Forbinde to mac'er?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-12-02 20:49

Jeg skulle gerne have skabt en 'linie' mellem mine to P6200'er (hvoraf
den ene er udstyret med Ethernet kort - hvis det har nogen betydning?).

Der er tilsyneladende lidt afvigende opfattelser af, hvilket kabel, der
kræves:
Jeg er blevet anbefalet et ADB-kabel, men i min 'Claris' brugerhåndbog
står, at det skal være et 'null modem' kabel.
Hvilket kabel skal jeg bruge - og er der evt. nogen af jer, der ligger
inde med et sådant, som I ikke længere har brug for?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 26-12-02 21:12

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> Hvilket kabel skal jeg bruge - og er der evt. nogen af jer, der ligger
> inde med et sådant, som I ikke længere har brug for?

Der er flere muligheder, alt afhængig af behov

- localtalk via printer- eller modem-porten. I princippet skal man bruge
et Apple localtalk-kabel og to localtalk-tilslutningsbokse, men det er
rimeligt outdated og det var hundedyrt i sin tid, så det kan sikkert
være svært at opdrive. Men da du kun skal forbinde 2 maskiner, så kan
det svjv lade sig gøre at bruge et ganske almindeligt Apple-printerkabel
direkte mellem de to 6200'er. Så hvis du allerede har et sådant kabel
liggende, så er dette nok den nemmeste løsning -- men hastigheden er
lav.

- ethernet: Dette kræver at du får fat i et ethernet-kort til den anden
6200 -- men så får du til gengæld en forbindelse der er ca. 50 gange
hurtigere end localtalk.

- null-modem: Med dette kabel laver du ikke netværk mellem de 2, men
skaber en modemforbindelse direkte mellem de 2. Det kræver et
kommunikationsprogram til dataoverførslen (mens du med localtalk og
ethernet kan overføre filer direkte via Finder) og det er ca. 2-4 gange
så langsomt som localtalk.

/hc

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-12-02 22:34

Hans Christian Hansen <hanschr@sletmigmac.com> wrote:

> [...]
> 6200'er. Så hvis du allerede har et sådant kabel liggende, så er dette nok
> den nemmeste løsning -- men hastigheden er lav.

Det vil jeg også anbefale, hvis det ikke skal gøres tit eller med for
store datamængder. Et printerkabel mellem printer- eller modemportene,
og så kan man overføre filer. Jeg mener, det er i Vælger, man vælger
port og slår Appletalk til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 26-12-02 23:03

> [...]

> Hvilket kabel skal jeg bruge - og er der evt. nogen af jer, der ligger
> inde med et sådant, som I ikke længere har brug for?

Send mig en frankeret svarkuvert så skal jeg fylde den med adb kabler af
rette slags.
Hvis det har din interesse mailer jeg min adresse til dig.

Johnny Louis

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-12-02 00:02

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> adb kabler af
> rette slags.

Som jo ikke hedder ADB kabler, idet ADB bruges til mus og tastatur.

/Martin

Fra : Johnny Louis

Dato : 27-12-02 00:29

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Som jo ikke hedder ADB kabler, idet ADB bruges til mus og tastatur.
>
> /Martin

Så kan jeg vel redde den ved at sige at med "rette slags" mente jeg 9
polet printer kabel og ikke 4 polet tastaturkabel.

Johnny Louis

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-12-02 00:54

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> Så kan jeg vel redde den ved at sige at med "rette slags" mente jeg 9
> polet printer kabel og ikke 4 polet tastaturkabel.

Ja

.... og det var et flot tilbud. Printerkabler fra "dengang" er ikke noget
man ellers lige får fat i.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Johnny Louis

Dato : 27-12-02 01:26

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Ja
>
> ... og det var et flot tilbud. Printerkabler fra "dengang" er ikke noget
> man ellers lige får fat i.

Jeg er lidt af en sjuft mht. kabler, jeg sætter nye op uden at fjerne de
gamle og her i eftermiddag så jeg et gammelt printerkabel ligge ved
siden af min netværksprinter, og skammede mig lidt, da jeg kort efter så
anmodningen tænkte jeg, aha lad mig komme af med det kabel mens det
endnu kan gøre nytte.

Johnny Louis

Fra : Morten Lind

Dato : 27-12-02 15:54

> [...]

> siden af min netværksprinter, og skammede mig lidt, da jeg kort efter så
> anmodningen tænkte jeg, aha lad mig komme af med det kabel mens det

Ja, det ver jo interessant, Johnny - at du sådan er kabelmontør i den
helt store stil.
Jeg leder nemlig efter et printerkabel til en Apple laserprinter - den
hedder noget med sekshundrede - jeg kan først få det rigtige
nummer/model efter nytår.

Og muuuuuligvis skal den også have strøm, det véd jeg heller ikke endnu,
men må jeg maile dig, når vi er et stykke ind i januar?

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Morten Lind
--
Hverken enten eller, blot både og.....
http://www.belzebub.biz

Fra : Johnny Louis

Dato : 27-12-02 23:37

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Og muuuuuligvis skal den også have strøm, det véd jeg heller ikke endnu,
> men må jeg maile dig, når vi er et stykke ind i januar?

Se hvis du har oversat ordet "sjuft" til: Kabelmontør i den helt store
stil, forstår jeg godt dit indlæg men ordet betyder jo faktisk :
Slyngel/sjover.

Men du skal være velkommen til at maile mig og kan jeg hjælpe dig gør
jeg det gerne.

Johnny Louis

Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-02 10:30

> [...]

> Slyngel/sjover.
>
> Men du skal være velkommen til at maile mig og kan jeg hjælpe dig gør

Det er vel også hyggeligere at være kabelmontør i den helt store stil,
end at være en "sjuft", -(som jeg iøvrigt nok ville opfatte som
"rodehoved").

Jeg skriver, når jeg véd noget mere, Johnny - tak & go´ week-end
fra Morten

Fra : Johnny Louis

Dato : 28-12-02 12:55

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det er vel også hyggeligere at være kabelmontør i den helt store stil,
> end at være en "sjuft", -(som jeg iøvrigt nok ville opfatte som
> "rodehoved").

Ja sådan var det nu også ment.

> Jeg skriver, når jeg véd noget mere, Johnny - tak & go´ week-end
> fra Morten

I lige måde.

Johnny Louis

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 27-12-02 23:24

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:
> Send mig en frankeret svarkuvert så skal jeg fylde den med adb kabler af
> rette slags.
> Hvis det har din interesse mailer jeg min adresse til dig.

Tusind tak for tilbuddet!
Da jeg fik at vide, at det kunne klares med et printerkabel, fór jeg
straks ud og fjernede kablet fra min gamle LaserWriter 300 (der p.t.
står på depot, fordi jeg er for nærig til at anskaffe en ny
tonerpatron).
Så lige nu har jeg vist ikke brug for kabler - men det kunne blive
aktuelt igen, for jeg har endnu ikke fået en forbindelse etableret! :(

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-12-02 02:08

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> men det kunne blive
> aktuelt igen, for jeg har endnu ikke fået en forbindelse etableret! :(

Det er måske fordi din LaserWriter 300 ikke er en ægte appletalk
printer, men en seriel printer.

Forklaring:

De billigste Apple printere var serielt tilsluttet - dvs. li' som de
fleste PC printere i de gl. dage og ofte også i dag.

De dyre Apple printere var ægte netværksprintere - dvs. AppleTalk
printere. De blev tilsluttet samme port som de serielle modeller, men
det var kun fordi Mac'en understøttede AppleTalk på en eller begge
serielle porte. Kablet var også det samme - af udseende, men ikke i
måden stikket var monteret.

Dvs. det du skal ha' er faktisk slet ikke et printerkabel, (omend det
kan bruges til at tilsluttet en AppleTalk netværksprinter til din Mac),
men et AppleTalk kabel, som egentlig er at sammenligne med et
netværkskabel. Det var det samme kabel som Apple brugte mellem deres små
AppleTalk "netværkskasser" dengang det var hot. (Det var jo det noget af
det "fede" ved Mac'en, at den kunne sættes i netvæk meget let, uden alt
det konfigurations diller daller som på PC'en.)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-12-02 02:13

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Forklaring.... + en hel masse ævl (måske)

Jeg kommer pludselig i tvivl om alt det kabelsnak har nogen betydning
for om du får kontakt mellem Mac'erne.

Øh, har det det? (Der må være nogle classic Mac hajer der kan deres
netværks ting, som kan svare mere autoritativt.)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-02 03:55

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> [...]

Ikke helt... Der _kan_ være noget om det, du siger, men ikke mellem to
ens maskiner... - Og så lige en tilføjelse... En Laserwriter 300/300LS
kaldes af Apple for en 'QuickDraw/QuickDraw GX' printer. LW 300 er ikke
og kan ikke bruges som netværksprinter - kun som 'shared printer' via
'Printerdeling' / 'Printer Sharing', og så kræver det altid en computer
til at styre printeren. - Jeg har selv en af slagsen, og det er nu den
eneste grund til, at jeg ikke går X-vejen her og nu.

> Jeg kommer pludselig i tvivl om alt det kabelsnak har nogen betydning
> for om du får kontakt mellem Mac'erne.

Mellem to ens maskiner burde det være nok at bruge et printerkabel og
aktivere AppleTalk og sætte hhv. 'Ejer' og 'Gæst' op i 'Arkivdeling'.
Men mellem 2 forskellige Macs kan det være nødvendig med et spejlvendt
kabel - AppleTalk kabel. Det er det fx. mellem min gl. PB 165 og så mine
øvrige maskiner.

Jeg kan ikke huske den eksakte 'ben-kombination', men hvis fx. der er
'ud'-signal på ben 1, 2, 3, og 'ind'-signal på 5, 6 og 7 + skærm på 4 og
8, så er det spejlvendte kabel modsat, så der er 'ind' på 5, 6 og 7 og
'ud' på 1, 2 og 3.

Men jeg kommer til at tænke på det gamle program StarGate. Den er ellers
beregnet til at forbinde en PC med en Mac via Modem/Printer porten og så
PC'ens COM2 port. Den kan imidlertid også forbinde 2 Mac med hinanden
via Modem-porten, og den er komplet ligeglad med AppleTalk eller andet
netværk. Den er dog begrænset til 115kb/s - svarende til modemportens
max. hastighed uden nogen former for serielle speed-up programmer.

De gamle ver. af StarGate var begrænsede til at kunne overføre rene
tekstfiler, så hvis man forsøgte at overføre en programfil, så blev den
ødelagt undervejs - også selvom den var pakket. Mens den sidste version
både kan overføre tekst- og programfiler. Men det er drææææææææbende
langsomt.... - men det virker!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-12-02 02:21

In article <1fnvpge.5237fornqyn0N%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> kan bruges til at tilsluttet en AppleTalk netværksprinter til din Mac),
> men et AppleTalk kabel, som egentlig er at sammenligne med et

Et printerkabel og et AT-kabel er det samme. De små netværksbokse til
LocalTalk er kun nødvendige når man skal have mere end to enheder
forbundet i et netværk. Kablet mellem de små LT-bokse, er almindeligt
telefonkabel.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-12-02 18:30

> Kablet mellem de små LT-bokse, er almindeligt
> telefonkabel.

Jeg har haft både Phonenet som rigtigt nok var telefonkabel, men jeg har
også haft nogle Apple produceret AppleTalk kasser med alm. kabel
imellem.

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-12-02 19:11

In article <1fnytwr.nguqwldkkk6aN%spam_spam_spam@talent.dk>,
> [...]

> Jeg har haft både Phonenet som rigtigt nok var telefonkabel, men jeg har
> også haft nogle Apple produceret AppleTalk kasser med alm. kabel

Ja, det var printerkabel man brugte mellem Aples bokse. Fordelen ved
PhoneNet var at kablerne var billigere, teknologien var den samme.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-12-02 01:15

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Jeg skulle gerne have skabt en 'linie' mellem mine to P6200'er (hvoraf
> den ene er udstyret med Ethernet kort - hvis det har nogen betydning?).

Ikke når den anden ikke har ethernet kort, men prøv at finde dig et
billigt brugt ethernetkort, der passer til den anden også.

> [...]
> Jeg er blevet anbefalet et ADB-kabel, men i min 'Claris' brugerhåndbog
> står, at det skal være et 'null modem' kabel.

Du skal ikke bruge et ADB kabel. ADB kablet kan _kun_ bruges til
tastaturporten.

> Hvilket kabel skal jeg bruge - og er der evt. nogen af jer, der ligger
> inde med et sådant, som I ikke længere har brug for?

Du skal bruge et ganske alm. Mac printerkabel, som du forbinder til enten
printerportene eller modemportene i begge maskiner og aktiverer så
AppleTalk i kontrolpanelet og vælger så i 'Brugere og Grupper'
(kontrolpanel) Arkivdeling og sætter dine maskiner op til arkivdeling..

AppleTalk/Arkivdeling løsingen via printer-/modemportene er dog
usandsynligt langsomme, så det bedste vil være at bruge måske 150kr. på et
ethernetkort og så købe et 'cross-over' kabel. Det vil være både bedre og
hurtigere.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 27-12-02 23:24

> [...]
> AppleTalk i kontrolpanelet og vælger så i 'Brugere og Grupper'
> (kontrolpanel) Arkivdeling og sætter dine maskiner op til arkivdeling..

Ja, men et problem synes at være, at Arkivdeling ikke findes på min
oprindelige mac (7.6.1) [heller ikke på inst. CDen!]; jeg prøvede så at
kopiere det fra 'den nye' (8.1) - men det duer ikke, fordi jeg mangler
et 'AppearanceLib'!
Og for at det ikke skal være 'løwn': Jeg kan ikke arkivere mine
AppleTalk-værdier på 'den nye' mac!
('Livet er ikke let for amatører!', som en af mine venner engang sagde)
> [...]
> ethernetkort og så købe et 'cross-over' kabel. Det vil være både bedre og

OK - er der så nogen, der har et godt tilbud på kabel + kort? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-02 02:56

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:...

> [...]
> oprindelige mac (7.6.1) [heller ikke på inst. CDen!]; jeg prøvede så at
> kopiere det fra 'den nye' (8.1) - men det duer ikke, fordi jeg mangler

Det lyder som om der faktisk mangler noget i netværksinstallationen fra både
7.6.1 og 8.1. Men AppleTalk burde da blive installeret sammen med 'AppleShare'
udv. ved en normal installering på maskinen.

> Og for at det ikke skal være 'løwn': Jeg kan ikke arkivere mine
> AppleTalk-værdier på 'den nye' mac!

Du kan evt. prøve at slette Apple Talk indstillingsfilerne fra mappen
'Indstillinger' og så prøve igen. Men hvis der mangler nogle udv., så er det
ikke sikkert, det kan gøres.

> ('Livet er ikke let for amatører!', som en af mine venner engang sagde)

Tja, - det er det nu heller ikke altid for de professionelle...

> OK - er der så nogen, der har et godt tilbud på kabel + kort? :)

Da det er en 6200, du har, så skal du bruge et ethernet kort magen til den, du
har i den ene, - altså et kort til PDS og ikke til PCI. - Der må vel
efterhånden være nogen af dem til salg efterhånden, som folk skifter ud til PCI
baserede maskiner. - Et alm. cross-over kabel koster i den nærmeste PC butik
vel omkring 50kr., så det er ikke en herregård... Prøv evt. at søge efter et
PDS ethernet kort i dk.marked.privat.edb.mac.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-02 10:55

> Da det er en 6200, du har, så skal du bruge et ethernet kort magen til den, du
> har i den ene, - altså et kort til PDS og ikke til PCI.

Jeg sidder og undrer mig lidt. Hvor meget adskiller en 6200 sig egentlig
fra en 6100, som jeg har en stående af på skrivebordet.

En 6100 har et internt ethernetkort, men med en AAUI udgang. SÃ¥ man skal
blot have en adaptor dertil, så kører man med ethernet. De fås [kunne
fås!] til såvel 10BaseT, BNC, som i en kombiudgave. Jeg har en sat på
min 6100.

På en teknisk manual for 6200 som jeg finder frem på www.apple.com ser
jeg dog som »Additional interfaces« følgende:

• Communication slot for optional internal modem or Ethernet card
(112-pin)

Og så er det spørgsmålet om man stadig kan få fat i en sådan.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-12-02 12:45

In article <1fnwdj7.4x5evemw5ymN%per.ronne@invalid.dk>,
per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) wrote:

> Jeg sidder og undrer mig lidt. Hvor meget adskiller en 6200 sig egentlig
> fra en 6100, som jeg har en stående af på skrivebordet.

Det er to helt forskellige maskiner.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-12-02 21:58

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Og så er det spørgsmålet om man stadig kan få fat i en sådan.

Det er ofte nemmere* at få fat i et ethernetkort til PDS slotten, som en
Performa 6200 også har.

*Disse kort belv nemlig brugt i hele LC generationen af Mac'er.

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 30-12-02 15:44

On 28/12/02 2:56, in article 3E0D04B8.E8171A5F@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> vel omkring 50kr., så det er ikke en herregård... Prøv evt. at søge efter et
> PDS ethernet kort i dk.marked.privat.edb.mac.
Sørg for at PDS kortet er med "knæk", da man kan få nogle som man stikker
direkte ned i (altså flad firkant). Man kan evt. Se et billede af PDS kort
med knæk og uden i ablenet.dk 's shop.

MVH Niels

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 31-12-02 16:47

> Det lyder som om der faktisk mangler noget i netværksinstallationen fra både
> 7.6.1 og 8.1. Men AppleTalk burde da blive installeret sammen med 'AppleShare'
> udv. ved en normal installering på maskinen.

Omsider fik jeg gang i det - især takket være min søn, som kom på
nytårsbesøg?

Jeg havde sikkert i første omgang undervurderet kompleksiteten af at
sætte det hele op?
Lidt nærlæsning af MacWorld/Mac Secrets gjorde underværker - og derefter
flyttede jeg uden besvær ca. 20 MB fra 'gammel' til 'ny' mac! :)
Det gik ganske vist ikke så hurtigt, men det betyder intet med det
sjældne og begrænsede behov for filoverførsel, jeg forudser.

I går erhvervede jeg så også et 'crossover' kabel - det kostede kr.
130,- (Merlin i Haderslev), og var det eneste (= billigste?), vi kunne
opdrive i byen.

Med det kunne vi nu forbinde 'ny mac' til 'gammel PC' (som også har
ethernetkort), men her var det hele jo lidt mere besværligt (målet var
at filudveksle med Linux)
Men efter installation af pakken 'Netatalk' (der får Linux til at agere
'mac-server') og en noget kringelt opsætning heraf, kom der også gang i
MacOS <-> SuSE Linux filoverførslen.

Så jeg takker (igen) alle her for opmuntrende støtte hele vejen igennem!

--
med nytårshilsen
Hans

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-01-03 23:14

Hej Hans

> [...]

> Men efter installation af pakken 'Netatalk' (der får Linux til at agere
> 'mac-server') og en noget kringelt opsætning heraf, kom der også gang i

Har du overvejet at bruge Mandrake på din pc i stedet for suse? Det
siges ude i byen, at den kører rigtig godt.

Den skulle i øvrigt også findes til Mac!

Godt nytår, Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 02-01-03 16:39

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:
> Har du overvejet at bruge Mandrake på din pc i stedet for suse? Det
> siges ude i byen, at den kører rigtig godt.

Hej Sebastian

Nej, jeg har ikke overvejet det seriøst - jeg kender efterhånden en del
til SuSE (samt en smule til RedHat), og det virker ganske
tilfredsstillende. Der er jo også ganske betydelige 'omkostninger' (tab
af lagrede dokumenter/programmer m.v.) forbundet med at skifte
styresystem!

> Den skulle i øvrigt også findes til Mac!

Ja, men begge mine mac'er har en 500 MB HD - så det går vist ikke
rigtigt! :)

> Godt nytår, Sebastian

Tak - i lige måde

--
med nytårshilsen
Hans

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-12-02 21:49

Hej Hans.

> [...]

> Hvilket kabel skal jeg bruge - og er der evt. nogen af jer, der ligger
> inde med et sådant, som I ikke længere har brug for?

Den der foreslog dig ADB-kablet, har sikkert ment et printerkabel. Det
virker fint, puttes i printer eller modemporten på begge Mac'er (der er
en eller anden forskel - måske noget med farten??; men det betyder ikke
noget i praksis, så vidt jeg husker).

Så slår opretter du en ejer, og et navn til MAc'en i kontrolpanelet
#Arkivdeling/Sharing setup", hvor du også slår arkivdeling til. I
kontrolpanelet "AppleShare" vælger du at bruge den rigtige port, og så
skulle du gerne kunne finde de to maskiner i hinandens vælger.

Så vidt jeg husker, behøver man ikke at vælge "gør dette emne fælles",
hvis man bare logger ind som ejer, men ellers må du vælge harddisken, og
fra "fil-manuen" vælge "arkivdeling" eller sådan, og gøre disken fælles.

Så skulle det gerne køre.

Held og lykke.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-12-02 22:31

> [...]

> virker fint, puttes i printer eller modemporten på begge Mac'er (der er
> en eller anden forskel - måske noget med farten??; men det betyder ikke

Jeg mener, forskellen er, at modemporten prioriteres højere end
printerporten, hvis der er trafik på begge. Men som du siger, betyder
det normalt ikke noget i praksis.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 27-12-02 23:35

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:
> Den der foreslog dig ADB-kablet, har sikkert ment et printerkabel.

Ja, de tror jeg også.
> [...]
> hvis man bare logger ind som ejer, men ellers må du vælge harddisken, og
> fra "fil-manuen" vælge "arkivdeling" eller sådan, og gøre disken fælles.

Tak for yderligere gode råd - jeg når sikkert ikke at prøve så meget,
før Nytåret er omme, men hvis jeg derefter stadig har problemer, vender
jeg tilbage! :)

--
med venlig hilsen
Hans