De tre vigtigste grøntsager?
Fra : Niels Chr. Bøgh

Dato : 26-12-02 01:23

Bare for sjov. Nævn de tre vigtigste grøntsager i netop dit køkken. Min
mor - som er fra landet - sagde kartofler, løg og æbler: "Æbler til
æbleflæsk". Æbler er måske ikke grøntsager, men lad os ikke blive smålige.

Jeg har selv lige genset en række Floyd's (on Australia, Spain, Italy). I
hans univers er det tomat, løg og hvidløg.

Det kunne være spændende at høre fra andre universer, evt. med en
begrundelse.

--
Venlig hilsen

Niels Chr. Bøgh

Fra : Kitti Egevang

Dato : 26-12-02 01:33

Hej.
Her vil jeg sige at det er: Kartofler, løg og agurker.

Julehilsner kitti.

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-12-02 01:44

> "Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> wrote in message

....hvis vi ikke skal blive smålige, så er der 8 livsvigtige aminosyrer i
bananer, har jeg ladet mig fortælle...
Hans

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-02 08:47

Hans Paulin skrev:

> ...hvis vi ikke skal blive smålige, så er der 8 livsvigtige
> aminosyrer i bananer, har jeg ladet mig fortælle...

- og masser af kalium.

// Klaus

Fra : kautaq

Dato : 26-12-02 01:28

Niels Chr. Bøgh wrote:

> Bare for sjov. Nævn de tre vigtigste grøntsager i netop dit køkken. Min
> mor - som er fra landet - sagde kartofler, løg og æbler: "Æbler til
> æbleflæsk". Æbler er måske ikke grøntsager, men lad os ikke blive smålige.

Det bliver ikke let. Jeg betragter ikke kartofler som en egentlig
grønsag, men mere som hovedspise som ris og rugbrød. I den daglige
madlavning har jeg det princip at der mindst skal indgå tre slags
grønsager og det er ud fra årstidens danske grønsager først og
fremmest. Hvidløg og løg tæller heller ikke med.

December

Kål: mest rosenkål, men ellers savoy, hvidkål, rødkål og grønkål
Rodfrugt: mest pastinak og selleri, men også rødbede, gulerod og
persillerod.
Porre.
Persille.
Champignons/svampe.
Dåsetomater, frosne ærter/grønne bønner osv.

Eksempel på en hovedret:

1. grønsag

Kartoffelmos lavet med en 1/3 pastinakrod, salt, hvid peber,
øko-smørklat og væde fra kogevandet. Supergodt.

2. grønsag

Gryderet af kød, løg og hvidløg som hovedingredienser med
f.eks. flåede tomater på dåse + diverse krydderier.

3. grønsag

Tilbehør kunne være kogte/dampede rosenkål eller porre.
Eller rødbeder (rå) kogt ca. 15 min. i vand, honning og
balsamicoeddike.

> Det kunne være spændende at høre fra andre universer, evt. med en
> begrundelse.

Ja, i juli måned er det helt anderledes

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-02 08:53

Kautaq skrev:

> Kartoffelmos lavet med en 1/3 pastinakrod, salt, hvid
> peber, øko-smørklat og væde fra kogevandet. Supergodt.

Av, det lyder lækkert med pastinak i kartoffelmosen - det vil jeg
prøve i mine "fauxtatoes" en dag.

// Klaus

Fra : kautaq

Dato : 26-12-02 23:29

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Av, det lyder lækkert med pastinak i kartoffelmosen - det vil jeg
> prøve i mine "fauxtatoes" en dag.

Jeg vil lige sige at ovenstående opskrift er ment alvorligt.
Altså ingen fløde eller sødmælk - kun kogevandet.
Og det har *ikke* noget at gøre med fedt og sundhed, men udelukkende
fordi at pastinakken gør at mosen får en bred, fed smag og fløde/mælk
gør det ikke bedre. Det kan hurtigt blive for vammelt.

Men prøv det, det smager himmelsk. Jeg går aldrig tilbage til
alm. kartoffelmos.

Man kan også koge kartofler, pastinak og selleri møre (uden salt)
og lade det køle lidt af.
Tilsæt 1-2 æg, salt, hvid peber og en brieost der er skåret
i tern.
Ind i ovnen en times tid.

Det er heller ikke så ringe.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-12-02 09:42

Kautaq skrev:

> [...]
> lukkende fordi at pastinakken gør at mosen får en bred, fed
> smag og fløde/mælk gør det ikke bedre. Det kan hurtigt blive

Okay, tak for tippet.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-02 08:50

Niels Chr. Bøgh skrev:

> Nævn de tre vigtigste grøntsager i netop dit køkken.

Broccoli, blomkål og hvidløg.

Broccoli og blomkål spiser jeg oftest dampede i mikrobølgeovnen.
Men af og til laver jeg "fauxtatoes" af meget mørtdampet blomkål
som røres op med smør og flødeost, og krydres med muskat og en
smule hvidløg.

// Klaus

Fra : torup bachmann

Dato : 26-12-02 11:00

"Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hans univers er det tomat, løg og hvidløg.
>
> Det kunne være spændende at høre fra andre universer, evt. med en

For mit personlige vedkommende vil det være tomater, agurker og hvidløg
for mandens vedkommende er det kartofler, løg og gulerødder og ungerne er
det klart agurker, kartofler og tomater (i form af tomatpuré)

Hvad frugt angår er det æbler bananer og clementiner (clementiner kun i
denne periode, resten af året er de erstattet af vindruer)
MVH Rikke

Billig mad?
Se www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 26-12-02 11:50

Niels Chr. Bøgh skrev:

> Bare for sjov. Nævn de tre vigtigste grøntsager i netop dit køkken.

Kartofler, gulerødder og pastinakker.

Pastinakkerne synes jeg har en meget fin smag. Og så er det jo en
af de få grøntsager, som kan blive stående, i jorden, hen over
vinteren. Så jeg nyder at kunne gå ud og grave friske pastinakker
op - hvis da ikke jorden er *for* frossen

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 26-12-02 12:56

> [...]
> hans univers er det tomat, løg og hvidløg.
>
> Det kunne være spændende at høre fra andre universer, evt. med en

Hmm... det var straks værre, men hos mig er det vist løg, grønne bønner og
tomat. Det er simpelthen uundværelige grønsager...*SS*. Bønner bruges til en
lækker bønnesalat, mens tomater og løg bruges tit og i mange forskellige
retter.

Mvh.
Mette

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 26-12-02 18:53

Thu, 26 Dec 2002 01:22:44 +0100, skrev "Niels Chr. Bøgh"
<dtp@FJERNdtpkurser.dk> :

>Bare for sjov. Nævn de tre vigtigste grøntsager i netop dit køkken.

Først ville jeg have sagt: kartofler, løg og hvidløg - men hvis
disse betragtes som basismad/krydderier, så må det i stedet blive
champignons, broccoli og porrer, der løber af med sejren.....

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-02 16:28

"Niels Chr. Bøgh" <dtp@FJERNdtpkurser.dk> writes:

> [...]
> æbleflæsk". Æbler er måske ikke grøntsager, men lad os ikke blive smålige.
>
> Det kunne være spændende at høre fra andre universer, evt. med en

Kartofler. Man kan leve af kartofler, bare man har vand og salt.
Løg. Fremragende som krydderi, tilbehør.
Tomater. Tja, hvad kan de ikke bruges til?
Æbler. Så kan man altid lave karrysovs eller karrysuppe.

Så, nu snød jeg godt nok, og tog fire grøntsager/frugter. Men ellers
så er porre og grønne bønner også ret populære herhjemme.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik