husblas
Fra : Bettina Madsen

Dato : 27-12-02 09:18

Hej!

Jeg hørte fra en veninde at husblas skulle
være skadeligt. Jeg kan dog ikke finde nogle
oplysninger om det på nettet. Er der nogen der
ved noget om det?

Bettina

Fra : Rømer

Dato : 27-12-02 11:37

Husblas = gelatine fremstilles af afkog fra knogler (og hud?) - og dermed er
der en mulig risiko for at kogalskab og lignende sygdomme skulle kunne
overføres.
Det er også derfor, man ikke skal spise vingummi.

Jeg tror, man er gået bort fra at bruge okseknogler - er der nogen der ved
det?

Om risikoen er reel eller teoretisk er nok en smagssag.
Når man tænker på de millioner af portioner oksekød, der må være blevet
spist fra inficerede dyr, og de trods alt forholdsvis få tilfælde af CJD, så
er hele diskussionen efter min opfattelse fuldkommen ude af proportioner.At
oksekød i den grad har formået at fastholde en høj handelsværdi på trods af
alle påstande om forbrugerflugt og lign. bekræfter mig kun.

Jeg har desuden undret mig over, at flæsk - altså ikke svinekød, men
svineflæsk - sælges for op mod 70 -80 kroner kiloet. Det er fuldkommen
vanvittigt.
Leo

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-12-02 11:59

Rømer skrev:

> Husblas = gelatine fremstilles af afkog fra knogler (og hud?) - og
> dermed er der en mulig risiko for at kogalskab og lignende sygdomme
> skulle kunne overføres.

På den pakke husblas jeg har i køkkenet står der:

   »Ingredienser: Husblas er et animalsk
    protein som er udvundet af hud fra svin.«

// Klaus

Fra : Rømer

Dato : 27-12-02 12:09

Klaus Alexander Seistrup skrev :
> »Ingredienser: Husblas er et animalsk
> protein som er udvundet af hud fra svin.«

Men det er jo herligt - så behøver vi ikke bekymre os om scrapie, CJD og
andet spændende - meen...man skal jo huske på, at også svin kan få hudorm.

Velbekomme

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 27-12-02 16:36

"Rømer" <fupkonto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men det er jo herligt - så behøver vi ikke bekymre os om scrapie, CJD og
> andet spændende - meen...man skal jo huske på, at også svin kan få hudorm.

Jow, men.....
sku' kogt hudorm vær' farligt? - *LOL*
Henning