Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af Kamerastativ
Fra : Søren

Dato : 26-12-02 09:45

Hej

Jeg har fået disse 2 kamerastativer i julegave:

Hama Profil 71 - Højde 130 cm

Euro Activ 610 - Højde 139 cm

Hvilket af disse stativer synes i jeg skal vælge. Eller skal jev. evt
leverer begge tilbage og findet et helt andet. Jeg er ren amatør og skal kun
bruge stativet nogle få gange om året.

Med venlig hilsen

Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-12-02 11:42

"Søren" wrote:

> Jeg har fået disse 2 kamerastativer i julegave:
>
> Hama Profil 71 - Højde 130 cm
>
> Euro Activ 610 - Højde 139 cm
>
> Hvilket af disse stativer synes i jeg skal vælge. ...cut...

Hmmmm.... med mindre du kun er 6 til 8 gammel, eller er
dværg, så er begge stativer så lave, at du skal ned på
knæ for at anvende dem.

Det er min opfattelse, at et fotostativ, som minimum skal
kunne blive så højt, at man kan stå oprejst og se ind i
søgeren, uden at risikere et hold i ryggen.

Dernæst skal man se på, hvor lavt stativet kan blive, det
kan jo i nogle situationer være aktuelt, at kunne komme
helt ned i frøperspektiv.

Og man skal også se på, at fotostativet ikke er det rene
plastik, og at kamerahovedet kan afmonteres (skrues af)
og udskiftes med et andet.

Når man køber gode stativer, så køber man som regel stativ
og kamerahovedet hver for sig, og et godt kamerahoved er
faktisk lige så dyrt som stativet, eller dyrere end selve
stativet.

Et godt kamerahoved er kendetegnet ved, at det ikke rykker
på kameraets retning når det spændes, og at det kan spændes
"halvt", så man kan følge bevæglige objekter, og alligevel
få den stabilitet et stativ giver.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : A.I.

Dato : 26-12-02 17:22

hejsa.

....jeg har netop købt dette stativ, det er ganske fint og billigt, men skal
det virkelig være noget der virker, kan jeg anbefale manfrotto's....meeen de
koster

Hilsen Anders