Jeff Buckley, Hallelujah
Fra : Nielsen

Dato : 26-12-02 10:22

Jeg har netop for første gang hørt denne sang, og synes godt om den. Jeg
kunne imidlertid godt tænke mig at vide hvad den "handler om". Jeg har
fundet teksten, men mit engelske er ikke godt nok til helt at fortå
meningen.

vh
Lisbeth

Fra : Jacob Ulrich

Dato : 26-12-02 11:52

"Nielsen" <mobjerg@fjerntdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne imidlertid godt tænke mig at vide hvad den "handler om". Jeg har
> fundet teksten, men mit engelske er ikke godt nok til helt at fortå

Cool, det er også IMO en af de bedste sange nogensinde. Egentlig er det en
sang af Leonard Cohen, men Leonard bruger nogle lidt andre vers i sin udgave
end dem Jeff bruger. I øvrigt er Jeffs cover ikke taget direkte fra Cohens
version, det er nemlig lavet ud fra en udgave af Hallelujah som John Cale
har lavet.
Hvis man ønsker at få nogle andre vinkler / tolkninger af sangen bør man
derfor prøve at lytte til disse andre versioner. Så vil man opdage at der er
gjort et bevidst valg af tekst og musisk udtryk.
Cohens version indeholder en masse bombastisk og grandiøst, med englekor,
store arrangementer og overdrevne breaks. På den måde fornemmer man at
sangen handler meget om det enkelte menneskes forhold til det store i livet,
Gud / det religiøse, eller hvad man vil kalde det. Teksten og musikken
retter sig mod det ophøjede og mægtige.
Buckleys version er anderledes intim i sit udtryk. For det første er det
blot én mand, sin stemme og sin guitar. Buckley bekender sit personlige
forhold til troen og til den elskede / kærligheden. Der er ikke noget
overdrevent storslået i hans tolkning af sangen. Den er ikke pakket ind i
noget unødvendigt kor-sang eller deslige, dermed bliver Buckleys version
meget ærlig og ren.

Hmm...ja, det var hvad jeg lige umiddelbart kunne se af forskelle på disse
to udgaver af sangen.
Jeg har ikke tid til at gå ind i en næranalyse af hvert vers lige nu. Men
jeg håber du kan bruge noget af det ovenstående til at komme lidt i gang med
teksten.

Mvh

Jacob

Buckleys tekst:
I heard there was a secret chord
That david played and it pleased the lord
But you don't really care for music, do you
Well it goes like this the fourth, the fifth
The minor fall and the major lift
The baffled king composing hallelujah

Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah ....

Well your faith was strong but you needed proof
You saw her bathing on the roof
Her beauty and the moonlight overthrew you
She tied you to her kitchen chair
She broke your throne and she cut your hair
And from your lips she drew the hallelujah

Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah .... .

Baby i've been here before
I've seen this room and i've walked this floor
I used to live alone before i knew you
I've seen your flag on the marble arch
But love is not a victory march
It's a cold and it's a broken hallelujah

Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah ....

Well there was a time when you let me know
What's really going on below
But now you never show that to me do you
But remember when i moved in you
And the holy dove was moving too
And every breath we drew was hallelujah

Well, maybe there's a god above
But all i've ever learned from love
Was how to shoot somebody who outdrew you
It's not a cry that you hear at night
It's not somebody who's seen the light
It's a cold and it's a broken hallelujah

Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah ....

Cohens tekst

De to første vers er de samme som i Buckleys version, men i de sidste vers
synger han:

You say I took the name in vain
I don't even know the name
But if I did, well really, what's it to you?
There's a blaze of light
In every word
It doesn't matter which you heard
The holy or the broken Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah .....

I did my best, it wasn't much
I couldn't feel, so I tried to touch
I've told the truth, I didn't come to fool you
And even though
It all went wrong
I'll stand before the Lord of Song
With nothing on my tongue but Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah ....

Fra : Nielsen

Dato : 26-12-02 12:07

"Jacob Ulrich" <oxygen@oncable.dk> wrote in message

> Cool, det er også IMO en af de bedste sange nogensinde. [SNIP]

Tak for svaret.

For mit vedkommende er det ret sjældent at en sang fænger første gang som
denne gjorde. Jeg har også forstået teksten nogenlunde som du beskriver den,
men var alligevel lidt bange for fuldstændig at have misforstået det.

vh
Lisbeth