Øl-brus
Fra : hr.P

Dato : 26-12-02 15:24

Findes der en liste over mængden af kuldioxyd der er tilsat danske ølmærker?
Hvorfor? - jeg synes øllet smager bedre når der ikke er så meget brus i det.
Og nej, jeg synes ikke en rystelse af indpakningen, efter åbningen, for at
bortfjerne noget af bruset giver samme resultat som en rigtig lowbrusøl.

mvh. leif

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 30-12-02 22:33

"hr.P" <leif.poulsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> bortfjerne noget af bruset giver samme resultat som en rigtig lowbrusøl.

Det med listen kan jeg ikke hjælpe med... har aldrig hørt om en sådan. Men
jeg har da et par gode råd mht. øl med lavt kulsyreindhold. Jeg har dog på
fornemmelsen at disse råd nok ligger lidt uden for hvad du normalt forbinder
med dansk øl...

Nå, men eksempelvis de to importerede tjekkiske pilsner Pilsner Urquell og
Budejovicky Budvar indeholder noget mindre kulsyre end danske pilsnere. De
kan købes i Irma og sandsynligvis også andre steder i landet. Grunden til at
de indeholder mindre kulsyre er at de simpelthen ikke er tilsat så meget
under tapning. Det vil sige de er tættere på det naturlige kulsyreindhold i
øl. Det giver en meget lille modstand i øllet, som derfor glider ned i
foruroligende store slurke...

Variationer over de engelske ales indeholder ligeledes meget lidt kulsyre.
Refsvindinges Ale nr. 16 (som jeg personligt ikke bryder mig om) og det
genåbnede Ørholm Brown Ale indeholder heller ikke så meget kulsyre.

Men før jeg går videre med anbefalingerne må du hellere lige skrive hvilke
øltyper du sværger til - så kan jeg ta' den derfra!

Bjarke

Fra : hr.P

Dato : 30-12-02 23:37

> Men før jeg går videre med anbefalingerne må du hellere lige skrive hvilke
> øltyper du sværger til - så kan jeg ta' den derfra!
>
> Bjarke

Mit spørgsmål udspringer af et besøg i Kerteminde hvor jeg blev præsenteret
for en Brown Ale fra Ørbæk Bryggeri. Det var en ren Himmerigsmundfuld.
Med mit subjektive målebånd bedømte jeg den til at indholde mindre kulsyre
end de øl jeg normalt indtager (Tuborg & Carlsberg produkter). Den næste
tanke var så om det mindre kulsyrindhold var med til at give en mere
velsmagende øl. Jeg sammenlignede her med almindeligt vand, danskvand og
danskvand med reduceret brus. De giver 3 helt forskellige smagsoplevelser,
hvor jeg foretrækker almindeligt postevand.
Det jeg er ude efter er noget der minder om Brown Ale fra Ørbæk Bryggeri og
gerne til en "rimelig" pris. Ikke ligefrem lavpris, men heller ikke
"vinpris".

mvh. leif

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 31-12-02 13:02

"hr.P" <leif.poulsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> end de øl jeg normalt indtager (Tuborg & Carlsberg produkter). Den næste
> tanke var så om det mindre kulsyrindhold var med til at give en mere

For mange år siden (vist i 70'erne), gik der en øl-bølge gennem England: Man
ville have øl uden tilsætning af CO2. Det blev kaldt "proper bear"
(¨"rigtigt øl"), og der blev udgivet fortegnelser over, hvilke pup's, der
solgte den slags. Jeg brugte ret meget energi på at besøge den slags steder
og drikke det, der utvivlsomt vil forekomme "enhver" at være dovent øl - men
hva', det var jo "trendy".
Uden bobler ER øl altså kedeligt - og idag er jeg passioneret vin-fan - *G*
Henning

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 01-01-03 02:38

> [...]
men
> hva', det var jo "trendy".
> Uden bobler ER øl altså kedeligt - og idag er jeg passioneret vin-fan -

Du referere til 'campaign for real ale' - en begivenhed der stadig præger
det engelske ølmarked, især igennem organisationen CAMRA. I dag går engelske
'øl-gourmeter' efter de ægte 'real ales' som er tappet på fade, dry-hopped
(dvs. tør-humlet) og cask-conditioned (eftergæret på fadene). Der er faktisk
en nyhedsgruppe udelukkende til diskussion af fænomenet
(uk.food+drink.real-ale). Fordi de eftergære på fade stiller de visse krav
til skænkningen. The cellarman (bartenderen om man vil) skal kunne udregne
hvornår ale'en er parat til skænkning. Den skal helst være perfekt udgæret
således at trykket i fadet er maksimalt (hvorved ale'en presses nemmere ud
af fadet). I teorien kan fadet eksplodere ved et for stort overtryk, og
derfor fjerner mange spunsproppen fra fadet. Derved kan det dannede CO2
'fise' af uden problemer. Resultatet er at real ale ofte opleves som meget
dovent. Men tilgengæld er smagen - generelt - rig og fyldig. Charlies i
Pilestræde og 'the Wharf' i Aalborg servere cask-conditionen ales. Jeg har
ikke altid været lige imponeret af det skænkede ale, men det er bestemt et
besøg værd. Det kræver trods alt en del erfaring at blive en ordentlig
'cellarman' - så giv dem en chance.

Bjarke

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 01-01-03 02:45

> [...]
og
> gerne til en "rimelig" pris. Ikke ligefrem lavpris, men heller ikke

Noget der ligner Ørholm brown ale? I så fald vil jeg lige oplyse dig om at
brown ale som oftest bruges somn betegnelse for 'mild ales', blot tappet på
flaske. Så hvis du støder på en mild ale på fad - så har du nok det du
søger. På flaske er det kendste eksempel nok Newcastle Brown Ale. Har du
prøvet den? Den skulle være relativ nem at få fat i... Men ellers vil jeg
klart anbefale at du prøver at få fat i en Samuel Smith Nut brown ale fra
Tadcaster - den tager kegler! Desværre importeres den ikke længere til DK,
så hvis du finder den vil jeg foreslå at du lige tjekker dato'en. Men ellers
kan jeg kun anbefale at holde øjene åbne på diverse udskænkningssteder med
et rimeligt udvalg. Ellers er der ikke andet end at besøge England og drikke
dig fra Kent til Burton-upon-Trent. Så vil du få det du søger ;)

Bjarke

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 03-02-03 11:31

Hej Leif

Øl fra Refsvindinge er øl med meget lavt indhold. De har en serie som
spænder fra hvidt øl, over pilsner til ale og hvede.

Hvor du kan få fat på dem er et spørgsmål om hvor du bor, men en god ide er
at se på www.ale.dk

mvh
Anders

Fra : Lars

Dato : 06-02-03 14:09

Hvad betyder "Brown Ale"; er den brygget (overgæret) på mørkere ristet malt
(Blå Chimay/Leffe Bruin) eller er den i stil med de belgiske Old Brown?

vh

Lars

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 06-02-03 15:40

I henhold til gyldendals ølguide:

engelsk brown ale er en tynd (2,5-5%) lys brun ale med en nøddeagtig
karakter, lidt i stil med mild, men med mere fylde og smag

Ale betyder overgæret

Højt skum
ivan

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 13-02-03 23:39

"Ivan V. Nielsen" <ivan@aub.dk> wrote in message
> I henhold til gyldendals ølguide:
>
> engelsk brown ale er en tynd (2,5-5%) lys brun ale med en nøddeagtig
> karakter, lidt i stil med mild, men med mere fylde og smag
>
> Ale betyder overgæret

Brown ale og mild ale er det samme... Brown ale bruges som betegnelse for
mild ale tappet på flaske med tanke på de oversøiske markeder. Man finder
simpelthen ikke betegnelsen 'Mild' på flaskeøl. I øvrigt er Mild Ale på
hastig tilbagegang i England. Folk vil hellere ha' Bitter Ale...

Bjarke

www.glocalbeer.dk