ÆØÅæøå
Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-03-01 01:31

Hej

Ved nogen af jer eller har nogen hørt om indførelse af domænenavne med æøå.
altså de specielle danske karakterer.
I bekræftende fald hvor?

mvh
lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-03-01 09:07

Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Hej
>
> Ved nogen af jer eller har nogen hørt om indførelse af domænenavne med æøå.
> altså de specielle danske karakterer.
> I bekræftende fald hvor?

Hej Lars

Du kan reservere domainerne hos:

http://www.speednames.com/

men jeg vil på det kraftigste råde dig til at tænke meget grundigt om
inden du bruger en masse penge på domainer som www.æøå.dk.

Hvis nu fx. Mærsk kun havde domainet www.mærsk.dk, så vil det kun være
personer med et dansk keyboard, der kan komme ind på deres site. Æ, ø og
å findes jo som bekendt ikke på fx. amerikanske keyboards.

--
Ciao Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-01 12:55

Jesper Haaber Gylling wrote:

> men jeg vil på det kraftigste råde dig til at tænke meget grundigt om
> inden du bruger en masse penge på domainer som www.æøå.dk.

Foreløbig bliver .dk ikke i blandt domænerne, men derudover er jeg enig.

> Hvis nu fx. Mærsk kun havde domainet www.mærsk.dk, så vil det kun være
> personer med et dansk keyboard, der kan komme ind på deres site. Æ, ø og
> å findes jo som bekendt ikke på fx. amerikanske keyboards.

Og legen stopper ikke der. Hvad med DOS/Win3.1 brugere, Unix/Linux
brugere, OS/2, BeOS, Amiga og måske endda ældre Mac'er?

Desuden er det de færreste mailservere der acceptere en @æøå.com
adresse, og størstedelen af verdens DNS servere er heller ikke glade for
æøå. Derfor har man også forudset at .com, .net og .org domæner med
danske tegn først vil være i drift i efteråret 2001/starten af 2002 (men
man kan som sagt forudbestille nu). Men man kan stadig ikke være sikker
på, at alle servere i verden understøtter det, og derfor ville jeg
personligt ikke bruge et sådan domæne til e-mail i de første år.

I længere tid har man dog kunne registrere .nu domæner med danske tegn,
og man kan derfor undersøge om ens maskine / browser kan gå ind på en
sådan adresse. Et (helt tilfældigt) eksempel kunne være
<http://www.nørd.nu> og <http://www.øl.nu>.

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 07-03-01 19:27

> [...]
> personer med et dansk keyboard, der kan komme ind på deres site. Æ, ø og
> å findes jo som bekendt ikke på fx. amerikanske keyboards.

Ævl! Enhver kan komme ind, det kan godt være at de pågældende skal kigge
tilbøret"Tastatur" for at finde hvor ÆØÅ ligger, men det ligger der
altså!

Ellers kan man skrive Hex eller ASCII værdierne istedet.
--
Jesper Oersted
"Tak til - beklager, navnet forsvandt i da Outlook Express

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-03-01 19:37

Jesper Ørsted <spambait@use.reply.to> wrote:

> [...]
> altså!
>
> Ellers kan man skrive Hex eller ASCII værdierne istedet.

Korrekt, men det er vel ikke særlig hensigtsmæssigt !?

--
Ciao Jesper

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 07-03-01 19:51

> Korrekt, men det er vel ikke særlig hensigtsmæssigt !?

Kun hvis man ønsker ikke-danske besøgende. Hvis man laver et site på
dansk og kun dansk, så vil interessen fra ikke-dansksprogede nok være
begrænset.

Fra : N/A

Dato : 07-03-01 23:35

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-03-01 23:35

In article <B6CC6C96.9275%larskristensen@mac.com>,
Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Der er en pointe der!
> En ægte (kun) dansk site

Jeps, så får man også sorteret de der skide udlandsdanskere fra.

....og så opdagede jeg lige at der ikke skal meget stavefejl til at
"dansker" bliver til "dranker" - en tilfældighed?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-03-01 00:17

> Jeps, så får man også sorteret de der skide udlandsdanskere fra.
>
> ...og så opdagede jeg lige at der ikke skal meget stavefejl til at
> "dansker" bliver til "dranker" - en tilfældighed?

LOL, det er lissom når jeg sidder på arbejde. Vi bruger Lotus Notes og
dens vindue hedder "Foretrukne", som også er det der står nede i
Windåsens task-bar-knap.

Bortset fra, at min underbevidsthed læser det som "Fordrukne".

Et tegn fra min underbevidsthed? Narrrj hold op

Mojn, Thomas

--
If your family tree does not fork,
you just might be a redneck.

- Jeff Foxworthy

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-03-01 00:36

In article <1epxcn6.qh1kk61uc4zhgN%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> Bortset fra, at min underbevidsthed læser det som "Fordrukne".

Hvad for slags mennesker er det egentlig du har liggende i "Fordrukne"?

> Et tegn fra min underbevidsthed? Narrrj hold op

Så /er/ "dansker" vs "dranker" altså ikke en tilfældighed...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 08-03-01 06:15

> Jeps, så får man også sorteret de der skide udlandsdanskere fra.

Nu kan udlandsdanskere godt finde ud af at skrive ÆØÅ, den kan min far
der bor i Frankrig og min lillebror der bor i Irland.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-03-01 06:47

In article <1epxt9m.1vt3vu4vs9630N%spambait@use.reply.to>,
spambait@use.reply.to (Jesper Ørsted) wrote:

> Nu kan udlandsdanskere godt finde ud af at skrive ÆØÅ, den kan min far
> der bor i Frankrig og min lillebror der bor i Irland.

Vil det sige at drankere der flytter til udlandet, ikke bliver dummere
af det?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-03-01 23:25

Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> Ved nogen af jer eller har nogen hørt om indførelse af domænenavne med æøå.
> altså de specielle danske karakterer.
> I bekræftende fald hvor?

Og hvordan går det med domænenavne med ü?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : N/A

Dato : 20-03-01 21:22

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-03-01 21:22

Lars Kristensen <larskristensen@mac.com> wrote:

> d. 08/03/01 22:24 skrev Henrik Münster på henrik@muenster.dk

> Tjek http://www.domainregistry.de/index.html

Tak for linket. Jeg forstå ikke helt, hvorfor det kun er nogle
domæne-endelser, der kan bruges. Nu er jeg meget national, så jeg
foretrækker, at mit domæne ender på ".dk". Hvordan går det med "ü" i
domænenavne, der ender på ".dk"? Og nu ikke noget med at få fikse idéer
om at købe det for næsen af mig i håb om at sælge det videre til mig i
dyre domme
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Gersmann

Dato : 20-03-01 21:29

In article <1eql6hz.157t4f9144twoyN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jeg forstå ikke helt, hvorfor det kun er nogle
> domæne-endelser, der kan bruges. Nu er jeg meget national, så jeg
> foretrækker, at mit domæne ender på ".dk". Hvordan går det med "ü" i
> domænenavne, der ender på ".dk"?

Det er kun dk-hostmaster som kan registrere indenfor .dk.
Og de tillader kun A-Z samt 0-9.

Se:
http://www.dk-hostmaster.dk/regler.html
1.4.a og 1.4.e

//Peter Gersmann

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-01 21:41

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Det er kun dk-hostmaster som kan registrere indenfor .dk.
> Og de tillader kun A-Z samt 0-9.
>
> Se:
> http://www.dk-hostmaster.dk/regler.html
> 1.4.a og 1.4.e

Tak for oplysningerne. Det virker lidt bagvendt, at man ikke kan
registrere danske domæner med de danske specialbogstaver, men det kommer
jo nok engang.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster