sving med 18%
stigning.

Ib Jakobsen

Fra : Jonas Holt

Dato : 30-12-02 14:13

> [...]
> gennem Norge/Sverige og også gerne nogle uundværlige seværdigheder på turen.

Lad være med at tage turen igennem Sverige. Der er bare grantræer, grusveje, grantræer, lige-ud-vej,
grantræer, grantræer og grantræer. Jeg har selv gjort turen, men fortrød!
Lofoten og Vesterålen (øer NV for Bodø) er _meget_ flotte. Vi tog kystriksveien http://www.rv17.no sydover. Du
skal ikke være bange for færger, for mc'erne kører bare op forrest, op foran alle de tyske mobil homes, og
kommer med den næste færge.
SV for Trondheim ligger Kristianssund. Følg derfra 64, 663 og 64 igen til Åndalsnes, hvor det vil være fint at
overnatte inden turen sydpå op ad Trollstigen (63) - en tur man ikke må misse hvis man er i området! Jeg kørte
der i sommer, hvor jeg fortsatte ad 63 ned gennem Geiranger og op på den anden side. Der var mange
hårnålesving på den tur! Lidt S for Geiranger ligger Dalsnibba (1476 moh). Den dag jeg var der, var der klart
og dermed god udsigt over Geiranger og den svingede tur jeg lige havde kørt. FLOT!
Ca. 50luftkm NØ for Haugesund ligger 520 som går gennem Sauda. Jeg kom NØ fra og specielt turen indtil Sauda
havde en underholdningsværdi langt over gennemsnittet.

> Andre tips er også yderst velkommen.

- Køb gode kort. Kappeln kort kan købes ved enhver boghandel og er meget fine kort (5 foldeudkort dækker hele
landet).
- Mange af de vinterlukkede veje er _sjove_. Vejene er af høj standard, og jeg vælger fortrinsvis veje med et
tre-cifret nummer og/eller hårnålesvingssignatur.
- Det er DYRT at blive taget i at køre for hurtigt!
- Vær meget opmærksom på fodgængere på fodgængerovergange. Der er fodgængere simpelthen fredet i kl. A,
hvilket betyder, at nordmænd bremser så det hyler hvis de ser en fodgænger der bare gør anstalter til at gå
over vejen fordi de mister pappet i en periode hvis de rammer ham.
- Vær opmærksom på højre vigepligt (specielt i byerne!).
- Medbring myggespray.
- Når man møder andre mc'ister (specielt nordmænd) bør man høre hvor de kommer fra/er på vej hen - og så
spørge hvilke ruter de kan anbefale. Det har jeg haft meget positive erfaringer med. Jeg havde fx en gang
tænkt mig en rute, hvor de kunne fortælle mig, at der var mange tunneler, så de viste mig hvor de var kommet
fra. DET var service
- Tegn din kørte rute på kortet med en highlighter og skriv sjov/kedelig/se-værdig/meget underholdende osv. på
kortet ved din kørte rute. Så er det meget nemmere at fortælle andre hvor de skal køre og nemt at finde
tilbage til de sjove steder næste gang det går nord på.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 03-01-03 09:24

"Jonas Holt" <jholt@nordenSTREGfjords.dk> writes:

> [...]

[snip excellent posting]

Wow - den beskrivelse kunne jeg nok ikke have gjort bedre.

Som Jonas skrev, så kan man regne med at 3-cifrede rigsveje (RvXXX) er
sjove at køre. Selvom der er sindsygt høje bøder for at køre for
hurtigt (og pappet ryger ved +36km/t i 70-90 zone), så kan nativerne
(de lokale) godt finde på at køre hurtigt - meget hurtigt. Husk blot
een ting: "Don't race the locals".

Hvis man er i nærheden af Oslo en onsdag aften er Tyrigrava Kro
syd-øst for Oslo (på Gamle Mossevei) en klassiker. Tænk Malerklemmen,
bortset fra at der kan være mere end 1000 MC'er på en gang.

Selv er jeg meget glad for passet over Valdresflya, men det var det
med tiden, da...

> - Tegn din kørte rute på kortet med en highlighter og [...]

Well, jeg bruger bare en kuglepen, og det virker som regel fint.

Kai, tidl. DFM's udsendte i den Norske.
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)