låne tysk mc
Fra : Thomas Lytzen

Dato : 26-12-02 20:40

Min svoger har en R6 som jeg har fået lov til at låne engang næste år når
vejret er blevet bedre. Hvad siger den danske lovgivning om det ? er det ok
at køre rundt på en tysk mc i et par uger, eller skal jeg oplyse det et
eller andet sted for at få lov ?

Venlig hilsen
Thomas Lytzen - GS500E

Fra : T.T.Toft

Dato : 26-12-02 20:54

I henhold til dansk lov må en dansk statsborger med
hovedadresse(folkeregisteradresse) i Danmark, som grundregel ikke føre et
udenlandsk indregistreret køretøj i Danmark uden at den udenlandske ejer er
med.

I forbindelse med SOS-ordningen er der dog en undtagelse. Idet man - såfremt
man af SOS har fået et udenlandsk registreret køretøj stillet til rådighed -
efter ved kørsel over den danske grænse straks oplyser det stedlige politi,
at man nu - som dansker - fører et udenlandsk registreret køretøj i Danmark
uden ejeren er med. Så har man lovhjemmel til at føre pågældende køretøj i
24 timer i dansk territorie.

Så de har tænkt på alle eventualiteter de kære danske politikere.

M.v.h.
Thomas T. Toft

Fra : Thomas Lytzen

Dato : 26-12-02 20:59

SOS ?

Fra : T.T.Toft

Dato : 26-12-02 22:11

SOS er den forsikringsordning i udlandet (Europa) på danske kasko-forsikrede
køretøjer (HVIS MAN HAR MEDTAGET SIT RØDE FORSIKRINGSBEVIS), som ved uheld
eller tyveri gør at man, hvis ens danske køretøj ikke indenfor, jeg tror det
er 48 timer, kan få det repareret til driftsikker tilstand, får stillet et
udenlandsk køretøj til rådighed i samme klasse, for den fortsatte rejse i
udlandet.

Fra : Gundersen

Dato : 26-12-02 21:01

Hejsa

> [...]
> at køre rundt på en tysk mc i et par uger, eller skal jeg oplyse det et

Er det en på tyske plader eller en "impoteret" uden afgift?

Mvh Emil
--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Thomas Lytzen

Dato : 26-12-02 21:05

Den kører på tyske plader...

Fra : Ivar

Dato : 26-12-02 22:55

Thomas Lytzen skrev:

> Hvad siger den danske lovgivning om det ?

Det korte svar: Det må du ikke !

Ivar

Fra : Ivar

Dato : 26-12-02 22:55

Fra : Ivar

Dato : 26-12-02 22:55

Fra : Jan Matthiesen

Dato : 29-12-02 00:10

Hvad nu hvis man, som dansker, kører i Tyskland på en tysk reg. mc - er det
lovligt?

-Jan

Fra : Holger Danske

Dato : 29-12-02 01:29

Jan Matthiesen wrote:
> Hvad nu hvis man, som dansker, kører i Tyskland på en tysk reg. mc -
> er det lovligt?
>
> -Jan

Ja, ellers bliver det sågu svært at leje en

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : T.T.Toft

Dato : 29-12-02 20:56

I alle verdens øvrige lande er det, såfremt man i hvert fald i pgl. land
godtager det danske kørekort, fuldt ud lovligt som dansker at føre et sådant
lands indenlandske registrerede køretøjer eller et hvilketsomhelst
udenlandsk registreret køretøj.

Reglen gælder alene i Danmark for danskere.

M.v.h.
Thomas T. Toft