et simpelt spørgsmål
Fra : Søren Hjelholt

Dato : 06-03-01 23:39

Jeg sidder og roder med en (skole)opgave, og nu har jeg næsten luget alle
fejl ud, men der er en ting der bliver ved med at drille.
I virkeligheden er det sikkert meget simpelt, men jeg kan bare ikke få det
til at makke ret.
Kort og godt, hvordan kalder man en public void metode i en klasse, fra en
anden klasse?
Jeg ved at det kan gøres ved at gøre den static og så kalde den gennem
klassen, men den måde duer ikke i dette tilfælde, da der ikke er noget
objekt at gå igennem, hvordan kan man ellers gøre det?
compileren vil ikke godetage at man bare kalder med " metodenavn(); ".

Søren Hjelholt
Hjelholt@mail.dk

Fra : Niels Ull Harremoës

Dato : 07-03-01 00:58

"Søren Hjelholt" <hjelholt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> objekt at gå igennem, hvordan kan man ellers gøre det?
> compileren vil ikke godetage at man bare kalder med " metodenavn(); ".

Ja, du SKAL have et objekt at kalde den med - hvordan skulle den ellers fx
få værdier til medlemsvariable.
Så du skal vel bare skrive fx.
MinKlasse mitObjekt = new MinKlasse();
mitObjekt.minMetode();

God fornøjelse.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 07-03-01 09:50

| Ja, du SKAL have et objekt at kalde den med - hvordan skulle den ellers fx
> [...]

Selvfølgelig, det er bare de gamle VB vaner der hænger lidt for meget ved
til tider, mange tak.

Søren Hjelholt
Hjelholt@mail.dk

Fra : Jan Uhre

Dato : 07-03-01 17:29

Søren Hjelholt <hjelholt@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:983otn$3fv$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> objekt at gå igennem, hvordan kan man ellers gøre det?
> compileren vil ikke godetage at man bare kalder med " metodenavn(); ".

Jeg ved ikke, om der i dit tilfælde er en design-mæssig god grund til at
gøre det, men du kan sagtens kalde en static metode uden at have et objekt.
Det er netop et af formålene med static. Det sætter metodens eller
variablens tilhørsforhold til klassen i stedet for objektet.

Du gør simpelthen følgende:

Klassenavn.metodenavn()

Med venlig hilsen
Jan Uhre

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 07-03-01 23:58

> [...]
| Det er netop et af formålene med static. Det sætter metodens eller
| variablens tilhørsforhold til klassen i stedet for objektet.

Jeg havde vist fået formuleret mig lidt akavet i det første indlæg, men
pointen var netop at metoderne ikke skulle være static, selvom det vist ikke
fremgik helt tydeligt.
Jeg har fået løst problemt, så mange tak for hjælpen til alle.
Søren Hjelholt
Hjelholt@mail.dk