Campingvogn og isslag
Fra : Jørgen L.

Dato : 25-12-02 22:25

Nu har vi været på familie besøg i Fredericia hvor der som sagt faldt isslag
(islag/isslag jeg kender ikke forskellen) og vi skulle hjem i dag da vi får
gæster i morgen.
Facts om køretøjerne
Bilen er en Toyota Sportsvan 2,2TD der må trække 1600 kg. den var fyldt godt
op efter en Tysklands tur)
CV er en LMC på total vægt 1600 kg. (og det vejer den også iht. min CV
vægt).

Når men tilbage til historien.
Min faders hus ligge lidt op ad en bakke og den lille vej derop er vel 150 m
lang i bunden af vejen kommer man ud på en lidt størrer villavej som der til
gændgæld er rimmelig stejl (altså når der ligge isslag) man kunne knapt gå
op ad den.
Jeg kørte LMC´en ned ad bakken med moveren, det gik jo langsom men fint
(hellere langsom men sikkert) så nåede vi ned på villavejen og prøvede at
kører den med moveren der også men det lykkedes ikke, den fedtede bare hmmm,
så spændte vi bilen på og prøvede med den alene men det var også helt
umuligt. samtidig begyndte det selvfølgelig at regne som så igen blev til
våd is puhh det var glat. når men så endte det med at et rigtig langt stykke
kørte vi med både bilen som trækker og moveren på til skubbe lidt på også,
så vi var lidt over en time om at komme op til en saltet vej.
Resten af vejen hjem til norsjælland var føret fint og uden problemmer,
heldigvis

Så jeg må hellere købe mig en 4wd til at trække cv med (ønsketænkning)

Kør forsigtig allesammen

God jul og godt nytår

Jørgen

Fra : Dan Andersen

Dato : 26-12-02 00:00

Har du prøvet med snekæder??? Det bruger jeg i Sverige og Norge

--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk - www.oscar4sale.dk -
www.bastetogbundet.dk - www.cafezugarbaby.dk - www.damatic.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 26-12-02 00:00

> Har du prøvet med snekæder??? Det bruger jeg i Sverige og Norge

Også på ren is ?

Hilsen Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-12-02 10:47

Jørgen L. wrote:

> Også på ren is ?

Ja, også på ren is! Du får et langt større tryk pr kvadratcentimeter, som
vil splintre det øverste islag hvor kæderne trykker, og derved mulighed for
bare lidt vejgreb.

Piggede vinterdæk ville også kunne klare det, hvorimod at de moderne
lameldæk er lige så chanseløse som sommerdæk.

Islag: et lag is, som kan være for eksempel frosset smeltevand eller
lignende.

Isslag: et vejrfænomen der skyldes underafkølede vanddråber, der i samme
øjeblik de rammer noget - træer, elledninger, vejen - fryser til et tyndt
lag is. Det ser næsten ud som om at det ramte bliver glaseret.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

--
Pt. uden netforbindelse - vender tilbage ca. januar 2003 med ny adresse

Fra : Voege

Dato : 26-12-02 19:50

Har kørt fra Branæs i Islag med pigdæk på bil og CV. Det gik bare bra.
Det kostede en anden campist en ny CV og bil da en bus gled ned ad vejen -
så et er hvad vi selv kan der er jo også andre på (af)vejen.
Nu "nøjes" jeg med lameldæk til bil og CV i vintermånederne det giver jo
muligheden for kørsel både med nord og syd.

mvh
Ken Vøge

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-12-02 23:52

Voege wrote:

> ... - så et er hvad vi selv kan der er jo også andre på (af)vejen.

Netop, og derfor er det da også rart at kunne styre sig udenom eventuelle
vildfarne køretøjer.

Jeg vil i øvrigt anbefale at man tager på for eksempel KTI's
glatførekursus - der får man, hvis man da ikke har det i forvejen, den
fornødne respekt for det der med at køre efter forholdene, samt grundig
træning i hvordan en uheldig situation tackles bedst muligt..

> Nu "nøjes" jeg med lameldæk til bil og CV i vintermånederne det giver
> jo muligheden for kørsel både med nord og syd.

I "gamle dage" kørte jeg med Gislaveds fabrikspiggede vinterdæk, Gislaved
Frost hed det vist. Deres pigge er (var) anderledes end de pigge der skydes
i dækkene her i Danmark. Forskellen er langt større sikkerhed og komfort på
almindelig isfri vintervej - nu nøjes jeg som dig med at høre med lameldæk.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

--
Pt. uden fast netforbindelse - vender tilbage ca. januar 2003 med ny adresse