Loade mere end en frame af gangen
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-12-02 16:33

Hej,

Jeg har et lille problem, som jeg håber jeg kan få lidt inspiration
til at komme videre med. Jeg er i gang med et hjemmesidedesign, hvor
forsiden er noget tekst, hvor de relevante dele er et link:

(Det er nok bedst at bruge et monospace font)

+----------------------------------------------+
! Her er noget tekst, der for eksempel kunne !
! være et link til OPSKRIFTER, INDKØBSSEDDEL, !
! eller noget helt TREDIE. !
+----------------------------------------------+

Når der klikkes på et link, skal der vises et frameset, med en
menuframe i venstre side:

+---OPSKRIFTER---------------------------------+
+----------------------------------------------+
! OPSKRIFTER ! Okesesteg: !
! INDKØB ! Skyd koen, og tag indvoldene !
! TREDIE ! ud. Lad den hænge i ca 8 dage !
+----------------------------------------------+

Dvs. at alle de links der er på den første side svarer til et link i
menuframen. Det er forholdsvis lige ud af landevejen at strikke det
sammen, men det kræver at jeg for hvert link i menuen, gentager
definitionen af framesettet. Det er temmeligt trivielt, for slet ikke
at tale om de fejlmuligheder det giver. Så mit spørgsmål er om det kan
lade sig gøre at linke til en side med et frameset på en sådan måde at
linket afgør hvilket indhold der bliver loadet i de enkelte frames?

--
/Wegge

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-12-02 18:04

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> writes:

> Så mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre at linke til en side
> med et frameset på en sådan måde at linket afgør hvilket indhold der
> bliver loadet i de enkelte frames?

Du vil gerne have et link til et frameset, der bestemmer hvilke sider
der linkes til fra framesettet. Det kan man ikke i ren HTML (et af
problemerne med at bruge frames).

Forslag:

Lav linket om fra "frameset.html" til "frameset.html?fil1.html;fil2.html",
og pil så sidenavnene ud af document.location.search med javascript.
(Er document.location.search standard, eller er jeg bare heldig at det
virker i NS4, Mozilla, Opera7 og IE6? :)
Forslaget har det problem at det kun virker hvis javascript er slået
til, men jeg kan ikke se nogen måde hvor det problem undgås (undtagen
et frameset per link, som du selv siger). Passende noscript-elementer
kan sørge for passende defaults.

/L